Ta av kamkedjesträckare?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Skulle byta skruvar i kamkedjestäckaren. Ena skruven rök av. Var aluminiumskruv så den borde vara lätt att borra ur men jag måste ha bort sträckaren för att komma åt.
Är det bara att lossa skruven i mitten och sen ta av den? Sen spänna dit den igen?
 
Skruven i mitten? :va

Hade jag lossat spännaren hade jag kollat så att kammarna stod rätt när spännaren satt på plats igen, det är väldigt lätt att kedjan hoppar när man lossar spännaren, och det kan resultera i allt mellan svårstartad och trött till trasig och kostsam motor.
 
Ok jag ska förtydliga mig lite.
På bilden är skruven jag menar markerad med röd pil.
Har så vitt jag vet med kamkedjesträckning att göra.
För jag kan väl inte bara lossa övre skruven och dra ut det försiktigt
för att komma åt den undre som är av?

kedjesträckare.jpg
 
Du ska nog ta bort den övre skruven. Inte den i mitten.
Sen är det bara att dra ut sträckaren.
Snurra inte motorn när du tagit bort den.
 
Last edited:
Ok, så det är ingen fara att dra ut den då om jag inte rör mittenskruven och motorn ??
Hade jag nått skulle jag inte ta av det. Tänkte prova med en sån här avdragare.
Eller borra och gänga är bättre, då behöver jag inte ta bort sträckaren.

IMG_2778.JPG
 
Ska du ta bort sträckaren ska du lossa mittskruven först ja. (för att sträckaren inte ska tryckas in när du drar ut den)
Tar du bort sträckaren är det dock väldigt bra att ställa motorn i TDC först så det inte är nån belastning på kedjan.
Även om du gör det finns en teoretisk risk att kedjan kuggar över, så du bör kolla att kammarna står rätt efter ingreppet.
Varför skulle du byta fästskruvarna till sträckaren för?:confused:
 
Tja jag ville ha blanka istället för blå skruv. Lite detaljarbete bara.
Men hur ofta går skruvar av på en mc? Märkligt :va

Får först se om jag kommer åt utan att lossa.
Känns inte riktigt som jag fattar hur alla moment ska gå till.
Det brukar i och för sig lösa sig.
Kommer bara inte ihåg hur jag gjorde på min cross när jag bytte kolv på den :(
 
Öppna generator kåpan, gör så att kedjan ligger i spänn sen lossar du skruvarna. Se till att kedjan inte hoppar för då har du skapat dig mycket extra jobb. Gjorde detta idag funka finfint. Använd inget vast bara så du repar eller rispor något.
 
Det fick bli borra och gänga. Det blev bra som tur var men tack för tipsen :tummenupp
 
Fan med känns dom nåt blev fel lik förbannat.

Hur kan man enkelt komma om kamkedjan sitter rätt??
 
Steg ett om du misstänker att kamkedjan har hoppat någon kugg: försök INTE starta motorn.

Varför tror du det blev fel?

Om du monterat sträckaren på rätt sätt är det bara att lossa ventilkåpan, kåpan över pickupspolarna, ev. ur med tändstift så det går lättare att dra veven, ställ veven i rätt läge (sidan 5-16 i manualen), kolla hur kammarnas märkning står jämfört med toppens packningsyta, står kammarna fel dra försiktigt runt veven ett varv och kolla.

Rätt sätt: monterat sträckaren utan mittskruv och fjäder, kolven tillbakadragen. Mittskruv och fjäder tillbakasatt efter sträckarens fästskruvar dragits klart.
 
Lyfte försiktigt på ventilkåpan, allt verkar rätt som tur var.
Går bättre nu, har väl fått in vatten nånstans då när jag våtslipade.
Suck och klant. Fast skönt att det inte var värre :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top