Sladjan R1
vevaxlar till salu!
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.
Lider man av värmen så finns där avgasbandage att köpa. Silversurfaren i anonsforumet säljer för en hundring.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så det som blir ett problem värmemässigt för dig som förare vid stadskörning är kylaren eftersom fläkten då går igång och blåser varm luft bak mot föraren.
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme![]()
Exakt så upplever jag det också. Men det kan ju lika gärna vara yamahas dragning av rören, dvs river man bort katten så kanske det blir lika varmt som steffo säger?
Anyway, min får stanna.
Att ta bort katalysatorn för den ringa effektivinsten är helt onödigt.
Likaså att ta bort den för att den alstrar värme. Ersätter du den med ett Y-rör så kommer det att bli lika varmt.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så med andra ord. Att ta bort katalysatorn tror jag inte ger dig någon svalare åkning.
.
vikt och hk kan det nästan inte bli för lite av.
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme![]()
Du har troligen inte kört en R1 07:a för du svamlar i mörkret,....eller hur?
(det du säger har en del relevans normalt sett men inte när det gäller R1 från 07&08)
Jag kan också tänka mig att ersätta katten med ett Y-rör pga den kraftiga värmeutvecklingen, sadeln blir ibland stekhet så det nästan luktar bränt bacon när jag kör.
Effektvinsten är som sagt ringa, om man inte monterar ett riktigt bra komplett avgassystem, öppnare luftfilter och programmerar om tändningen samt ställer in allt noggrant i bänk.
Å sen åker man i jeans å fladdrig huvtröja så luftmotståndet äter upp dom där extra hästarna, å drygt det...
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |