Ta bort kamkedjan?

Henrik 660

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6n -07
tror jag hittat felet på min ktm 660. det är en "bricka" som sitter på kamaxeln o är fjäderbelastad tror jag. men för att få bort den måste jag släppa på kamkedjan så jag kan ta bort kamaxeln. jag släpper på kedjespännaren men det är inte tillräkligt för att kunna lägga av kedjan från drevet.

Hur får jag bort kamkedjan?????

tror jag hittat felet på min ktm 660. det är en "bricka" som sitter på kamaxeln o är fjäderbelastad tror jag. men för att få bort den måste jag släppa på kamkedjan så jag kan ta bort kamaxeln. jag släpper på kedjespännaren men det är inte tillräkligt för att kunna lägga av kedjan från drevet.

Hur får jag bort kamkedjan?????

Det är den "brickan" som skapar klickljudet du hör vid TDC. Trodde det var den som hakat upp sig och stod och slog hej vilt på min först, men det var som sagt spännaren det var fel på. Du behöver inte haka av kedjan för att ta ur kamaxeln, sök här alt ladda hem servicemanualen så står det precis hur man gör. Hävdar fortfarande att det är spännaren som skapar oljudet. Har du bytt fjädern eller hela spännaren och fortfarande har ljudet kvar så ger jag mig :)

:confused: Vad har " brickan" för uppgift? är det bara för att framkalla klickljudet? den ser ju väldigt speciell ut. Varfrör klickar det? Är det bara för att höra att kolven är som högst?

Jag bytte nyss kamkedja på min husa, tog en vinkelslip och såga av skiten eftersom den var nitad, sen köpte jag en ny och den satt det en fisk på, som en vanlig drivkedja!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D