Ta bort strypning eller inte?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det nalkas tungt-körkort om 10 dagar efter att ha haft mellan i 2 år men jag har fortfarande inte bestämt om strypningen ska veck eller inte.

Så här ligger det till. I nuläget har hojen 25kw(34hk) och original har den 44hk så någon märkbar skillnad kom det nog inte bli om jag tar bort strypningen. Dessutom måste väl en verkstad göra jobbet med att ta bort strypningen för man får väl inte skriva intyg och sånt själv?

Sen har jag hört talas om att mellan-hojar är rätt eftertraktade så man kanske kan göra en bra affär om man säljer den strypt?

Mvh Thorped

Skillnaden mellan 34 och 44 hk kommer du garanterat känna av.

Hur är den strypt då? Är det bara trottelstopp så behöver du knappast lämna iväg den.

Skillnaden mellan 34 och 44 hk kommer du garanterat känna av.

Hur är den strypt då? Är det bara trottelstopp så behöver du knappast lämna iväg den.

Tja... jag vet inte riktigt, men jag vet att det är nån bricka någonstans i förgasar regionen. Trottelstopp är väl nått så att man bara kan gasa lite grann?

Edit: "Den mest vanliga typen är strypbrickor som placeras i insuget mellan förgasaren/insprutaren och toppen för att erhålla rätt effekt." där har vi det, nu vet jag var den sitter! :)

Last edited:
10 hästar mer eller mindre känner du knappt av när du är nybörjare och sitter på nån råstark hoj.
men skillnaden mellan 34 och 44hästar kommer du absolut märker. särskild om du har kört med 34hästar nu de senaste 2 åren.

om du ändå tänker dig att köper en ny hoj så är det kanske inte värt att håller på men annars kolla med din verkstad vad det skulle kosta. kan inte tänker mig att det skulle vara allt för mkt då det borde gå rätt snabbt och har du tanken att har kvar hojen så är det verkligen lönt

Som sagt, skillnaden mellan 34 och 44 hästar är nästan 25% ökning, det är rätt mycket. Du kommer förmodligen känna av det, men det är ytterst tveksamt om du behöver det. :)

Ska du behålla hojen så ta bort skiten. Regga inte om den och sätt tillbaka brickan vid senare försäljning

Tänk på att du måste regbesitkiga sen bara.

Plocka ur brickorna, ta med dem till besiktningshallen och visa gubben "dehär har jag plockat ur" borde räcka.

eller sälj och köp en hayabusa med turbo

Lägg ut en säljesannons och kolla om du får vad du vill ha så att du kan köpa en annan ostrypt hoj.
Får du inte vad du vill ha så är det bara väck med strypningen och regbesikta om den.
Vänta inte för länge med annons bara :)

Gör ett fult försök i trådkapning, men opluggat har min hoj 70+ hästar. Nu är det 33. Var märks skillnaden mest?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park