Ta av hjälm vid olycka.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har ambulanspersonal något alternativt sätt att ta av en hjälm vid en olycka. Till exempel kapa upp skalet? Hur det normalt går till vet jag, citatet nedan är från I fall ni kommer först till en olycka-tråden.

Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av.

Anledningen till att jag frågar är att min XR1000 blev rent förjävlig att ta på och av efter att jag satte dit whisper-strip på den (den var rejält tajt redan innan). Det är alltså inte den mjuka delen som är tajt utan nedre delen på skalet, väl på så sitter den bra.

Jag har svårt att se att det blir någon lätt uppgift att lirka av min hjälm utan att bryta runt med nacken vid en eventuell olycka.

En sak jag tänkt på, varför skulle inte ambulanspersonalen kunna ha en liten smidig elsåg el líknande med sig i ambulansen och då kunna avlägsna partiet framför munnen för att slippa ta av hjälmen, på så vis skulle nog många nackskador kunna förhindras.

Själv så kör jag med hjälmhuva... och vid en olycka så e de bara o hålla i den o dra av hjälmen...

kan personen i fråga inte andas så har man inte så mkt till val än att på första bästa smidiga sätt ta av hjälmen,men visst kan det förvärra eventuella skador.

om möjligt, så skall det skötas av utbildad personal..

Gäller väll bara o stabilisera nacken så gott det går och vara så försiktig man bara kan om personen i fråga inte andas. Annars ska den sitta på.

För min del så har jag glasögon och det finns knappast någon möjlighet att dra av hjälmen utan att ta av dem först. Och för att lyfta bort dem så måste man lirka av dem över örona.

Så alternativen är f.d. öron eller ett kraftigt sår i pannan av intryckta glasögon. Visserligen ett billigt pris ifall man inte kan andas men man får hoppas det inte är någon som rycker i hjälmen i ren okunskap.

Att den inte ska av i onödan är jag klar på. Frågan är om ambulanspersonalen har någon möjlighet att kapa upp hjälmen för att inte riskera nackskador när den väl ska av.

Vid skallskada bör man alltid misstänka samtidig skada mot nackryggraden. Avlägsnandet av motorcykelhjälm måste därför ske med största försiktighet. Man bör alltid vara två man för att utföra detta. Den ene personen håller då den skadades huvud i ett stadigt grepp (utan att böja det framåt!) medan den andre försiktigt drar av hjälmen. Integralhjälmar sitter ofta ganska hårt och ofta krävs att hakbygeln avlägsnas innan hjälmen kan tas bort. På vissa integralhjälmar kan hakbygeln fällas uppåt. Andra hjälmar av denna typ har spännen på hakbygeln som kan öppnas. Är hjälmkonstruktionen sådan att hakbygeln är fast utan öppningsmöjligheter kan man tvingas att kapa av den genom att såga vid vardera sidan av bygeln. Medan detta görs måste den skadades huvud hållas. Att snabbt och skonsamt kunna avlägsna en integralhjälm är något som kräver övning. Personal ur räddningstjänsten bör ha kunskap och utrustning för att kunna utföra denna åtgärd. Om möjligt bör dock sjukvårdspersonal medverka vid ingreppet.

Rädslan för att ta av en motorcykelhjälm får inte medföra risk för att den skadade kvävs eller att inre skallskador förvärras.

Ur "Akutsjukvård på skadeplats", Curt Malmsten 1992

Det man behöver vara mest försiktig med, i möjligaste mån, är att böja nacken på den skadade framåt, komprimera (trycka ihop) den, vrida den eller skjuva den i sidled.

Last edited:
Är hjälmkonstruktionen sådan att hakbygeln är fast utan öppningsmöjligheter kan man tvingas att kapa av den genom att såga vid vardera sidan av bygeln. Personal ur räddningstjänsten bör ha kunskap och utrustning för att kunna utföra denna åtgärd. Om möjligt bör dock sjukvårdspersonal medverka vid ingreppet.
Där hade vi det jag var ute efter. :tummenupp

http://www.hatsoff.se/

(texten nedan taget från karlstrommotor.se)

Nu börjar vi sälja Hats Off - Emergency Helmet Removal system, d v s en sak man installerar permanent i sin hjälm för att underlätta för ambulanspersonal/läkare att ta av den vid en olycka utan att dra i nacken. Det är enkelt beskrivet en hopvikt ballong man installerar innanför inredningen i hjälmen mitt på skallen, sedan drar man ner en slang till sidan på hjälmen enkelt åtkomlig för räddningspersonal. Vill sjukvårdspersonalen sedan ta av hjälmen kopplar de helt enkelt till sin syrgasflaska eller Hats Off egen handpump och blåser upp ballongen som då trycker av hjälmen utan att man behöver dra.

Lösningen??

Last edited:
För min del så har jag glasögon och det finns knappast någon möjlighet att dra av hjälmen utan att ta av dem först. Och för att lyfta bort dem så måste man lirka av dem över örona.

Så alternativen är f.d. öron eller ett kraftigt sår i pannan av intryckta glasögon. Visserligen ett billigt pris ifall man inte kan andas men man får hoppas det inte är någon som rycker i hjälmen i ren okunskap.
Lite sår bakom öronen (glasögonen lär nog gå sönder innan man sliter loss öronen) får du nog stå ut med i det läget. Tar man inte loss dem blir det inte bara sår i pannan, det blir svårare att få av hjälmen också, dvs större risk för nacken.

Vid skallskada bör man alltid misstänka samtidig skada mot nackryggraden. Avlägsnandet av motorcykelhjälm måste därför ske med största försiktighet. Man bör alltid vara två man för att utföra detta. Den ene personen håller då den skadades huvud i ett stadigt grepp (utan att böja det framåt!) medan den andre försiktigt drar av hjälmen.
Det kan vara bra att öva detta på varandra någon gång, så att man har gjort det innan man hamnar i skarpt läge. Gör man rätt är det oftast inte så svårt, gör man fel är det klippt omöjligt.

Men som sagt, andas personen så låt den sitta tills ambulanspersonal kommer.

Pratade med en brandman om detta för ca 1.5 månader sedan. Han sa som sagts inann: Om personen andas låt hjälmen sitta. Annars ska man helst vara 2st, en håller nacken den andra drar försiktigt samtidigt som man viker hjälmen/huvudet bakåt. Vid en nackskada kunde man enligt honom vika huvudet bakåt så långt man ville utan att det skulle förvärra skadan. Har efter det hört samma sak från en ambulansförare.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back