Ta bort quikshifter r6 2008

Danne746

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
zx9
Hej, har en Cordona quikshifter på hojen samt en pc5 och undrar hur man går tillväga för att ta bort quikshiftern och återställa till original. Växelpetarn/röret är oxå Cordona. Min tanke är och plocka bort Cordona petaren, följa (dom 2st?) sladdarna till qshifter dosan, sen från dosan följa sladdarna till kontakten som sitter i pc5:an, dra ut den, sen äre klart? . Har jag missat något, äre fler kablar?. Och när jag sätter tillbaka original petaren så är det väl inga kablar med sensorer. Behöver jag dona nåt med pc5:an efter och ryckt Cordona sladden. Helt ny på det här så förklara gärna ingående hur jag går tillväga för och återställa. Tack på förhand :)
 
Last edited:
Ja rent förenklat så får inte pcvn nån brytsignal från givaren så bryter den ju inte tändningen när du växlar så det borde ju funka så. Man kan ju gå in med datorn i pcv och koda bort qs funktionen med men det borde ju funka ändå. I värsta fall så är qs givaren sluten och tar du då bort den så kanske pcvn bryter hela tiden men det borde du ju märka direkt i så fall.
 
Ska räcka att plocka bort lastcellen/givaren sen ska resten funka som vanligt, vill du plocka allt så är cordonan kopplad mellan tändspolarna och kablarna uppe på toppen och styrboxen har en jordning om jag inte minns fel.

Bort med sadel och tank och följ kablaget, lastcellens styrning sitter med snabbkontakt så du kan plocka bara den om du vill.

Sen är frågan, varför? Funkar den inte?
 
PC5 klarar QS men bryter på bränslet om man inte har deras tändmodul också.
Funkar inte heller om man har fler än 1 spridare/cyl, (ingen tändmodul) OM man inte har PC secondary fuel module.

Det låter som att den är kopplad till PC5 och inte tändspolarna, i så fall är det bara att koppla bort från PC5.
Det krävs en signal med stigande flank för att bryta och den uteblir efter demontaget.

Är det en enklare modell cordona (icke lastcell) så kan den vara kopplad direkt till PC5 utan behov av brytbox.
 
Last edited:
Hojen har gått som racehoj, men kommer nu endast gå gata. Lite rädd för onödigt slitage. Jag vill ha kvar pc5:an men ha bort quikshiftern. Lastcellen, givaren, var hittar jag dessa? Kablar mellan tändspolarna och toppen? Trodde bara det var en snabbkontakt in i pc5:an
 
Hojen har gått som racehoj, men kommer nu endast gå gata. Lite rädd för onödigt slitage. Jag vill ha kvar pc5:an men ha bort quikshiftern. Lastcellen, givaren, var hittar jag dessa? Kablar mellan tändspolarna och toppen? Trodde bara det var en snabbkontakt in i pc5:an

Fel av mig om du bara har givaren kopplad till pc, jag läste pq5, alltså komplett cordonabrytare, den är kopplad till spolarna.

Bara rycka ur den ur pcn isf., inga konstigheter.
 
Du har säkert rätt ändå, det sitter en powercommander 5 samt en pq8 quickshifter, bara jag som fått för mig att den kopplas med snabbkontakt, säker är jag inte. Jag får helt enkelt följa sladdarna :)
 
Du har säkert rätt ändå, det sitter en powercommander 5 samt en pq8 quickshifter, bara jag som fått för mig att den kopplas med snabbkontakt, säker är jag inte. Jag får helt enkelt följa sladdarna :)

Men, samma där om du bara ska koppla ur den, du behöver inte göra mer än plocka bort givaren/lastcellen.
Du behöver inte ens koppla ur den om du inte vill, bara lägga den lite snyggt under tanken eller sadeln, byta röret mellan petaren och växelaxeln och köra som vanligt. :)
 
Om det bara handlar om att avaktivera QS utan att ta bort den för att säljas eller liknande så är absolut enklast att tanka ner programvaran till laptopp (PC-dator).

Koppla in mini USB kabel till pc5.
Gå in på feature options och klicka ur boxen quickshift så slipper du fixa ny växelstång.

Passa samtidigt på att ta en backup på bränslemappen ifall du behöver den av någon anledning, havererad PC5 t.ex.

http://www.powercommander.com/power...der_downloads.aspx?ProdType=Power Commander V
 
Varför är du rädd för onödigt slitage? :va Använd kopplingen istället då och låt qsen sitta kvar... känns som ganska mycket onödigt jobb "bara för att". Alla dom hojar som numera säljs original med qs, pajar dom efter ett antal mil?
 
Last edited:
ja låt den vara kvar, växlingarna funkar ännu mjukare när du använder kopplingen o brytarn hjälper till ,bara bonus alltså
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top