Ta bort Katalysator

Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.
 
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.


Detta diskuterades flitigt på forumet när jag körde zx12.
På en 12a så fick man ut EN hk genom att mejsla ut katten.
1 - inte värt jobbet
2 - skita ner mer i miljön för EN häst, då är man inte riktigt riktig
 
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.

Lider man av värmen så finns där avgasbandage att köpa. Silversurfaren i anonsforumet säljer för en hundring.
 
Jag skulle nog vilja ha bort min bara pga värmen som den alstrar...dock kan man stå ut med det så länge man undviker statskörning.

Ja jävlar i helvete så varmt det blir därbak. Aldrig tänkt på att det kunde vara katten heller. Aja. :)
 
Varför ska man dra upp miljön hela tiden? Bensinskatten vi betalar borde täcka hela europas hantering av avgaser....
sänk bensinpriset så ska jag installera 8 st katalysatorer och gå med i miljöpartiet!

Lider man av värmen så finns där avgasbandage att köpa. Silversurfaren i anonsforumet säljer för en hundring.

Jag "lider" inte :) jag njuter...menar bara att om jag ska ta väck burken så är det pga av värmen, inget annat.
 
Last edited:
Att ta bort katalysatorn för den ringa effektivinsten är helt onödigt.
Likaså att ta bort den för att den alstrar värme. Ersätter du den med ett Y-rör så kommer det att bli lika varmt.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så det som blir ett problem värmemässigt för dig som förare vid stadskörning är kylaren eftersom fläkten då går igång och blåser varm luft bak mot föraren.
Vid stillastående så är luftflödet över katalysatorn förhållandevis väldigt litet och värmeöverföringen är således i stort sett i form av strålningsvärme vilket ger oerhört mycket mindre effekt än den konvektionsvärme som du får ifrån kylaren och motorblocket där du har ett luftflöde på grund av kylarfläkten.

Så med andra ord. Att ta bort katalysatorn tror jag inte ger dig någon svalare åkning.
Däremot är det så att om man tar bort katalysatorn så kommer man att ta kål på ljuddämparna avsevärt mycket fortare då katalysatorn tar hand om en del eld och annat som vanliga ljuddämpare inte är så förfärligt förtjusta i.

Det finns med andra ord inget att vinna men en del att förlora på att ta bort den.
 
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.
Så det som blir ett problem värmemässigt för dig som förare vid stadskörning är kylaren eftersom fläkten då går igång och blåser varm luft bak mot föraren.

Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va
 
Hur orkar ni tjata om miljön ang. ta bort katten.
Det är inte ens en droppa i havet om alla som kör mc skulle ta bort sina kattar om man kollar på vad industri o annat släpper ut.

Jag hade nog tagit bort den även fall det bara hade gett lite skönare ljud.
Sen att man slipper så mkt värme är ju med ett plus :)
 
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va

Exakt så upplever jag det också. Men det kan ju lika gärna vara yamahas dragning av rören, dvs river man bort katten så kanske det blir lika varmt som steffo säger?

Anyway, min får stanna.
 
Exakt så upplever jag det också. Men det kan ju lika gärna vara yamahas dragning av rören, dvs river man bort katten så kanske det blir lika varmt som steffo säger?

Anyway, min får stanna.

Ja, den sitter precis bakom den lilla plåten på höger sida....
nu har vi vikt av trådskaparens frågor lite va....so...back to topic

Min stannar med, sen kanske jag skruvar dit en turbo istället för katten :D
 
Att ta bort katalysatorn för den ringa effektivinsten är helt onödigt.
Likaså att ta bort den för att den alstrar värme. Ersätter du den med ett Y-rör så kommer det att bli lika varmt.
Den stora värmekällan på en motorcykel är motorn.

Så med andra ord. Att ta bort katalysatorn tror jag inte ger dig någon svalare åkning.
.

Du har troligen inte kört en R1 07:a för du svamlar i mörkret,....eller hur?
(det du säger har en del relevans normalt sett men inte när det gäller R1 från 07&08:tummenupp )

Jag kan också tänka mig att ersätta katten med ett Y-rör pga den kraftiga värmeutvecklingen, sadeln blir ibland stekhet så det nästan luktar bränt bacon när jag kör.
Effektvinsten är som sagt ringa, om man inte monterar ett riktigt bra komplett avgassystem, öppnare luftfilter och programmerar om tändningen samt ställer in allt noggrant i bänk.
 
För er som skiter i miljön och kör bana så kan ni juh fundera i denna banan istället....

den som ligger bakom er får betydligt renare luft om han ligger bakom en hoj med kat än en utan...
 
Kan du även förklara varför "kylaren" blåser all luft till mitt högra ben då? Det kommer en hel del från motorn, absolut. Men katalysatorns arbetstemperatur som är över 600 grader, eller va fan det nu är, och stillastående......det känns, men vad vet jag det kanske är min högra fot som alstrar värme :va

Tja. Men om du ersätter katalysatorn med ett Y-rör så kommer ju fortfarande röret att bli varmt. För det som gör att katalysatorn blir varm är ju att det strömmar varma avgaser genom den. Så visst minskar värmestrålningen lite men den största delen blir nog kvar eftersom du fortfarande måste ha ett rör där som leder avgaserna vidare. det är nog en bättre idé i så fall att linda in den i avgastejp eller lägga något annat värmetåligt isolerande över den.

Och du har ju också faktorn att du reducerar ljuddämparnas livslängd högst avsevärt. Åtminstone om du lite emellanåt använder motorn ordentligt.

Du har troligen inte kört en R1 07:a för du svamlar i mörkret,....eller hur?
(det du säger har en del relevans normalt sett men inte när det gäller R1 från 07&08:tummenupp )

Jag kan också tänka mig att ersätta katten med ett Y-rör pga den kraftiga värmeutvecklingen, sadeln blir ibland stekhet så det nästan luktar bränt bacon när jag kör.
Effektvinsten är som sagt ringa, om man inte monterar ett riktigt bra komplett avgassystem, öppnare luftfilter och programmerar om tändningen samt ställer in allt noggrant i bänk.

Nej. Jag har inte kört R1 -07 men jag vet hur dom ser ut. Och faktum är att även om du monterar bort katten och ersätter den med ett Y-rör så kommer du istället för en varm kat att ha ett varmt Y-rör där. Så jar är faktiskt starkt tveksam till att problemet försvinner. det kanske minskar men jag misstänker att det är marginellt. Det som gör att katten blir varm är ju de varma avgaserna så ett Y-rör kommer ju att bli lika varmt. Visst tillkommer lite värme på grund av att en del föroreningar reagerar i katten men det är ganska försumbart i sammanhanget.
 
Last edited:
Å sen åker man i jeans å fladdrig huvtröja så luftmotståndet äter upp dom där extra hästarna, å drygt det...

Ja, vad gäller toppfart så är det bättre att lägga slantgarna på ett racekåpglas (lite högre än original), träna bort fläsket på gym och köpa t.ex. tajtare regnställ eller överdragsjacka, samt polera upp lacken och vika in backspeglarna.
 
En massa svar.

Oj vilket liv det blev:va O tack alla ni som har synpunkter:tummenupp.

Till saken.

-Blir det bara 3-4 HK så finns det ingen anledning till åtgärd.

-Jag tänker mycket på miljön.............tänker ofta också på att måla om huset....vilket ju sällan blir av...........förrän det är försent!:confused:

Jag kommer nu att fortsätta köra miljövänligt med katalysatorn i, 15-20 bandagar per år, runt, runt, runt, runt...........
 
Jag hade slipon och en rensad katalysator...
Utan att mappa den så blev jag av med den konstiga dippen en r1 har vid ca 6000rpm.(vridet)
ca 10Nm mera mellan 6-8000rpm det tackar jag för.
När jag mappade den så blev där en markant ökning tillsammans med längre trattar.:yoparty
Värmen blev inte bättre tyvärr.

Numera kör jag med helsystem och powercommander och det gav lite till.
Vill du ha bättre vrid så sätt in racing factory trattar .
Markant förbättring mellan 5-9000rpm.
Helsystem=2hk till....inte lönt! men jag fick mitt.gratis!:yoparty :D :yoparty
 
Man borde föra diskussion med ett läderfucko om att han skall lägga på katalysator på sin HD.

Sporthojjar är så mycket renare än allt annat skit som kör omkring på våra vägar (t.ex. jävla 60-80-tals Americans) som sku kunna lägga på sina katter, som int finns. Var man byter ut katten till rör om det känns bra. Fördelar/nackdelar har ju redan diskuterats.
 
Du bör inte ta bort ventil och kat om du kör allround. Du förlorar mellanregister och en del i botten vid borttagande.

En KAT alstrar mer värme än ett y rör, så du blir visst av med lite av värmen vid ett byte....
En kat bromsar upp dina avgaser och det gör att värmen byggs upp på ett helt annat sätt än ett rakt flöde till dämparna. Men som det var sagt om bara värmen är problemet så kan man ju linda skiten.....
 
Last edited:
slutsats:
varenda pucko vet att ett s.k slip-on eller borttagning av kat ifall du har separat inte ger mer æn några FÅ hæstar, dessutom måste du mappa om hojen før att den skall gå med rætt blandning. INTE VÆRT!

Helsystema och om mappning ær en annan femma dock! men inte fan får du några 30 extra hk som de flesta verkar vilja tro!
"Jo men jag har hørt att....."
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top