Ta bort plugg från CBR 125 R ?

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Jag har kollat runt lite och inte hittat någonstans där det står hur man kan ta bort pluggen från en CBR 125 R... antar att det sitter något i avgasröret men har ingen större lust att operera innan jag vet vart/vad det är...
Skulle vara tacksam för svar :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Skeptisk till att det finns någon plugg i en 125cc 1 cylindrig 4t. Den levererar knappast tillräckligt med effekt ostrypt för att överskrida 11kw.
 

Aimbert

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Aprilia RS125 -06
Jag har kollat runt lite och inte hittat någonstans där det står hur man kan ta bort pluggen från en CBR 125 R... antar att det sitter något i avgasröret men har ingen större lust att operera innan jag vet vart/vad det är...
Skulle vara tacksam för svar :tummenupp

Jag och några kompisar hade en ganska häftig diskussion om detta för ett tag sen. Jag hävdade till förbannelse att CBR 125:an _INTE_ hade några strypningar vilket möttes av många bittska svar. Eftersom jag är ganska envis ringde jag genast Bike i Trollhättan som säljer CBR 125:eek:r och frågade om den var strypt. Svaret var Nej. Mina vänner gav sig ändå inte så jag ringde upp en klasskamrats pojkvän som har en CBR (Grappy här på forumet). Även han sa att den var ostrypt från fabrik.

Alltså finns det inga strypningar. :)
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Jag har kollat runt lite och inte hittat någonstans där det står hur man kan ta bort pluggen från en CBR 125 R... antar att det sitter något i avgasröret men har ingen större lust att operera innan jag vet vart/vad det är...
Skulle vara tacksam för svar :tummenupp

Sant som philsson skriver, det sitter ingen plugg. Men i röret sitter massa krux som kan fungera lite som en strypning. Mitt tips är att köpa dönerör så får du fritt blås och kanske levererar några få km/h till.
Jag har erfarenhet av både slipon och helrör, slipon kan jag säga att det är "endast" för ljudet men helrör kan även öka effekten lite.

Köp dig en Aprilia RS i stället.


jag tror inte han är intresserad av din åsikt
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Det enda man kan göra är väl effekt blås och sen köpa mindre framdrev. har inte provat med drevet en ska beställa de i feberari. Orginal så pallar den inte att dra ur 6an så man får byta framdrev så får man väl också några kmh till.
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Sant som philsson skriver, det sitter ingen plugg. Men i röret sitter massa krux som kan fungera lite som en strypning. Mitt tips är att köpa dönerör så får du fritt blås och kanske levererar några få km/h till.
Jag har erfarenhet av både slipon och helrör, slipon kan jag säga att det är "endast" för ljudet men helrör kan även öka effekten lite.




jag tror inte han är intresserad av din åsikt

tack allihopa för svaren ;P
men så man kan alltså öppna upp avgasröret och ta bort kruxet eller är det fastsvetsat ?

har ingen större lust att köpa ny hoj endast för det, ska ändå börja övningsköra för tung mc nu i sommar :p orkar inte bry mig så mycket tills dess..

tänkte bara om det kunde vara en enkel operation så kunde man ju gasa lite mera :D

EDIT:
Tyckte det låter som om det är nån strypning för man hör inte avgasröret alls, endast motorn, iochförsig är det nice när man är på 7-8 varv och ska precis växla :D
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
tack allihopa för svaren ;P
men så man kan alltså öppna upp avgasröret och ta bort kruxet eller är det fastsvetsat ?

har ingen större lust att köpa ny hoj endast för det, ska ändå börja övningsköra för tung mc nu i sommar :p orkar inte bry mig så mycket tills dess..

tänkte bara om det kunde vara en enkel operation så kunde man ju gasa lite mera :D

EDIT:
Tyckte det låter som om det är nån strypning för man hör inte avgasröret alls, endast motorn, iochförsig är det nice när man är på 7-8 varv och ska precis växla :D

Jag har öppnat upp avgasröret(fick använda vinkelslip) och jag å min far försökte få bort det som sitter där men det gick inte ^^ "kruxet" sitter fast hela vägen typ, så vi fick svetsa ihop det igen. Om det skulle gjort nån skilldnad vet jag inte. Kör den som den är nu, om du nu ändå ska sälja henne i sommar :)
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Jag har öppnat upp avgasröret(fick använda vinkelslip) och jag å min far försökte få bort det som sitter där men det gick inte ^^ "kruxet" sitter fast hela vägen typ, så vi fick svetsa ihop det igen. Om det skulle gjort nån skilldnad vet jag inte. Kör den som den är nu, om du nu ändå ska sälja henne i sommar :)

mjo men tills dess lixom ;P men då skiter jag i att försöka öppna upp...
men hörde förut att man kunde köpa ett nytt avgasrör till, det som inte är original o få ut 2kw extra... märks det eller ? annars kan man ju ta o såga av hela avgasröret o låta det vara så xD som dom hade förr i tiden på mopparna :p (sa farsan iallafall) gick som in i helvete då
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Sant som philsson skriver, det sitter ingen plugg. Men i röret sitter massa krux som kan fungera lite som en strypning. Mitt tips är att köpa dönerör så får du fritt blås och kanske levererar några få km/h till.
Jag har erfarenhet av både slipon och helrör, slipon kan jag säga att det är "endast" för ljudet men helrör kan även öka effekten lite.




jag tror inte han är intresserad av din åsikt

En CBR125 är ju inte precis en racehoj värd att trimma, hade själv NSR125 med Malossi 180cc och Jolly Moto på den tiden det begav sig....
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
mjo men tills dess lixom ;P men då skiter jag i att försöka öppna upp...
men hörde förut att man kunde köpa ett nytt avgasrör till, det som inte är original o få ut 2kw extra... märks det eller ? annars kan man ju ta o såga av hela avgasröret o låta det vara så xD som dom hade förr i tiden på mopparna :p (sa farsan iallafall) gick som in i helvete då
2kw extra får du aldrig ut, en halv häst om du har tur. Sågar du av allt kommer det förmodligen att gå sämre, och låta förjävligt. Jag rekomenderar dig att låta det vara som det är om du ska byta hoj till sommaren :)


En CBR125 är ju inte precis en racehoj värd att trimma, hade själv NSR125 med Malossi 180cc och Jolly Moto på den tiden det begav sig....

varför skulle han köpa en RS? dumt att spamma ner trådigarna med såna onödiga inlägg.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Ett helsystem från Gianelli (finns hos Mohlins) ger ca 2hk vid 6000rpm
På toppvarv ger det inte mycket, men 30% effektökning på mellanvarv märks nog. Orsaken är nog att det sitter en katalysator i orginalburken.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
2kw extra får du aldrig ut, en halv häst om du har tur. Sågar du av allt kommer det förmodligen att gå sämre, och låta förjävligt. Jag rekomenderar dig att låta det vara som det är om du ska byta hoj till sommaren :)




varför skulle han köpa en RS? dumt att spamma ner trådigarna med såna onödiga inlägg.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.


Lägg ner nu. Slangarn har samma rätt som du att ge råd, även om han har en annan åsikt än du.
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
:EDIT

hittade sidan o så... finns från ~1600 kr till ~ 3500kr ...
tycker PDF filerna såg likadana ut allihop så vad är det man ska kolla på om den går bättre ? :S
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Samma kurvor,man har nog bara gjort ett dynotest. Röda kurvan anger effekten med Gianellisystemet. Blå kurvan anger effekten med orginalsystem.
Gapet mellan kurvorna visar den effektökning Du får. Ex 6000rpm ca 2hk, 10000rpm ca 1hk.
Eftersom Du bara har 6 hk vid 6000rpm med orginalsystemet och 8hk med effektsystemet så blir det ca 30% effektökning. Borde märkas.

Skulle tro att den mesta effekten kommer av att byta ut ljuddämparen.
Har inte kollat nå't på hur orginalsystemet ser ut inuti än, men kravet kommer väl snart från dottern. (Hon som har CBR:en)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Eftersom den (vad jag vet) inte finns i nåt vassare utförande så är den inte strypt.
Chansen att det finns nån enkel pryl att modda för avsevärt mer effekt är ungefär noll.
Det är ju ingen avancerad motorkonstruktion gjord för hög effekt heller.
Däremot kan det ju finnas lite att hämta med sedvanligt 4t-fix på moderna bullerdämpade hojar.

Men plugg o strypt; knappast. Fast det finns massor av 16-åringar som hoppas på det.
Men det ändrar inget på hojen.
/u
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Samma kurvor,man har nog bara gjort ett dynotest. Röda kurvan anger effekten med Gianellisystemet. Blå kurvan anger effekten med orginalsystem.
Gapet mellan kurvorna visar den effektökning Du får. Ex 6000rpm ca 2hk, 10000rpm ca 1hk.
Eftersom Du bara har 6 hk vid 6000rpm med orginalsystemet och 8hk med effektsystemet så blir det ca 30% effektökning. Borde märkas.

Skulle tro att den mesta effekten kommer av att byta ut ljuddämparen.
Har inte kollat nå't på hur orginalsystemet ser ut inuti än, men kravet kommer väl snart från dottern. (Hon som har CBR:en)

haha ok tack så mycket :tummenupp coolt att din dotter har en cbr :p syrran (som är 12) snackar en massa om att hon INTE ska ta hojkort o köra moppe istället ... lite blond antar jag xD


Eftersom den (vad jag vet) inte finns i nåt vassare utförande så är den inte strypt.
Chansen att det finns nån enkel pryl att modda för avsevärt mer effekt är ungefär noll.
Det är ju ingen avancerad motorkonstruktion gjord för hög effekt heller.
Däremot kan det ju finnas lite att hämta med sedvanligt 4t-fix på moderna bullerdämpade hojar.

Men plugg o strypt; knappast. Fast det finns massor av 16-åringar som hoppas på det.
Men det ändrar inget på hojen.
/u

haha ;P är faktiskt 17 sen 1-2 veckor tillbaka
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Vill Du ha mera snurr på CBR:en så finns det trimsatser att köpa från Tyskland.
Just nu finns en sats med störra förgasare och vassare kamaxel bl.a. på ebay.de
Sök på CBR 125 under Auto und motorad teile.
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Vill Du ha mera snurr på CBR:en så finns det trimsatser att köpa från Tyskland.
Just nu finns en sats med störra förgasare och vassare kamaxel bl.a. på ebay.de
Sök på CBR 125 under Auto und motorad teile.

ok, ska kolla upp det, tack för hjälpen :)
fast frågan är om det är värt det om jag ska köra endast till sommaren, sen köpa ny för att övningsköra för tung... sparar pengar så jag inte behöver ta ut så mycket från fonderna :p
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top