Ta bort Katalysator

mountain

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -07
Hjälp mig:pannkyss.

Har en R1 -07 som jag gjort om burkarna från original till utan insats (racedämpare). Om jag nu tar bort katalysatorn för att få fria "luftvägar", så är mina frågor:va;

-Hur reagerar systemet (ecu'n):confused:
-Skall man ta bort vajrarna och spjällfunktionen:confused:
-Måste man mappa om:confused:
-Övrigt att tänka på/göra:va

Tacksam för konkreta svar från er som VET:tummenupp.

Tony.
 
-Övrigt att tänka på/göra

Utnyttjar du dom där 180 hk så pass mycket att det är värt att offra miljötänkandet helt för 5 hk till?
 
Klart du ska plocka bort skiten för lite extra hk.. Den som jiddrar om miljön kan ju ta en tur till Bombay..
 
Hur miljövänlig är din gamle GPZ?

Vi har alla olika ekonomiska möjligheter/ prioriteringar, en GPZ kostar avsevärt mycket mindre att äga än en R1, och har ingen katalysator som standard.

Jag håller med Agent Apelsin i hans uttalande att det är onödigt att tabort katalysatorn när det väl sitter en monterad då effektökningen knappast gör att det blir en så mycket snabbare hoj.
 
Vi har alla olika ekonomiska möjligheter/ prioriteringar, en GPZ kostar avsevärt mycket mindre att äga än en R1, och har ingen katalysator som standard.

Jag håller med Agent Apelsin i hans uttalande att det är onödigt att tabort katalysatorn när det väl sitter en monterad då effektökningen knappast gör att det blir en så mycket snabbare hoj.
Tror inte jorden går under för att han tar bort sin katalysator, vikt och hk kan det nästan inte bli för lite av.

Hur miljövänlig är din YZ då?
Går på solenergi.
 
Last edited:
Skall du öht få ut något av att plocka bort katten så måste du mappa om. Köp ett y-rör som ersätter katten och en PCIII samt lämna in för bänkning, kostnad 7kkr och du får inte ens 3hk. En välsmord och korrekt justerad kedja ger mer.....
 
-Övrigt att tänka på/göra

Utnyttjar du dom där 180 hk så pass mycket att det är värt att offra miljötänkandet helt för 5 hk till?

säger killen som rullar på en GPZ från -83... katalysator på den eller??

Jag byte nyligen slipon på min R1 -06 och satte ditt en kat-ersättare (ett tomt y-rör). har inte gjort ngt mer med den och de fungerar perfekt.
ang de xtra hästarna så finns de garanterat där!
 
ang de xtra hästarna så finns de garanterat där!

Och det säger din kompetenta byxdyno eller?

Cykeln som vann REC 2007 åkte med katten kvar då där inte fanns en effektvinst med att åka utan så pengarna lades på annat.

Att plocka bort katten ger tuffare ljud och så ger det minst 10hk i byxdynon men när man mäter lite mer vetenskapligt så är skillnaden marginell, är man ute efter mer effekt så är det helsystem som gäller.
 
Varför ta bort en kat?
Ser ingen som hellst anledning, då jag inte tror att du tjänar en enda hk på den manövern. En reäl mappning med kat, helsystem ger nog lika mycket som utan kat.

Vi alla får dra vårat strå till stacken. För om alla tänker en liten kat gör inget. Så sitter hela världen som "bombay".
 
Vilken diskussion det blev på en enkel fråga, är väl bara att hoppas att bilprovningen börjar testa avgasvärden på hojar (torde väl komma) så borde problemet med folk som plockar bort katen minska (även om man kan langa tillbaka katen så torde det krävas ommappningar som kostar vartannat år)
 
Och det säger din kompetenta byxdyno eller?

Cykeln som vann REC 2007 åkte med katten kvar då där inte fanns en effektvinst med att åka utan så pengarna lades på annat.

Att plocka bort katten ger tuffare ljud och så ger det minst 10hk i byxdynon men när man mäter lite mer vetenskapligt så är skillnaden marginell, är man ute efter mer effekt så är det helsystem som gäller.

yes det är alldeles riktigt. Inte alla som har en tillräckligt stor som kan mäta av sånt där.
 
yes det är alldeles riktigt. Inte alla som har en tillräckligt stor som kan mäta av sånt där.

Det måste vara fantastiskt att ha en som är så stor att man känner av en effektökning på strax under 2%. Har du käkat sådanadär piller de gör reklam för med SPAM?
 
Fakta från ett test av en 675:a kanske kan tillföra något?

J. D. Hord, en avdankad räserkille "over there" har trimmat sin 675 enligt konstens alla regler och dokumenterat sina erfarenheter med dyno.

Länk till tråden: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=9870
Länk till Dynopapper med kommentarer: http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech
Länk till Cat removal sheet: http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech/675cattest

Slutsats: Han fick 0.8 hk mer genom denna operation. Tyvärr kom Tuneboy lite senare men tittar Ni på bild 10-11 fick han ut ca 2-3 hk mer efter att ha moddat både soppa- och tändkurvor. Vilket faktiskt borde verifiera att BorisJR är rätt ute med sina siffror och uttalanden.

Nu gäller ju dessa erfarenheter inte en R1, men ska Du inte gå på racesoppa eller behöver den sista lilla gnuttan kraft från Din hoj verkar det ju lite bortkastat att ta bort katalysatorn och eliminera smalbandslambdan (closed loop) för den lilla effektvinsten.

Jag har valt att optimera tänd- och bränslekurvan men behåller både katalysator och "closed loop" för att minska miljöpåverkan vid vanlig körning men ändå få bra effekt vid banåkning och fullgas.

Det känns ju mer än lovligt fånigt att plocka bort en fungerande och miljövänlig konstruktion för vardagskörning när effektvinsten är så ringa vid banåkning. För mig personligen ger det nog mer att sätta pengar och tid på mera träning i stället:)

Mina 2p - lycka till!
 
Last edited:
Skall du öht få ut något av att plocka bort katten så måste du mappa om. Köp ett y-rör som ersätter katten och en PCIII samt lämna in för bänkning, kostnad 7kkr och du får inte ens 3hk. En välsmord och korrekt justerad kedja ger mer.....
Å sen åker man i jeans å fladdrig huvtröja så luftmotståndet äter upp dom där extra hästarna, å drygt det...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top