Ta bort gasledning?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag ska snart påbörja ett renoveringsjobb på flådiga östermalm. Och ett problem som jag inte stött på tidigare (i alla fall inte har minne av)
är hur man går till väga för att fimpa röret. Enligt den som bor där så är systemet helt taget ur bruk, och bara köra på. Men av tidigare erfarenheter så litar jag inte på sådana ord som kommer från kunden. Men tidigare har det handlat om el och vatten...
Hur funkar det? Om nu systemet är ur. Får vem som hellst kutta det då eller måste nån från gasverket eller med viss behörighet göra det?
Och för att verkligen vara säker på att det är ur bruk. Vem kontaktar man? Gasverket gissar jag...
Röret passerar från golv till tak i köket...

Tacksam för seriösa svar då det kan bli en gnista eller två med tigersågen... :gnissla

Last edited:
Försökt googla men får inget konkret. Blir garanterat till att ringa gasverket och höra... Däremot kom det upp en gammal artikel om en rörmokare som hade råkat kapa en gasledning på kungsholmen och hamnade på sjukan med tredje gradens brännskador. :gnissla

Systemet kanske inte används längre i just den lägenheten men kanske används i resten av huset som kanske inte är renoverat?
ev styrelse i förening borde ju veta,annars ska det väl finnas anslag i entren om vem som levererar gas eller?

Systemet kanske inte används längre i just den lägenheten men kanske används i resten av huset som kanske inte är renoverat?
ev styrelse i förening borde ju veta,annars ska det väl finnas anslag i entren om vem som levererar gas eller?

Enligt den som bor där så är hela systemet ur bruk. Och det är han såå säker på. Då jag vart övertydlig med det. Det kan vara kul med lite spänning på jobbet, men nån måtta får det vara...

Enligt den som bor där så är hela systemet ur bruk. Och det är han såå säker på. Då jag vart övertydlig med det. Det kan vara kul med lite spänning på jobbet, men nån måtta får det vara...

Det som gör det lite extra spännande är att även fast systemet är ur bruk så kan det finnas gasfickor kvar här o där.
Var en hyffsad olycka för ca 10 år sen i Sthlm där gamla gasrör skulle grävas bort och på ett ställe stog det gas kvar:gnissla

TS, ring och hör med Gasjouren.
020 - 441100

Det som gör det lite extra spännande är att även fast systemet är ur bruk så kan det finnas gasfickor kvar här o där.
Var en hyffsad olycka för ca 10 år sen i Sthlm där gamla gasrör skulle grävas bort och på ett ställe stog det gas kvar:gnissla

Fast den fetaste gasolyckan i Sthlm var när den kunglige biblotekarien gick till väders med hela sitt bohag här i Vasastan. Sjukt tryck var det.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftig-explosion-i-stockholm_180474.svd

KROPPEN_FANNS_I_L_G_142034w.jpg

Last edited:
TS, ring och hör med Gasjouren.

Jag har pratat med stockholm gas och det är en gasinstallatör som det heter som måste ta bort det, oavsett om systemet är ur bruk.. I alla fall om jag vill ha ryggen fri...
Så nu har jag fått tag i numret till dom som proppat gasen till fastigheten. Det ska nog lösa sig på ett säkert sätt ändå, det här...

[QUOTE Fast den fetaste gasolyckan i Sthlm var när den kunglige biblotekarien gick till väders med hela sitt bohag här i Vasastan. Sjukt tryck var det.

[/QUOTE]

Just de ja... Den där explotionen minns jag... Lite egoistiskt att ta till sådana metoder om man är trött på livet... hade kunnat ta med sig ett par till med den där explotionen.

Last edited:
Ja det var helt klart en lite överdrivet expansiv hädanfärd.

Vad jag minnas så kunde dock inte utredningen fastslå att KB-mannen medvetet velat orsaka själva explosionen. Däremot konstaterade man att han huggit av gasledningen med en yxa och gått och lagt sig, ev berusad. Man tror att det var ett relä i kylskåper som sedan tände, efter att döden inträtt.

Jag tror att han hade tänkt gasa ihjäl sig men att den efterföljande explosionen på morgonen iaf inte var planerad.
Biblotekarier är ju som regel humanister därför inte så tekniska.

Jag har pratat med stockholm gas och det är en gasinstallatör som det heter som måste ta bort det, oavsett om systemet är ur bruk.. I alla fall om jag vill ha ryggen fri...
Så nu har jag fått tag i numret till dom som proppat gasen till fastigheten. Det ska nog lösa sig på ett säkert sätt ändå, det här...

[QUOTE Fast den fetaste gasolyckan i Sthlm var när den kunglige biblotekarien gick till väders med hela sitt bohag här i Vasastan. Sjukt tryck var det.

Just de ja... Den där explotionen minns jag... Lite egoistiskt att ta till sådana metoder om man är trött på livet... hade kunnat ta med sig ett par till med den där explotionen.[/QUOTE]

Last edited:
Jag pluggade gasen och tog bort rören när jag renoverade köket och satte in el-spis i somras. Kom förbi två snubbar från Stockholm Gas och gjorde jobbet på 5 minuter. 1250 kr kostade det.

1200 kr är billigt jämfört med vad som kan hända. Murphy lurar alltid:banana

Hur vanligt är det med gas i stockholm?

Läste en artikel om att de ville gå över till biogas, kruxet var att alla spisar alt brännare behövde bytas då.

1200 kr är billigt jämfört med vad som kan hända. Murphy lurar alltid:banana

Hur vanligt är det med gas i stockholm?

Läste en artikel om att de ville gå över till biogas, kruxet var att alla spisar alt brännare behövde bytas då.

Stämmer bra det, farsan åkte på att byta spis, 50 loppor kostade det
till slut...
Fast tydligen så kommer det ta ett par år till innan dom går över till biogasen helt och hållet...

När min syster renoverade och ville ha bort en gammal gasledning så fick vår pappas kompis (som är röris) komma dit och fixa i ordning så dom kunde ta bort det.

GÖR DET INTE SJÄLV.

Anlita en expööört län

Anlita en rörfirma med gasbehörighet att utföra jobbet, håll inte på själv det är bara korkat. Som sagt så kan det ligga gas kvar i ledningarna även fast systemet är satt ur bruk. Man brukar blåsa igenom hela systemet med nitrogen, men vet ej om så är fallet. Det är mer riskabelt att kapa en ledning som är ur bruk än en som är i drift.

Jag kommer ihåg mäklarens annons efteråt, Mysig gördetsjälv lägenhet med öppen planlösning säljes.

Stod det inte "befriande spatiös, ljus våning med lantkök och oklanderig takhöjd" också?:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman