Ta bort framhjulet.

_henke_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
??
Låter väl dumt men hur gör jag för att ta bort framhjulet på min gsx-r -01a?

det jag tänkte mest på är hur pass viktigt det blir sen när man sätter tillbaka det. med tanke på spårningen?:confused: kan det bara sitta på ett sätt eller?

/henke

Ja, det kan bara sitta på ett sätt.
Det svåraste tycker jag är att lyfta upp framdelen, om man nu inte har depåstöd.
Innan du tar loss hjulet så måste du skruva bort bromsoken, och låta de hänga i slangarna. Då är det väldigt dumt att trycka in bromshandtaget.
Sen är det bara att skruva bort och dra ur hjulaxeln.

Inte för att bromsoken på en hoj är speciellt tunga, men häng upp dom i något så dom slipper hänga i slangarna.

Glöm inte att lossa nypbultarna för hjulaxeln om sådana finns, annars kan det bli kärvt att få ut axeln. =)

Jag laddade ner Suzukis egna servicemanual till min Bandit 1200a och där står det att man:
1. Sätter dit hjulet och stoppar dit hjulaxeln
2. Skruvar åt axeln en aning
3. Trycker in frambromsen och komprimerar fjädringen ett par gånger (dvs bromsar med frambromsen och trycker cykeln framåt).
4. Drar åt hjulaxeln med rätt moment.

Om jag förstår dom rätt så ska punkt 3 vara för att hjulet ska "sätta sig" ordentligt. Men jag har låtit bli detta också och det har aldrig varit några problem.

Glöm för allt i världen inte att lägga alla distanser osv vid sidan så som de satt så du sätter tillbaka de likadant, ofta så brukar de funka hur som men det kan skilja nån mm vilket brukar medföra lite otrevliga saker.

När du är i början av din karriär som mc-mek (-ägare) är digitalkameran din bästa vän.
Fota alla detaljer innan demontering, fota efter varje moment och använd sedan för att kolla dig själv vid montering.

Sedan finns ytterligare "måste-prylar"; instruktions- och verkstadshandbok. Följ anvisningarna så blir livet enklare att leva. Kanske lite overkill denna gång men...

Åsså finns det bara en sak som är riktigt dum i detta sammanhang - att inte våga fråga när man känner sig osäker!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT