Ta bort kromet

Cagiva

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
Aprilia Dorsoduro -10
Slängde in tråden under "mekhörnan" utan framgång så jag provar här..
Har några motordelar som kromen börjar bli dålig på och nu vill jag ta bort allt. Många verkar använda CRC Gasket remover. Går allt bort och hur gör man? Finns det andra bättre alternativ :confused:
 
Jag antar at om det ar krom som på grenrør falgar och liknade ar det blastring som måste brukas, gasket remover funkar nog battre på lack och gamla packningar....
 
Om jag inte är helt ute o cyklar så är det kemiskt bad som gäller hos någon ytbehandlingsfirma.

Tror knappast att blästring tar bort krom...mattar det men tar inte bort. Krom är stenhårt.

Gasket remover är bara att glömma.
 
Tillverkar lite delar av beg. kromad kolvstång då och då och TOK blästrar i en industriell stålkul slung bläster. Normalt blir ytan på järn som blästras i denna bläster ungefär som ett sandpapper men där det finns krom kvar blir det inte ens matt. Det är tom. svårt att slipa bort krom med slip-papper så bästa metoden jag använt är faktiskt att slipa med vinkelslip och kapskiva för att riva upp kromytan (ej för flack vinkel på skivan mot ytan, skivorna blir lätt för tunna och splittras så sprängskyddet SKA vara monterat), sedan finslipa med vinkelslip och "flapprondell".

Finns nog tyvärr ingen genväg som är enkel och/eller billig.

Förr om åren skickades delar till Norge för kromning pga det var mycket billigare där, kanske det kan vara ett alternativ att kolla upp ang. avkromning.
 
Cagiva skrev:
Slängde in tråden under "mekhörnan" utan framgång så jag provar här..
Har några motordelar som kromen börjar bli dålig på och nu vill jag ta bort allt. Många verkar använda CRC Gasket remover. Går allt bort och hur gör man? Finns det andra bättre alternativ :confused:

Det är "avkromning" som gäller, en kromfirma fixar säkert detta. De kromar av allt före de lägger på nytt krom, alltså givetvis billigare än kromning :hihi

Precis som det skrevs förut så är det ett bad de lägger prylarna i, glöm blästring mm. kromar man av så har du en slät och fin yta under och vill du blästra så gör det efteråt :)
 
En liten förklaring varför det är svårt att själv ta bort krom på kemisk väg och troligtvis varför det blir dyrt att lämna bort för att få det gjort.

Dekorativ krom består oftast av 3 olika skikt beläggningar.
Först lägger man ibland på ett kopparskikt som används som "spackel" för att jämna till ytan och täcka slipmärken och dyligt. Kopparskiktets tjocklek kan med elektrolytisk beläggning byggas igentligen hur tjockt som helst.

Skikt nummer 2 består av ett tjockt nickel skikt, det används för att krom skiktet ska fästa mot koppar och det är detta skikt som poleras upp för att få en fin finish.

Sista skiket är givetvis krom som högglans poleras, tjockleken på dekorativt krom brukar vara ca 1/2 my.

Hårdförkromning som läggs på ex. pressverktyg för bromsbelägg som sliter något otroligt på verktygsytan är ca 20 my - 2/100 dels mm. Hårdförkromning läggs oftast utan underliggande skikt eftersom man sällan har samma krav på finish utan använder krom som slityta istället.

För att ta bort alla skikten behövs olika syrabad och det är inga trevliga syror som används. Man gör ungefär som vid kromning fast tvärtom, man löser upp skikten med elektroder i badet och ström med vänd polaritet.

(kan ev. ta fram vilka syror som kan användas för avkromning men tvivlar på att dom går att få fram i rätt koncentration av en privatperson utan tillstånd)
 
Last edited:
CPMS skrev:
En liten förklaring varför det är svårt att själv ta bort krom på kemisk väg och troligtvis varför det blir dyrt att lämna bort för att få det gjort.

Dekorativ krom består oftast av 3 olika lager.
Först lägger man på ett kopparlager som används som "spackel" för att jämna till ytan och täcka slipmärken och dyligt, det är detta lager som slipas och poleras. Kopparskiktets tjocklek kan med elektrolytisk beläggning byggas igentligen hur tjockt som helst.
Lager nummer 2 består av ett väldigt tunt nickel skikt, det används för att krom skiktet ska fästa mot koppar.
Sista lagret är givetvis krom som poleras, osäker hur tjockt dekorativt krom brukar vara men tjock industriell kromning som görs på ex. pressverktyg för bromsbelägg som sliter något otroligt på ytan är ca 20 my - 2/100 dels mm.

För att avkroma behövs olika syrabad för varje lager och det är inga trevliga syror som används. Man gör ungefär som vid kromning fast tvärtom, man löser upp skikten med elektroder i badet och ström med vänd polaritet.

(kan ev. ta fram vilka syror som kan användas för avkromning men tvivlar på att dom går att få fram i rätt koncentration av en privatperson utan tillstånd)

har hört att HD folket brukar lägga krom själva med 9 voltsbatteri och funderade på om jag kunde göra det samma fast omvänt.
 
Nja...att få bort kromet går ganska bra men sen kommer det riktiga problemet.

Under det tunna krom skiktet (ca 0,5 my) finns det ett skikt med nickel som är några hundra gånger tjockare och tydligen är det detta skikt som står för största delen av skyddet. Nickel skiktet är i det närmaste omöjligt att lösa upp på kemisk väg som privatperson, du behöver en cyanidförening som inte kan/får köpas av personer utan tillstånd eller samma typ av lösning som ytbehandlingsföretagen använder.

Om du kommer så här långt har du ev. ett koppar skikt som ska bort också, koppar skiktet borde gå att lösa upp relativt enkelt men när koppar löses i syra har den väldigt lätt att fastna igen på detaljen så ev. flyttas den bara runt på delen och du blir aldrig av med den.

Att lägga på krom är betydligt enklare för då är den redan löst i kromsyra som är en förening som är ganska ostabil men med ström "dras" kromet till detaljen och bildar då en väldigt stabil förening. Färdiga kit för 1 eller 3 stegs förkromning kan köpas från bl. England för "Do It Yourself" bruk.

Som budget alternativ lutar det nog tyvärr åt slipning, slipning och sen lite mer slipning eller beroende av vilken temperatur delarna blir på cykeln - grovslipa, finspackla och ex. pulverlackera.

(ändrar lite i föregående inlägg nu när jag kollat upp saken lite bättre)
 
CPMS skrev:
Nja...att få bort kromet går ganska bra men sen kommer det riktiga problemet.

Under det tunna krom skiktet (ca 0,5 my) finns det ett skikt med nickel som är några hundra gånger tjockare och tydligen är det detta skikt som står för största delen av skyddet. Nickel skiktet är i det närmaste omöjligt att lösa upp på kemisk väg som privatperson, du behöver en cyanidförening som inte kan/får köpas av personer utan tillstånd eller samma typ av lösning som ytbehandlingsföretagen använder.

Om du kommer så här långt har du ev. ett koppar skikt som ska bort också, koppar skiktet borde gå att lösa upp relativt enkelt men när koppar löses i syra har den väldigt lätt att fastna igen på detaljen så ev. flyttas den bara runt på delen och du blir aldrig av med den.

Att lägga på krom är betydligt enklare för då är den redan löst i kromsyra som är en förening som är ganska ostabil men med ström "dras" kromet till detaljen och bildar då en väldigt stabil förening. Färdiga kit för 1 eller 3 stegs förkromning kan köpas från bl. England för "Do It Yourself" bruk.

Som budget alternativ lutar det nog tyvärr åt slipning, slipning och sen lite mer slipning eller beroende av vilken temperatur delarna blir på cykeln - grovslipa, finspackla och ex. pulverlackera.

(ändrar lite i föregående inlägg nu när jag kollat upp saken lite bättre)

Ok, saken är den att det är bl.a kopplingskåpan som är risig och dessa delar är mer eller mindre omöjligt att slipa bort. Kromet är så dåligt att det flagnat och därför behöver jag bara ta bort några fläckar...
Hur tar jag bort bara kromlagret? Resten lär någ ramla av med det :lol
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top