Ta av framhjulet, felgänad mutter?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Någon inbillade mig att bulten i framhjulaxeln är felgängad, stämmer detta? Vilket håll ska jag dra den, vill ju inte dra i sönder den.

Hojen det handlar om är en suzuki gsxr750.

Tacksam för snabba svar.

Det skulle jag inte tro att den är. Har aldrig sett det på någon hoj i alla fall, och ser ingen större anledning till varför man skulle vilja ha det.

Tack för de snabba svaren. Det var inte felgängat och det var inga större problem att få loss det.

Felgängat finns inte, det finns höger och vänstergängor, jag tvivlar på att det finns vänstergängat på en MC.
Gamla lastbilar kunde ha vänstergängade hjulmuttrar, det fanns en teori om att dom kunde lossna p.g.a rotationsriktníngen, altså högergäng på ena sidan bilen och vänster på den andra, många har nog svurit ve och f*n över detta.

Felgängat finns inte, det finns höger och vänstergängor, jag tvivlar på att det finns vänstergängat på en MC.
Gamla lastbilar kunde ha vänstergängade hjulmuttrar, det fanns en teori om att dom kunde lossna p.g.a rotationsriktníngen, altså högergäng på ena sidan bilen och vänster på den andra, många har nog svurit ve och f*n över detta.

Hjulmuttern till bakhjulet på Agusta är vänstergängat, men det är nog undantaget som bekräftar regeln.

/R

Hjulmuttern till bakhjulet på Agusta är vänstergängat, men det är nog undantaget som bekräftar regeln.

/R

Gissa om det blir problem när vi har en Agusta(vänster gäng) och en Ducati (höger gäng) i samma garage hos Mr.R..................:rolleyes:

Även den bäste kan få hjärnsläpp ibland......

/J

På vänstergängade muttrar finns det ett steck instansat på "gaveln". Om det är så på alla vet jag inte men någon annan här inne kanske vet.

Nix, dock kan den nog sitta rätt bra om du inte lossar dom två bultar som låser axeln :hihi

Nej det är bara fråga om hur långt man förlänger spärrskaftet.
223cm + - 3 cm brukar göra susen för de små söta skruvarna:tummenupp
Eller om det ens finns skruvar dessa brukar vara ivägen vid hjul byten har jag hört någon säga:D

/R

Från samma fabrik har de ju även släppt cyklar med raceväxlat på högerfoten och andra godingar. Måste fortfarande tänka till vid varje växling när pappa lånar ut de gamla italienska skönheterna....

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back