Ta bort hjullager

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur gör man det på bästa möjliga sätt?? Vill gärna att dom ska vara hela efter. Ska nämligen lämna bort fälgarna på lackning, å då ska dom ur. Så frågan är hur tar jag ut dom utan att skada dessa?

När man pulver lackar så ska dom ju in i ugn 200 c om jag inte minns fel. Å jag tror inte lagren mår så bra utav hettan.

Du måste värma upp aluminiumnavet till över 50 grader. Kan vara svårt. Sen faller det ut nästan av sig självt. Knacka lätt med en lång ten genom axelhålet. Se upp så att lagret inte kantrar när du ska ha ut det.

Kolla SKF-märkningen och köp nya när du ändå är igång. Mina lager kostade mellan 140-400:- beroende på var dom satt hos leverantör. Gick direkt till skf och då kostade det mellan 45-120:-.

Jo SKF ligger ju här borta där jag bor, värma och sedan ta bort. Eller så klappar jag till och köper nya, så slipper jag byta dessa sedan.

"Klappa inte till dom..." för då förstör du lagerläget i navet för det nya lagret.

Skurna/skadade lagersäten kan dock lagas en eller ett par gången genom att skimsa upp det med en tunn mässingsfolie.

Bäst är att göra det på rätt sätt, det blir iaf billigast. :cool:

Okej, det gäller att tänka till innan jag tar ur dom. Hetta upp över 50 grader och sedan nästan pilla ut dom, dock ej med fingrarna.

Freppa skrev:
Kolla SKF-märkningen

Jepp, detta kan man göra via Lelles katalogen t.ex.

Och man behöver heller inte köpa SKF om man inte vill; de flesta lagertillverkare kan man bara be plocka fram motsvarigheter till SKF lager från sitt egna sortiment -det enda som behövs är SKF numret.

/J

Jag pulverlackade minna i vintras. Eftersom ändå däcket skall av så måste man ju lämna bort det, be dom plocka loss lagren när dom ändå är igång! :tummenupp

Jag lämnade minna till minna till min handlare och dom fixade däck + lager, av och påmontering för 200:-
Lacken kostade 600

Tänk bara på att även lacka ryckutjämnaren, alltså den delen där drevet sitter fast. Jag glömde det :crash
Jobbigt att fixa i efterhand!

triple

Bra tips det har jag helt glömt bort.

lagren är nu ur, i fram gick det jätte lätt med Anders Brinks tips. Bak var det lite mer bekymmer men dom kom ut dom me.

förlåt att jag tar upp en så gammal tråd men det var precis detta jag behövde fråga om. Ska lämna in mina fäljar på pulverlackering, ska alltså blästras och sedan pulverlackeras så jag tror inte att det är att föredra om lagrerna sitter kvar under processen.
Läste i denhär tråden att man skulle värma till 50 grader och sen skulle dom "ramla" ut.. hur värmer man lättast och vart?. hur drar man ur lagrerna om man nu måste göra det.
Nämligen försökt slå ut dom från andra sidan men kommer inte åt något. :(
fäljarna skulle in idag och jag trodde det var lättfixat men jag får sjuta upp det nu tyvär pga detta. dom sitter nämligen som sten. (inte värmt).

Funkar det om jag maskerar runt lagrerna eller pajar dom av värmen under pulverlackeringen?. :confused:

tack på förhand.

Red skrev:
Har samma frågor som philsson! =)
Främst värma med vad??

Mvh
Jag lyckades sen.. :)
Jag lånade en liten gasolbrännare. Körde lite precis runt om där på själva fälgen..
Sen gick de knacka ut med mejsel. Men inte så smart av mig att ta mejslen för att få ut de 2a lagret. skadade lagerbanan en del.. så första lagret kan du ta med mejsel de 2a tar du nåt plattare till.
Dom ramlade inte ut men dom gick i alla fall att slå ut.

Föresten undrar jag hur bra lagrerna ska rulla. Mina lager glappar inte osv men dom går lite segt tycker jag.. När jag rullar på dom så går dom jättefint och jämt men jag kan inte ge dom push, (snurr) . När jag släpper så slutar dom snurra.. lustigt.. eller ska det vara så på hjullager?.

philsson skrev:
Jag lyckades sen.. :)
Jag lånade en liten gasolbrännare. Körde lite precis runt om där på själva fälgen..
Sen gick de knacka ut med mejsel. Men inte så smart av mig att ta mejslen för att få ut de 2a lagret. skadade lagerbanan en del.. så första lagret kan du ta med mejsel de 2a tar du nåt plattare till.
Dom ramlade inte ut men dom gick i alla fall att slå ut.

Föresten undrar jag hur bra lagrerna ska rulla. Mina lager glappar inte osv men dom går lite segt tycker jag.. När jag rullar på dom så går dom jättefint och jämt men jag kan inte ge dom push, (snurr) . När jag släpper så slutar dom snurra.. lustigt.. eller ska det vara så på hjullager?.

Smälte inte plasten på lagrena då? Eller det spelar ju ingen roll. har ändå köpt nya kom jag på :)
Detta skall undersökas snarast =)

aDios

Lager är inte dyrt.

Cirka 50:- stycket på din närmaste lagerhandlare.

Slå ut ett hjullager och få det helt är inte svårt. Att få det bra/körbart är en annan femma..

Oftast måste man slå på innerringen, slår man på innerringen brukar lagret kunna ta stryk...

Alltså vålda ut dem och köp nya är mitt tips. =)

Alltså.. Jag fattar definitivt inte hur fanken ni får ut lagrena? Mina sitter som sten!! Börjar tro att någon har svetsat fast dom därinne. :kocko

Har provat värmt. funkar inte så bra, knackat runt litegranna, funkade inte heller så bra...

Någon som kan förklara för en frågande ungdom? =)

ett lager sitter på v-sida, sen är det en "rörbit" i mitten och slutligen ett till lager, då på h-sida.. törs man ta en skruvmejsel och banka som satan på den där "rörbiten" åt ena hållet först eller ska man undvika att slå på den???

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul