Ta bort batteri KTM 690 SMR?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Hej!

Måste man ta bort hela tanken för att kunna montera bort batteriet inför vinterförvaringen?

Varför ta bort batteriet alls :va

Om jag minns rätt lossar du lilla skruven under sadeln och sen är det bara att dra loss snabbkopplingarna för soppan så det är inga större problem att få bort tanken.

Varför ta bort batteriet alls :va

Om jag minns rätt lossar du lilla skruven under sadeln och sen är det bara att dra loss snabbkopplingarna för soppan så det är inga större problem att få bort tanken.

Nja egentligen behöver jag inte ta bort det.
Vill bara kunna koppla ur det nu när den kommer stå ett halvår. Samt kunna sätta den på laddning.
men verkar lite konstigt att man ska behöva plocka bort tanken för att kunna ladda batteriet.

Nja egentligen behöver jag inte ta bort det.
Vill bara kunna koppla ur det nu när den kommer stå ett halvår. Samt kunna sätta den på laddning.
men verkar lite konstigt att man ska behöva plocka bort tanken för att kunna ladda batteriet.

Du kommer åt att ladda batteriet utan att ta bort tanken.

Stefan

Du kommer åt att ladda batteriet utan att ta bort tanken.

Stefan

Det var lite ditåt jag ville komma med min första fråga :tummenupp

Ett tips kan dock vara att lossa skruven som håller tanken och sen lyfta upp den lite. Då kommer du åt allt mkt lättare med i princip noll arbetsinsats.

Jag fick ur mitt batteri genom att bara lyfta lite på tanken, behövde inte koppla bort några slangar.

Det är lite fippligt, men det går, och det var väl bara en skruv att lossa på till tanken, vad jag kan minnas.

Perfekt!
Då provar jag det så jag kan lossa på plus och jordkabel så den inte drar ur batteriet helt.

tack för hjälpen!

Perfekt!
Då provar jag det så jag kan lossa på plus och jordkabel så den inte drar ur batteriet helt.

tack för hjälpen!

Skulle säga att det är onödigt. Ladda på batteriet ett par gånger över vintern bara så är du redo till våren.

Ska ju varken behöva ta bort batteri eller ladda de under vintern då.... Har haft min 640 i 7 år å har inte lossat någe batteri eller ladda de... Bara starta på våren... Ska ju inte vara någe som drar ström...

Ska inte vara... fast det är en klen tröst när batteriet är stendött :-)

Annars kan man göra som jag, och skaffa sig en underhållsladdare som dödar batteriet när någon kopplar ur strömmen till laddaren.

Om du har möjlighet, så är det ju lika bra att ladda batteriet någon gång under vintern.

jag gör så att jag laddar batteriet ett par gånger under vintern här.
Den står ju varmt så kylan är inget problem.

Back