Ta A2 körkort 17 år

Filipkleven

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2015
Hoj
ingen
Tjena!

Jag är en kill som är 17 år och funderar på att skaffa A2 körkort för mellan motorcykel nästa år då jag fyller 18. Det ända jag har åkt tidigare är en automatväxlad eu-moped. Vilket gör att jag inte kan så mycket om mc. Känner mig orolig för det känns ju jääävligt svårt att ta a2 kortet om man aldrig åkt eller kört mc förut. Tycker personligen att det verkar ganska lätt när man kollar på videos, växlingen osv.

Vad tror ni? kommer jag behöva ta 100 lektioner innan jag blir redo för körprovet?:hihi

Skriv gärna vad ni tycker eller om ni har några tips för mig!

(KÄNNER IGEN SOM HAR MOTORCYKEL SÅ ÖVNINGSKÖRA GÅR EJ)

Synd bara att man är 17 år och inte har så jätte bra ekonomi, studerar för närvarande

Av de ovannämnda 258 personerna är jag en av dem.
Jag hade aldrig ens suttit på en moped innan jag började övningsköra i mars och jag tog körkortet efter cirkus 20 lektioner den 4 juni. Har du is i magen och är lyhörd så bör det gå väldigt bra. Låt det ta den tid det tar, stressa inte upp dig trots att handlaren vill få dig att tro att du står utan hoj imorgon om du inte köper någon idag eller att din trafiklärare menar på att du behöver 30 lektioner innan du ens har visat upp din inlärningsförmåga.
Räkna dock med att det kostar en hel del att ta körkortet, sen tillkommer utrustningen och slutligen eventuellt en motorcykel. Försäkring, service och underhåll, bensin etc är inte billigt.

Nu säger jag absolut inte detta för att skrämma iväg dig, hojåkande är något av det roligaste i min vardag numera. Vill dock upplysa dig om allt så det inte kommer som en chock senare :)

Framförallt, be safe på vägarna och ha roligt! :)

Ett hett tips är att köpa utrustning under off season, då kostar det mycket mindre.
I övrigt, kan du köra moppe har du halva inne redan. ;)
Du behöver bara lära dig växla också, och det tar en kvart på en parkering.

Sedan följer såklart allt med att lära sig trafikregler, köra säkert och sånt där, men det är inget omgwtfbbqsvårt... Bara att börja jobba på kortet.

Har du börjat att övningsköra med manuellt växlad bil hemma.? Att köra bil ger mycket träning kring växling och koppling.

Men tänk på att det kostar pengar med mc. Först att ta körkort, sedan tillkommer hoj och komplett skyddsutrustning.
Att försäkra en MC på en 18 åring inte billigt.

Av de ovannämnda 258 personerna är jag en av dem.
Jag hade aldrig ens suttit på en moped innan jag började övningsköra i mars och jag tog körkortet efter cirkus 20 lektioner den 4 juni. Har du is i magen och är lyhörd så bör det gå väldigt bra. Låt det ta den tid det tar, stressa inte upp dig trots att handlaren vill få dig att tro att du står utan hoj imorgon om du inte köper någon idag eller att din trafiklärare menar på att du behöver 30 lektioner innan du ens har visat upp din inlärningsförmåga.
Räkna dock med att det kostar en hel del att ta körkortet, sen tillkommer utrustningen och slutligen eventuellt en motorcykel. Försäkring, service och underhåll, bensin etc är inte billigt.

Nu säger jag absolut inte detta för att skrämma iväg dig, hojåkande är något av det roligaste i min vardag numera. Vill dock upplysa dig om allt så det inte kommer som en chock senare :)

Framförallt, be safe på vägarna och ha roligt! :)

Du har rätt, har tänkt väldigt mycket och jag känner att jag har lite för lite tålamod. Har varit inne med det här med motorcykel i kanske 1-2 månader. Och det som brister är tålamodet, jag har insett nu att det tar sin det om man verkligen vill ha något. Jag kommer ta bilkörkortet direkt och i framtiden när jag är 20-22 och kanske har ett stadigt jobb kan jag börja spara ihop till ett mc kort och motorcykel.

Svårt att ha tålamåd när man fortfarande är ung, tack! :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla