Nollvision
Jag är min egen nemesis.
Har ambulanspersonal något alternativt sätt att ta av en hjälm vid en olycka. Till exempel kapa upp skalet? Hur det normalt går till vet jag, citatet nedan är från I fall ni kommer först till en olycka-tråden.
Anledningen till att jag frågar är att min XR1000 blev rent förjävlig att ta på och av efter att jag satte dit whisper-strip på den (den var rejält tajt redan innan). Det är alltså inte den mjuka delen som är tajt utan nedre delen på skalet, väl på så sitter den bra.
Jag har svårt att se att det blir någon lätt uppgift att lirka av min hjälm utan att bryta runt med nacken vid en eventuell olycka.
Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av.
Anledningen till att jag frågar är att min XR1000 blev rent förjävlig att ta på och av efter att jag satte dit whisper-strip på den (den var rejält tajt redan innan). Det är alltså inte den mjuka delen som är tajt utan nedre delen på skalet, väl på så sitter den bra.
Jag har svårt att se att det blir någon lätt uppgift att lirka av min hjälm utan att bryta runt med nacken vid en eventuell olycka.