ta bort stänkskärm samt blinkers (hondacb1300)

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Tja!
har problem med att få bort orginalstänkskärmen på min honda cb 1300 06a. Vet någon vart skruvarna sitter m.m, måste man ta bort kåpan under sadeln för att komma åt ev. Allt är så inbakat, svårt att se.. Någon som har erfarenhet av detta eller tips??:va

Målet är ju att sätta dit en schysst skylthållare samt miniblinkers.. Är det krav vid besiktning att mc måste ha reflex bak? :va

Tack på förhand:rolleyes:

Bifogat

• skärm.JPG
    skärm.JPG
    9.9 KB · Visningar: 404
Enforce skrev:
2699168 Tja!
har problem med att få bort orginalstänkskärmen på min honda cb 1300 06a. Vet någon vart skruvarna sitter m.m, måste man ta bort kåpan under sadeln för att komma åt ev. Allt är så inbakat, svårt att se.. Någon som har erfarenhet av detta eller tips??:va

Målet är ju att sätta dit en schysst skylthållare samt miniblinkers.. Är det krav vid besiktning att mc måste ha reflex bak? :va

Tack på förhand:rolleyes:

Gissningsvis så sitter det ungefär som på hornet 600 och 900. På dom måste man ta bort skjutshandtaget och sedan bakkåpan för att komma åt bakskärmen.
Bakkåpan brukar sitta lite småtrixigt så man får lirka lite (glöm inte att koppla bort sladdarna till bakljuset).

Fråga 2: JA!!! Man måste ha reflex i bak. (kolla i mitt garage så ser du hur jag har löst det på min hoj).
Du ska också ha godkänd (e-märkt) skyltbelysning (vilken försvinner när du tar bort bakskärmen) men den kan man oftast fälla in under kutsen alt. skaffa skruvar med e-märkta ljusdioder att skruva fast skylten med.

Lycka till.

Well skrev:
2699209 Gissningsvis så sitter det ungefär som på hornet 600 och 900. På dom måste man ta bort skjutshandtaget och sedan bakkåpan för att komma åt bakskärmen.
Bakkåpan brukar sitta lite småtrixigt så man får lirka lite (glöm inte att koppla bort sladdarna till bakljuset).

Fråga 2: JA!!! Man måste ha reflex i bak. (kolla i mitt garage så ser du hur jag har löst det på min hoj).
Du ska också ha godkänd (e-märkt) skyltbelysning (vilken försvinner när du tar bort bakskärmen) men den kan man oftast fälla in under kutsen alt. skaffa skruvar med e-märkta ljusdioder att skruva fast skylten med.

Lycka till.

Din skylthållare, kunde du montera den med dem ev. fästen som fanns under eller behövde du borra egna hål? Inte sett några direkta skylthållare som passar som handen i handsken utan mest unversala som "borde passa". Hoppas det blir bra till slut.
Tack

Well skrev:
2699209 Gissningsvis så sitter det ungefär som på hornet 600 och 900. På dom måste man ta bort skjutshandtaget och sedan bakkåpan för att komma åt bakskärmen.

Lycka till.

Blinkerserna samt skyltbelysningen (orginal) är det kontakter till dessa? så att de är lätta att koppla ur eller behövde du knipps av några sladdar o göra om, eller var detta enkel?

Enforce skrev:
2699239 Din skylthållare, kunde du montera den med dem ev. fästen som fanns under eller behövde du borra egna hål? Inte sett några direkta skylthållare som passar som handen i handsken utan mest unversala som "borde passa". Hoppas det blir bra till slut.
Tack

Själva skylthållaren är bara en bit aluminium som är tillbockad så att jag fick plats med blinkerserna. Jag har fäst min i en tailguard som jag beställt på http://www.s-racing.se. I tailguarden (undertray) så fanns det färdigt hål för skyltbelysning.

Blinkerserna samt skyltbelysningen (orginal) är det kontakter till dessa? så att de är lätta att koppla ur eller behövde du knipps av några sladdar o göra om, eller var detta enkel?

Kablarna satt med kabelskor i ett gummihölje under sadeln. Det var bara att dra undan höljet och knäppa isär kablarna. Sedan har jag vart tvungen att skarva iallafall eftersom kablarna på dom blinkerserna jag köpte inte passade.

vad har den för funktion? stabiliteten i ramen?

Undrar vad denna har för funktion? den är ju så kraftig i konstruktion, säkert flera honda cb modeller som har den.

Lite inne på en tailguard från www.s-racing.se

Länk på bild: http://www.s-racing.se/album_pic.php?pic_id=579&sid=96d17eb93eb0ac1537649cfb21ab89b1

Om jag köper denna så måste den tas bort på något sätt (stänkskärmen + skylthållare satt ju fast med den förut) eller byggas om?:va
Sen hur fäster man tailguard, skruvas den fast med kruvar direkt in i orginalunderredet? eller på något annat vis..

Ett snygg lösning som jag sett på nätet är denna, men hur han gått tillväga:va :huvet

vet ej hur jag ska gå vidare, om man ska köpa en tailguard o köpa skylthållare, men sen måste skyltbelysning o reflex tillkomma, samt bra blinker som håller och är inte alltför dyra.

Någon som vet hur man gör eller har ytterligare tips:)

Bifogat

• hållare-bak.JPG
    hållare-bak.JPG
    77.4 KB · Visningar: 119
  • hållare-bak2.JPG
    hållare-bak2.JPG
    62.3 KB · Visningar: 101
  • hållare-bak3.JPG
    hållare-bak3.JPG
    72.8 KB · Visningar: 110
  • hållare-bak4.JPG
    hållare-bak4.JPG
    66.3 KB · Visningar: 105
  • bak5.JPG
    bak5.JPG
    44.1 KB · Visningar: 106
  • bak6.JPG
    bak6.JPG
    30 KB · Visningar: 105
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard