Ta bort bensintanken...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag ska byta tändstift på min FZR, men har inte någon verkstadshandbok (ska införskaffas) men jag undrar bara vad jag ska tänka på när jag skruvar av tanken. Hur är det med bensinledningar etc? Jag får en känsla av att det kommer börja forsa ut soppa eller nåt om jag börjar rycka i dendär...
Hur gör man? Olika från hoj till hoj?

ps
Någon som vet vart man kan köpa tändstiftsnyckel till bågeni Malmöområdet? MC-huset sålde inte.

har du bränslekran, stäng av den, har du elektrisk sådan så händer inget, den är svstängd när hojen står.
Det ska i vilket fall inte spruta som fasen ur alla hål.

Det där är en enkel grej, du kommer väl få ta bort luftburken med sedan under tanken, men tittar du lite så fixar du det.

Jag antar att du måste stänga kranen och ta loss den. Allså stäng franen före du skruvar loss vredet. Därefter ta bort slangen och skruvarna som håller tanken.
Sen använder du en tvåhandsfattning och lyfter tanken rakt upp försiktigt så du känner om det tar emot nånstans. Gör det inte det så placerar du den på ett underlag som inte knäcker kranen eller repar tanken. Placera den inte uppochner.

Klart.

Edit; Superspammare var före... :arsele

På FZR 1000 sitter det en enklare kran under tanken, åtkomlig när man har lyft tanken något i bakkant. Ett fyrkantigt vred, uppskattar 10-12 mm i fyrkant. Vrid 90 grader, ta loss slangen. Lossa ev kablar till nivågivare, lossa skruven som sitter på tvären i framkant och lyft av tanken. That´s it.
Anpassa efter 600 på egen hand.

Som sagt Kay, det är inga probs. Äre nått så fixxar jag bilder å jox på det. Bara få bort "förlängaren" på soppakran-vredet. Annars kommer inte tanken upp förbi ramen. Det gjorde den inte på min iaf. Fick även skruva av soppakranen eftersom den sitter fast i tanken. Lossa bakkant å lyft. Som sagt, ere nått så löser vi det!!!

:hej

Jag har tagot bort plastkåpan ovan tanken nu, likaså sidokåpan. Jag har tagit bort den tvärstälda skruven som sitter på "framsidan" av tanken där tanken liksom är förankrad, i vad som ser ut att vara själva pump-anordningen. Problemet är att kranen on/off är i vägen för att lyfta upp tanken, det tar emot helt enkelt. ska man skruva loss kranen från botten på tanken? blir det liksom inte bara ett hål då där det rinner ut? Eller kan man ta bort själva kran-arms-reglaget?

Kay skrev:
Jag har tagot bort plastkåpan ovan tanken nu, likaså sidokåpan. Jag har tagit bort den tvärstälda skruven som sitter på "framsidan" av tanken där tanken liksom är förankrad, i vad som ser ut att vara själva pump-anordningen. Problemet är att kranen on/off är i vägen för att lyfta upp tanken, det tar emot helt enkelt. ska man skruva loss kranen från botten på tanken? blir det liksom inte bara ett hål då där det rinner ut? Eller kan man ta bort själva kran-arms-reglaget?

som jag skriver på icq ja. Ta loss vredet...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP