Ta bort katalysatorn och styra raka rör?

Madd0x

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
BMW S1000RR
Sitter och funderar på om man inte ska ta fram "sågen" och göra sig av med katalysatorn och köra med raka rör.

Kan motorn ta skada av det eller kommer det gå fint fint med en PC5 och en bänkning/mapning? En sak som är säker är att det kommer låta lite mer en vanligt :rolleyes: och att det kommer se riktigt hårt ut! Men som sagt, det ska ju vara funktionellt också :)

Det gäller en BMW S1000RR

Kolla med BMW. Allt är ju kopplat elektroniskt så att man till o med måste lämna in den för att ändra i boxen då man bytt till mindre blinkers (enligt bmw i solna när jag var där o kika)
Inge kul med felkoder

Kolla med BMW. Allt är ju kopplat elektroniskt så att man till o med måste lämna in den för att ändra i boxen då man bytt till mindre blinkers (enligt bmw i solna när jag var där o kika)
Inge kul med felkoder

Nja så bra koll har dom nog inte! Har plockat bort mina blinkers i väntan på nya och det har inte varit några problem. Men som sagt det kan säkert ligga något i det du säger när det kommer till systemet. :va

Effektmässigt drar du nog en nitlott. Vill minnas att det gick att krama ur 1.5 hp mer ur en zx12r om man krafsade ur katten.

Effektmässigt drar du nog en nitlott. Vill minnas att det gick att krama ur 1.5 hp mer ur en zx12r om man krafsade ur katten.

Finns ju i princip några tillverkare som erbjuder raka rör. Austin Racing är en av dom.. "STANDARD BIKE 178bhp MAX, AR-CS + PCV 191BHP MAX SHOWING LARGE GAINS FROM 4500RPM TO 13500RPM" taget från deras hemsida.

Skillnaden kan ju inte vara så stor, deras rör är ju i princip rakt.. så mer än 1,5 hk tror jag nog att man kan få ut.

Kanske är lika bra att bara testa och se vad som händer :yoparty

Finns ju i princip några tillverkare som erbjuder raka rör. Austin Racing är en av dom.. "STANDARD BIKE 178bhp MAX, AR-CS + PCV 191BHP MAX SHOWING LARGE GAINS FROM 4500RPM TO 13500RPM" taget från deras hemsida.

Skillnaden kan ju inte vara så stor, deras rör är ju i princip rakt.. så mer än 1,5 hk tror jag nog att man kan få ut.

Kanske är lika bra att bara testa och se vad som händer :yoparty

Misstänker att skillnaden är större mellan original och effektsystem (mer än bara katten som skiljer).

Nu är iaf katten borta. Det låter sjukt högt.. lite för mycket skulle jag tro!
Behöver antingen hitta två små ljuddämpare som är relativt korta och inte allt för höga, någon som vet vart jag hittar det?

Hittar jag inte det så får man göra någon egen lösning, ljuddämparinsats kanske? Något annat förslag någon?

Det kommer bli två utsläpp på vardera sida, ser riktigt bra ut :tummenupp

finns ju de som bygger nåt. kolla tex med stellan på www.seservice.se
han har byggd en del i både titan och annat gött. tex till sin egen bmw turboboxter på sluggern.

finns ju de som bygger nåt. kolla tex med stellan på www.seservice.se
han har byggd en del i både titan och annat gött. tex till sin egen bmw turboboxter på sluggern.

Ser riktigt bra ut, får kontakta honom om jag inte lyckas fixa det på egen hand.

Har köpt två st 3" rör med en vinkel på 30 grader. Beställde även hem två ljuddämparinsatser.. prövade att starta hojen tidigare och det låter lite för mycket, hoppas jag får ner ljudnivån något med insatserna. PC5 är också köpt, får hoppas att det ger några HK sen i slutändan också :tummenupp

En bild också:

Bifogat

• 227121_129806480429308_100001998707601_203803_1614158_n.jpg
    227121_129806480429308_100001998707601_203803_1614158_n.jpg
    85.6 KB · Visningar: 103
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!