Ta bort dekaler.

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Hur får jag smidigast bort original dekalerna?
Har provat att värma med en värmepistol, men problemet är igentligenatt dakalen e så jävla tunn så man blir inte effektivare än att skrapa med naglarna.

Finns det inget mirakel medel som löserupp dekalen eller nått?

Finns en riktigt bra "gummi" skiva som du sätter på borrmaskinen å slipar bort dekalerna med, säljs hos wurth m.fl

Label Off , finns på biltema, med citrondoft t.om

detta funkar kanon:tummenupp, löser upp klisterresterna på 2 min, bara att torka av efteråt. GL :)

Jag anser att högtryckstvätten är överlägsen till detta.
Själv har jag provat på min tank och blev mycket nöjd med resultatet.

Dessutom ett enkelt alternativ.:tummenupp

Last edited:
Se till att få bort den "fasta" delen, om det blir klister kvar tar du bort det med... mera klister! Dvs du tar en tejp eller en annan klibba och sätter dit och rycker bort. Skonsamt och klockrent.

Det är alltså inte limresterna som e problemet utan själva dekalen. Man kan pilla upp en lite flik i hörnet, så om man har tur så får man loss en bilt på 1*1cm. Dekalen är så jäkla tunn så den bara går sönder så fort man fått grepp.

Det finns alltså inget medel som löser upp själva dekalen? lacken behöver jag inte vara rädd om, dekalen ska av för att kåpan ska lackas om

Det är alltså inte limresterna som e problemet utan själva dekalen. Man kan pilla upp en lite flik i hörnet, så om man har tur så får man loss en bilt på 1*1cm. Dekalen är så jäkla tunn så den bara går sönder så fort man fått grepp.

Det finns alltså inget medel som löser upp själva dekalen? lacken behöver jag inte vara rädd om, dekalen ska av för att kåpan ska lackas om

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=414&iItemId=88296

Då är det denna som du ska köpa. Inte lika bra som würth och andra grossister säljer men fungerar bra.

Kör på långsamt varvtal och försiktigt "tugga" bort dekalen. Är även skonsam mot lacken om man inte ska lacka om.

//Utbildad bilplåtslagare och plastreperatör.

spruta på 5-56 och låt verka ett par min ... då släpper skiten oftast...har plockat många klistermärken på detta vis ....mvh

Då är det denna som du ska köpa. Inte lika bra som würth och andra grossister säljer men fungerar bra.

Kör på långsamt varvtal och försiktigt "tugga" bort dekalen. Är även skonsam mot lacken om man inte ska lacka om.

Riktigt låg kvalité i förhållande till wurth eller 3M, men visst man får alltid vad man betalar för, inte använder du dom på jobbet:confused:
Slits ju upp på nolltid å lämnar limrester:huvet

Riktigt låg kvalité i förhållande till wurth eller 3M, men visst man får alltid vad man betalar för, inte använder du dom på jobbet:confused:
Slits ju upp på nolltid å lämnar limrester:huvet

Japp det är riiiktigt dålig kvalite, men det är inte så lätt för privatpersoner att få tag på wurth eller 3M. 3Ms är kanon! Sen finns det ju några inkompetenta personer som inte fattar att man ska köra långsamt med maskinen och istället kör på fullt blås och bränner upp både lacken och pucken på nolltid :yoparty

Men fan, om man ska göra sånt hemma får man ju slita lite, annars får man lämna till proffsen.:D

Japp det är riiiktigt dålig kvalite, men det är inte så lätt för privatpersoner att få tag på wurth eller 3M. 3Ms är kanon! Sen finns det ju några inkompetenta personer som inte fattar att man ska köra långsamt med maskinen och istället kör på fullt blås och bränner upp både lacken och pucken på nolltid :yoparty

Men fan, om man ska göra sånt hemma får man ju slita lite, annars får man lämna till proffsen.:D

:D Eller köper han en riktig maskin med lågvarv och saipad skiva avsedd för ändamålet och extraknäcker lite, wurth har ju numera butik där även privatpersoner kan handla:fakta

http://www.wurth.se/kunder/wurth/internet.nsf/intdocs/12550545510?OpenDocument

Last edited:
Värm med en hårtork på dekalen sen är jätte lätt att bara riva bort den..:tummenupp

Tack för tipset. känns inte lönt att lägga mycket mer pengar på det eftersom det bara är ett engångs projekt

använde min ångmaskin från biltema.
Pillade upp en del på hörnet blåste på ångan samtidigt som jag drog av klistermärkena långsamt var inga klisterrester kvar heller.
Akta fingrarna :D

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back