Ta bort avgasreningen på Suzuki K3 vid mappning

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Tjena, ska bänka min K3:a om en vecka, o vill då ta bort "avgasreningen" , alltså det systemet/slangarna som gör att avgasvärderna blir bättre genom att för in mer luft genom ut-ventilerna och sen iväg ut i avgasröret.

om man inte ta bort dem, så kommer den inte gå som mappningen, eftersom den tror att det finns mer luft i blandningen än det är i den verkliga
blandningen i motorn, eftersom PC3an går efter bredbandslamdan.

Nån som har gjort det som förklarar lite mer precis lr bild?
helt bilder på vilka slangar man ska plugga.

Jag vet att PowercommanderRoger här på forumet vet.

tackar//

Finns block-off plattor att köpa.
Byta ut slanglocket med plattan och klart. 4 skruvar in alles.

Det där låter som ett SAI-system, det är bara aktivt 30 sek - 1 min?

/J

majtii skrev:
Kallas för PAIR.

Kärt barn har många namn, men jag har inte hört talas om någon sekundär luftinsprutning som är till för något annat än kallstart.

Så det borde funka att bara tuta och köra.

/J

Ta bort ventilen med slangar och allt, plugga lilla slangen som går in till spjällhuset och ersätt den vaccumstyrda ventilen med en slang mellan PAIR ventilerna på ventilkåpan.

Alex 6R skrev:
Tjena, ska bänka min K3:a om en vecka, o vill då ta bort "avgasreningen" , alltså det systemet/slangarna som gör att avgasvärderna blir bättre genom att för in mer luft genom ut-ventilerna och sen iväg ut i avgasröret.

om man inte ta bort dem, så kommer den inte gå som mappningen, eftersom den tror att det finns mer luft i blandningen än det är i den verkliga
blandningen i motorn, eftersom PC3an går efter bredbandslamdan.

Nån som har gjort det som förklarar lite mer precis lr bild?
helt bilder på vilka slangar man ska plugga.

Jag vet att PowercommanderRoger här på forumet vet.

tackar//

Last edited:
Tackar Roger!! Alltid lika hjälpsam!

tror du man behöver sätta slangklämmor på slangändarna, blir väl inte så högt tryck??

Han som jag ska lämna in för bänkning sa att det brukar inte spela så stor roll, men jag tar bort dem för säkerhets skull i alla fall, fyller ju ingen fuktion för mig alls ändå..

Sätt klämmor på för säkerhets skull så får du inte in nån tjuvluft den vägen.

Vem ska bänka hojen?

Alex 6R skrev:
Tackar Roger!! Alltid lika hjälpsam!

tror du man behöver sätta slangklämmor på slangändarna, blir väl inte så högt tryck??

Han som jag ska lämna in för bänkning sa att det brukar inte spela så stor roll, men jag tar bort dem för säkerhets skull i alla fall, fyller ju ingen fuktion för mig alls ändå..

Bänkningen ska Power Perfomnance i Göteborg göra, Bosse tror jag han heter (fick bra pris av honom) och det är enda som jag känner till i gbg-området, lr har du förslag?? Då får du jätte-gärna säga :tummenupp :tummenupp

Hört något om honom lr?? men det blir stor skillnad i lambda om man inte tar bort PAIR ?

De som är seriösa brukar plugga ur PAIR systemet för att få korrekt lambdavärde.

Den som jag känner till där uppe i trakterna är Rikard på RG Engineering i Falkenberg.

Alex 6R skrev:
Bänkningen ska Power Perfomnance i Göteborg göra, Bosse tror jag han heter (fick bra pris av honom) och det är enda som jag känner till i gbg-området, lr har du förslag?? Då får du jätte-gärna säga :tummenupp :tummenupp

Hört något om honom lr?? men det blir stor skillnad i lambda om man inte tar bort PAIR ?

@Roger.

Måste man koppla in sin TRE.mod innan man bänkar den, om man vill använda sig av den. lr kan man sätta dit den efter oxå.

Är det inte så att man bänkar på 4:ans växel och TRE-moden bara finns på 1,2,3:ans växlar?? så det spelar ingen roll?

Man brukar montera dit allt som skall användas innan man bromsar den i bänk.

Alex 6R skrev:
@Roger.

Måste man koppla in sin TRE.mod innan man bänkar den, om man vill använda sig av den. lr kan man sätta dit den efter oxå.

Är det inte så att man bänkar på 4:ans växel och TRE-moden bara finns på 1,2,3:ans växlar?? så det spelar ingen roll?

men det blir ju ingen skillnad i lamda om man plockar på den, den tar ju bara bort momentet på 1,2 o 3an..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år