Ta A2 kort nästa år

David04

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2022
Ort
Täby
Hoj
Ingen
Hej, jag har varit sugen på att skaffa hoj och mc kort i flera år. Dock så är mina föräldrar en del emot det. Jag förstår också hur de tänker kring att det är säkrare med bil, men det är ju dyrare och jag tror nog att jag kommer kunna ha super kul med mc. Det jag vill komma till är tips på att spara pengar dock så kan det vara svårt, jag blir nog tvungen att ta det endast via trafikskola. Finns det nåt jag bör tänka på?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Säg till dina föräldrar att MC-kort i kombination med SMC-kurser innebär att du blir en säkrare och bättre trafikant på alla sätt. Riskhantering är en kompetens som man lär sig i högre grad på hoj än i bil.

2. Lägg krutet på att köpa bra utrustning och sträva efter att bli tekniskt bättre och säkrare förare. Då har du dessutom roligare på två hjul.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Välkommen till hojträsket, och Sporthoj!

Följ BrooklynS råd, så kommer du bli en säkrare trafikant än majoriteten av dom som åker bil.

Det finns dessutom många som har raggat upp en handledare härifrån. Beroende på vem du hittar, dina förutsättningar osv så kan det bli allt från volymträning till rubbet fram till kortet. Dvs pengar över till utrustning och en hojkompis på köpet.
 

David04

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2022
Ort
Täby
Hoj
Ingen
1. Säg till dina föräldrar att MC-kort i kombination med SMC-kurser innebär att du blir en säkrare och bättre trafikant på alla sätt. Riskhantering är en kompetens som man lär sig i högre grad på hoj än i bil.

2. Lägg krutet på att köpa bra utrustning och sträva efter att bli tekniskt bättre och säkrare förare. Då har du dessutom roligare på två hjul.
Det du säger låter super bra, har frågat de mer och det blir efter gymnasiet som jag får börja ta det. Jag ska spara och förhoppningsvis så hittar jag bra rustning då under sommaren.
 

David04

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2022
Ort
Täby
Hoj
Ingen
Välkommen till hojträsket, och Sporthoj!

Följ BrooklynS råd, så kommer du bli en säkrare trafikant än majoriteten av dom som åker bil.

Det finns dessutom många som har raggat upp en handledare härifrån. Beroende på vem du hittar, dina förutsättningar osv så kan det bli allt från volymträning till rubbet fram till kortet. Dvs pengar över till utrustning och en hojkompis på köpet.
Tack, hans tips låter bra. Din är jag lite osäker på, kan nog vara lite svårt att lyckas hitta nån att köra med. Men om det händer så blir det kanske mer pengar till utrustning eller liknande.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk på att det finns mycket bra i princip oanvänd utrustning på Blocket och här t ex.
Det jag inte vill köpa begagnat är hjälmen, annat duger bra om det är välskött.
Läs på lite om olika skydd och nivåer på dem, särskilt ryggskydd.
Du är väl o googleåldern så du behöver inte matas med länkar.
Lycka till med kortet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack, hans tips låter bra. Din är jag lite osäker på, kan nog vara lite svårt att lyckas hitta nån att köra med. Men om det händer så blir det kanske mer pengar till utrustning eller liknande.
Börja med att tala om i din profil var du bor, det finns folk som har som hobby att hjälpa nybörjare till kortet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack, hans tips låter bra. Din är jag lite osäker på, kan nog vara lite svårt att lyckas hitta nån att köra med. Men om det händer så blir det kanske mer pengar till utrustning eller liknande.
Skriv här, eller starta en dedikerad tråd, där du skriver vem du är, vars du håller till, din hojvana såhär långt och att du söker en handledare. Normalt bjussar man på fika och soppa eller en summa per timme, typ.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top