T-Verktyget till packbox byte?.

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Hej.
Har inte hittat något konkret ritning på verktyget jag söker,har läst allt i från m10 till 22mm på mutten som sitter i botten på verktyget.
Någon som vet vad jag ska ha för delar för att kunna göra ett.Och hur fungerar det rent tekniskt med tanke på att man ska använda sig av en eller två muttrar i stället för en vanlig hylsa ?. Har en yama fzr 600.

M.V.H
HARKE :confused:

Mutterpicka så slipper du mothållsverktyg. Sök och du skola finna (om jag nu tolkade ditt inlägg korrekt)

Har bytt själv och fick loss med mutterpicka. Vad jag inte fick nåt bra svar på då eller sen var hur man får dit skiten igen. Mutterpickan har man ju nollkoll med. Nu lyckades jag låsa muttern med ett däcksjärn och dra med moment men hur gör alla andra?

Freppa skrev:
Mutterpicka så slipper du mothållsverktyg. Sök och du skola finna (om jag nu tolkade ditt inlägg korrekt)

Hej.
Jag har sökt överallt men har inte fått reda på exakt vilken storlek på mutter jag ska andvända mig av,det varierar från allt mellan 10mm till 30mm.Ska göra ett verktygpå jobbet ,bara jag vet vilken storlek jag ska ha på muttern.

M.V.H
HARKE :banana

Johan: Det gör man på känn. Dra tills det sitter helt enkelt. Man får ju vara lite försiktig, men va fan.

Harke: Du skall alltså bygga ett mothåll. Well, tyvärr vet jag inte storleken på din. Gå in på Yamahaklubb eller någon liknande sida så kan de säkert ge svar. Men om du kör mutterpicka slipper du bygga mothåll.

Freppa skrev:
Johan: Det gör man på känn. Dra tills det sitter helt enkelt. Man får ju vara lite försiktig, men va fan.

Harke: Du skall alltså bygga ett mothåll. Well, tyvärr vet jag inte storleken på din. Gå in på Yamahaklubb eller någon liknande sida så kan de säkert ge svar. Men om du kör mutterpicka slipper du bygga mothåll.

Hej.

Tack för hjälpen,ska försöka att söka på yamaha clubben eller dyligt. :tummenupp

M.V.H
HARKE

Jaha,då var man klar med bytet av p-boxar,jävla skit när man inte har riktiga verktyg,gjorde 4 olika storlekar på verktygen på jobbet,men dom passade givet vis inte .men jag provade att lossade på benen när fjädrana fortfarande va i,inga problem.

Så nu är det bara att köra igen.Tack för eran hjälp killar.

M.V.H

HARKE :tummenupp

Härligt HARKE. Jag svetsade ihop ett långt vertyg för att kunna nå ner i gaffelbenet och hålla emot. Svetsade på lite delar från ett gammalt hylsnyckel sett så att jag skulle kunna byta hylsor. Men inte fan satt det någon mutter där nere som jag hade fått för mig. Fick åka till jobbet och använda mig av mutterpickan.

Jag har också upptäckt att om man låter fjädrarna sitta i gaffeln medans man drar bottenbulten så blir det tryck mot röret som så fint heter "damper rod" på engelska och på så vis kan man få ut bottenbulten som sitter just i det röret. Om man har tur :)

Jag har fått bort bottenbulten utan mitterpucka eller verktyg. Tricket är att lossa innan man tar bort toppmuttern, gärna med max förspänning på fjädern. Snurrar det ändå så tar man och knackar på verktyget med något hårt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...