Ta bort luftburken?

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Kommer ihåg från moppetiden att man borrade hål i luftburken för att få lite coolare ljud och lite mer effekt. Funderar om jag ska borra några hål eller plocka bort locket helt på min ktm 690. Ska ändå lämna in den på mappning snart.

Kan det skada motorn på något sätt? Har jag helt fel att den kommer få bättre ljud/effekt?

Ett par motard åkare sa att de hade gjort det och det blev en stor skillnad effektmässigt och den lät väldigt mycket.. Han hade tagit bort locket på luftburken. Skulle jag gissa så tror jag nog det inte är bra för motorn att dra in en massa skit.

Det går, vet en snubbe som körde utan vare sig filter eller lock på sin 748a ;)...Byter man system på t ex ett monster får man ofta ett lock med hål i och en tratt...eller bara sågar bort locket så att ramen är kvar som håller filter på plats..måste justera Co2 dock tror jag..

Plocka av locket, den kommer få mera luft och låta lite mera tror ja.

Nackdelen är väl att det är bra att ställa in den så den får mera soppa och att filtret kan bli skitigt snabbare. Kör på!!

EDiT: Är förövrig vanligt att ta bort eller öppna upp hålet i locket främst på stånkor för att den ska gå bättre

kanske då inta ta bort luftburken...bara locket

Var ute och skruvade av locket nu. Jag kunde inte höra någon märkbar skillnad.. Kanske behövs original filtret bytas ut till ett K&N? Har akra-pipor på.

Var ute och skruvade av locket nu. Jag kunde inte höra någon märkbar skillnad.. Kanske behövs original filtret bytas ut till ett K&N? Har akra-pipor på.

Har du pappersfilter eller skumgummi? Har du skumfilter kan du skita i KN, får inte mer effekt pga att det står KN på filtret...

Du lär ha skumfilter på den där hojen...

Kan få tag i ett K&N från ebay för 499 inkl frakt. Kan det vara värt att satsa på?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026