ta bort alternator hur?

tygfot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Honda VTR1000F, 1980 Honda 900F
Tjena!

Har ett litet problem men aningen irriterande problem. Skall plocka isär motorn packa om, rengöra, byta ut lite grejer mindre renovering alltså. Motorn ligger på bänken och cylinderblocket är loss. problemet är nu att inte få motorn att rotera när jag skall slacka på bulten som säkrar alternatorn. Kan fan inte komma på ngt bra sitter relativt hårt åt. Slänger in en bild man kan spana på.

Verkstadsmanualen säger följade: "If the cylinder head and cylinder block has been removed, a bar can be passed through one of the connecting rod eyes, the ends resting against wooden blocks placed on each side of the crankcase mouth"

Förstår inte detta förfarande riktigt. Tacksam för hjälp.

Ha de!

Bifogat

• alter2.JPG
    alter2.JPG
    61 KB · Visningar: 65
Hejsan!

Med texten menas att du sätter en lämplig stång genom vevstakens "lillända" och ett par brädbitar mellan denna och vevhusets kant. På detta vis låses vevaxeln mot rotation. Detta funkar säkert men var noga med att hitta en stång (rund) som passar precis i vevstaken annars kan ytan i vevstakens hål förstöras.

Personligen brukar jag använda en annan metod i sådana här fall. Den är busenkel men lite svår att förklara i ord men jag skall försöka.

Tag en kraftig rem (spännband, livrem eller dyl) och linda den ca 1,5 varv runt rotorn tag sen ett kraftigare plattjärn (stora filar brukar funka bra) och stick in det där remmen lämnar rotorn. Du skall alltså ha remmen ovanpå plattjärnet och det första varvet mellan plattjärnet och rotorn. Har du gjort rätt kan du hålla emot med plattjärnet och remmen (håll hårt runt plattjärnet och remmen). Gör man rätt blir man urstark och gör ingen åverkan på rotorn

Last edited:
Ahhh!!! var inte svårare än så! Nu är man med i matchen igen.
Tack för snabbt och bra svar!!

Håll i det lilla hjulet med en ordentlig handske.
Kör försiktigt med en mutterknackare med andra handen på låg slagkraft.

Ja jag tror det, de var inte så pjåkigt förklarat :). Verkar vara skonsammare än att dra ett stycke genom vevstaken. Tackar

Problemet är ju redan löst, men kände för att slänga upp en bild som förklarar saken ytterligare!
crank-lock-2.jpg
crank-lock-1.jpg

Nån annan kanske använder sig av sökfunktionen som den var menad att användas.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti