Ta av dessa nitarna?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena, har ett slipon där fästena ska åka av som på bild men har inte kolfiber utan aluminium. Ska man bara borra ut dessa "nitar" som är röd markerade? och hur får man in nya när fästet är av?

exhaust_yoshimura_r77_full_system_carbon_fiber_honda_cbr1000rr_08_7.jpg

Mvh

Om jag vore du skulle jag nog faktiskt prova att borra.
Ev med hjälp av en borrmaskin och en borr.

Kan det funka?

Borra bort nitarna, tänk på att nitens stift är smalare än "skallen" du ser på bilden, så borra mitt i.
Du får dit en ny nit genom att använda exempelvis en pop-nitare. Googla pop-nit så förstår du säkert vad jag menar.

Jag vet hur man tar bort vanliga nitar, dessa är ju dock helt plana. Hur fan får man dit nya LIKADANA inte vanliga.

Jag har hört att man kan borra ut nitarna, Oftast med hjälp av en borrmaskin och ett borr. Eventuellt kan en skruvdragare fungera om batteriet har bra kräm.

Men det är bara vad jag hört annars är jag rätt säker på att man borrar ut oönskade poppnitar!

Måste dom nya ha en plan topp? Dom vanligt fungerar ju..

snyggare med plan topp, men vete fan vart man köper dem eller hur man får dit dem det är det jag undrar men alla på detta jävla forumet är i princip 12bast.

Det börjar på "K" och slutar på "ARE".

Så får du lista ut resten själv när du blir så grinig. :glömdet

Antingen så är det täcklock ovanpå popnitarna eller också så får du nita med mothåll från insidan, tror du kommer att komma fram till att vanliga popnitar är ganska snyggt i slutändan :-)

snyggare med plan topp, men vete fan vart man köper dem eller hur man får dit dem det är det jag undrar men alla på detta jävla forumet är i princip 12bast.

Det där är ingen sk.Popnit, utan en solid nit.

För att montera dit en likadan nit så gör du så här:
- Demonterar gavlarna på sliponent, dom sitter säkert med likadana nitar som du borrar bort.
- Plocka ut innehållet, dämpull, mittrör, ev. stödplåtar.
- Borra bort nitarna som håller fästet.
- Med en rak luftslipmaskin med sliprulle, slipar du innifrån bort den delen av niten som du inte bara kan trycka in.

När du sen gjort det du ska med det rensade sliponet så monterar du ihop det i omvänd ordning:
- Med ett så grovt rör som du får in i sliponet som mothåll, nitar du fast fästet utifrån med en nit som passar.
- Monterar tillbaka allt som du plockade ut.
- Nitar fast gavlarna.

/KentW

Det där är ingen sk.Popnit, utan en solid nit.

För att montera dit en likadan nit så gör du så här:
- Demonterar gavlarna på sliponent, dom sitter säkert med likadana nitar som du borrar bort.
- Plocka ut innehållet, dämpull, mittrör, ev. stödplåtar.
- Borra bort nitarna som håller fästet.
- Med en rak luftslipmaskin med sliprulle, slipar du innifrån bort den delen av niten som du inte bara kan trycka in.

När du sen gjort det du ska med det rensade sliponet så monterar du ihop det i omvänd ordning:
- Med ett så grovt rör som du får in i sliponet som mothåll, nitar du fast fästet utifrån med en nit som passar.
- Monterar tillbaka allt som du plockade ut.
- Nitar fast gavlarna.

/KentW

Tack så mycket, detta var det svar man var ute efter! istället för "rinkeby-nyckel" osv...
Det jag ska göra är att bara plocka bort gaveln, detta röret är från en 2008 CBR som jag svetsat om till min k6:a för att jag ville ha lågt rör och inte som alla akra/yoshi är till k5/k6. Så gaveln sitter bara där i onödan (fästet till CBR) så vill bara plocka väck den och sätta igen med solid nit så det inte är hål:yoparty Vart kan man köpa denna nit varianten?

Tack så mycket, detta var det svar man var ute efter! istället för "rinkeby-nyckel" osv...
Det jag ska göra är att bara plocka bort gaveln, detta röret är från en 2008 CBR som jag svetsat om till min k6:a för att jag ville ha lågt rör och inte som alla akra/yoshi är till k5/k6. Så gaveln sitter bara där i onödan (fästet till CBR) så vill bara plocka väck den och sätta igen med solid nit så det inte är hål:yoparty Vart kan man köpa denna nit varianten?

Maskinhandlare brukar ha dessa i sitt sortiment, se till att dom är av rostfritt så att dom inte börjar rosta.
Firman jag jobbade åt tidigare handlade en hel del härifrån:

http://www.bufab.com/ProductsSmallp...ue2012/tabid/1540/language/sv-SE/Default.aspx

Här har du ETT exempel på det jag menade:

http://www.bufab.com/Portals/0/Katalog 2008/Kap_14_Nitar.pdf

I malmö borde det finnas leverantörer som säljer till privatpersoner.

/KentW

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...