Ta bort startmotor ??

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
På husaberg 650 02a

Är det bara att ryka bort skiten eller................

Den funkar ju ändå inte och så väger den ju.

Kan man göra en egen plata som man sätter på motor iställer för startmotorn eller hur gör man ???? Kan man ta bort "Hi/Lo" grejen med eller ??

//Lilja

Last edited:
Yep...eller sätt dit en -04 så funkar det. Tändomställningsknappen kan jag inte riktigt förstå varför du vill ta bort,vi brukar flytta den till sttyröverfallet så går den inte sönder vid vurpa eller är i vägen

Startmotorn fungerar bra, däremot är den känslig för ventilspelet och autodekompen. Har du kollat dessa noggrant?

Vill du ändå plocka bort startmotorn så är det bara plocka bort, och sen beställa en täckbricka från Husaberg.

Adrian_J skrev:
Startmotorn fungerar bra, däremot är den känslig för ventilspelet och autodekompen. Har du kollat dessa noggrant?

Vill du ändå plocka bort startmotorn så är det bara plocka bort, och sen beställa en täckbricka från Husaberg.

Vad har startmotorn med ventilspel o autodekomp att göra ?

Hmm, jag vill ta bort den för den funkar kanske en gång på 10 när motron e grymt varm..............

Som jag förstog det så går det inte att sätta på 04:ans starmotor på 02:an........det e ju ett helt nytt tänd/elsystem väll ?

cool_lilja skrev:
Vad har startmotorn med ventilspel o autodekomp att göra ?

Hmm, jag vill ta bort den för den funkar kanske en gång på 10 när motron e grymt varm..............

Som jag förstog det så går det inte att sätta på 04:ans starmotor på 02:an........det e ju ett helt nytt tänd/elsystem väll ?

Det är troligen inte fel på startmotorn. Den är klen, men det brukar aldrig vara fel på dom.

Som sagt, autodekompen & ventilerna måste vara rätt inställda annars orkar inte startmotorn dra igång motorn, kompet blir för högt. Husa autodekomp är väl utvecklat just för en enkel start.

Kläppen på kamdrevet dvs autodekompen ska öppna ventilerna, kläppen blir sliten efter ett tag och orkar inte öppna ventilerna tillräckligt mycket. Med följd att startmotorn inte drar igång motorn annat än om man trycker in knappen direkt efter man kört stopp. Och att ventilerna är 0.1 är 100%igt för en väl fungerande elstart.

Problemet är inte grejjerna i sig utan dåligt underhåll, oftast.

Kolla sid 28 i Parts Manual, där ser du hur saker och ting hänger ihop.

Last edited:
Adrian_J skrev:
Det är troligen inte fel på startmotorn. Den är klen, men det brukar aldrig vara fel på dom.

Som sagt, autodekompen & ventilerna måste vara rätt inställda annars orkar inte startmotorn dra igång motorn, kompet blir för högt. Husa autodekomp är väl utvecklat just för en enkel start.

Kläppen på kamdrevet dvs autodekompen ska öppna ventilerna, kläppen blir sliten efter ett tag och orkar inte öppna ventilerna tillräckligt mycket. Med följd att startmotorn inte drar igång motorn annat än om man trycker in knappen direkt efter man kört stopp. Och att ventilerna är 0.1 är 100%igt för en väl fungerande elstart.

Problemet är inte grejjerna i sig utan dåligt underhåll, oftast.

Okej, men det gar bra att kicka, sa jag tar nog bort den anda.......eller vad sager experterna ????

cool_lilja skrev:
Okej, men det gar bra att kicka, sa jag tar nog bort den anda.......eller vad sager experterna ????

Fixa kläppen, sid 28. Att det går bra att kicka har inte så mycket med elstarten att göra.

Artikelnr Benämning Cirkapris
20027401 VENTILLYFTARE 400-550cc 01- 310,00 kr

jag vet la inte starmotron o kicken har sa mycket med varandar att gora...................

jag menade att det ar inte sa jatte jobbigt att kicka........saaa det skal nog ga

darfor funderar jag pa att ta bort den

Man kan även lämna in kammen tillsammans med kläppen och få dem att svetsa på material på den lilla nocken så lyftet på autodekompen blir lite högre än orginal. Då startar den lättare på elstarten sedan. Se bild:

Bifogat

• sized.jpeg
    sized.jpeg
    88.7 KB · Visningar: 114
"Gör som Adrian och hp säger" blir mitt svar.
Som Adrian säger är det troligen inte själva motorn som är paj utan ventiler/dekompen som knasar. Dekompen fixar man så som hp säger.

Jag tycker startmotorn är underbar att ha och skulle endast överväga att ta bort den om även hela elsystemet skulle bort.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP