Ta bort startspärr, hojen startar inte! Hjälp!

mrspeed81

Mrspeed81
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 595
Har ett startspärr på hojen som har börjat leva sitt eget liv.

Vet inte vad det e för märke, har ingen elschema till den heller.

Körde hojen från garaget för två dagar sen utan problem, larmade av och körde iväg. Igår på morgonen när jag skulle till jobbet så ville hojen inte riktigt larma av eller starta. Försökte fixa o trixa i 20min men utan framgång. Så igår efter jobbet
undersökte jag detta lite närmare.

Resultat.

När hojen e larmad, dvs startspärren e i gång så går startmotorn men den tänder inte till.
När hojen e avlarmad och startspärren är av så funkar ingenting förutom lampan till neutral. INGET LIV I HOJEN!

Hur svårt är det och plocka väck startspärren utan ett schema?
 
Har du tur kan det räcka med att ta bort pluspolen ett par sekunder för att återställa, annars får du väl ta bort larmet
 
Last edited:
Vad är det för hoj? Du får väl gå till återförsäljaren o beställa en färdigkodad nyckel om det nu är originallarm du har...

Det e en Triumph Daytona T595 men det e inte orginal larm eller startspärr nån som har snickrat ihop det själv.

E så jävla galen, vill bara ut o köra. :mad:
 
Den e fjärdstyrd så man tricker bara på en knapp istället. Den som e mest konstigt e att den fungerade helt perfekt kvällen innan.

Får du nån indikation från fjärren att den har ström så det räcker? Provat byta batteri i den?
 
Får du nån indikation från fjärren att den har ström så det räcker? Provat byta batteri i den?

Har gjort det också men det e nåt i startspärrs elektroniken som spökar, vill ta bort den istället. Har ingen lust att ta en fika 20mil hemifrån o sen när jag ska iväg stå där.
 
Fixa det där nu så vi kan ut och köra! Jag tänker plocka ut hojen imorgon, men om du är snäll kan du få prova den...:tungan

Släng upp bilderna i garaget!
 
Last edited:
Har gjort det också men det e nåt i startspärrs elektroniken som spökar, vill ta bort den istället. Har ingen lust att ta en fika 20mil hemifrån o sen när jag ska iväg stå där.

Fixa ett originalschema, sen får du börja följa kablar från ex soppapump, startmotor, vevaxelgivare osv. Vet du vart larmstyrdonet sitter? Brukar vara att ex att soppapumpskablarna är klippta o ihopsatta med kablar från larmstyrdonet, de får du ta bort o sätta ihop originalkablarna igen. Det finns många olika sätt o dra larm på, så är du inte duktig på el så lämna ifrån dig hojen till nån som kan...
 
Har gjort det också men det e nåt i startspärrs elektroniken som spökar, vill ta bort den istället. Har ingen lust att ta en fika 20mil hemifrån o sen när jag ska iväg stå där.

Men den dosan som antagligen sitter under kutsen eller sadeln borde ha ett märke på sig. Varumärke alltså, om det har vilket i sånt fall?
 
Mitt Spyball ballade ur förra sommaren, åtgärdade det med att koppla bort batteriet ca 1 timme, kopplade in igen, höll in avlarmningsknappen samtidigt som jag vred på tändningen, fixat o klart.
 
Mitt Spyball ballade ur förra sommaren, åtgärdade det med att koppla bort batteriet ca 1 timme, kopplade in igen, höll in avlarmningsknappen samtidigt som jag vred på tändningen, fixat o klart.

Har testad att ta bort batteriet i ca 1 timme, har laddat den också. Höll in avlarmningsknappen samtidigt som jag vred på tändningen men inget hjälper. Undrar om det inte e nåt relä som e paj?

Hojen ska in på service imorgon till mc-experten så dem får titta på det.

Jag vet ej vad det e för märke på startspärren, står mcrfa00092 på dosan, (den e svart, som en tub ca 12cm lång).
 
Last edited:
De mclarm jag haft är inte så avancerade. Har räckt att koppla ur strömkablarna så funkar det.
 
Helt sjuk, idag när jag kom från jobbet skulle jag titta till hojen o se om man kan göra något åt larmet. Då funkar hojen helt felfritt, helt sjukt.

Vi får se när den hänger sig nästa gång.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top