Törs man köpa en Husaberg FE650E -01

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
som rubriken lyder.
jag har tänkt införskaffa mig en bus hoj till sommaren för att kunna
leka lite på grus vägar och dylikt.
vad ska man kolla på??
är det en driftsäker hoj och årsmodell?? eller kommer jag att få skruva ihjäl mig.
den jag har hittat specifikt är denna http://www.blocket.se/vi/39231134.htm
priset är aningen högt men det går säkert att justera.
vad ligger dom i för kurs tror ni??
 
Har ja inte alldeles fel så är det ganska täta serviceintervaller på husorna.
Så en del skruvande lär det nog bli.
 
såg den också. lite långt bort kanske jag bor själv i luleå så jag letar helst en häri kring i första hand
har fått ner priset på denna 650 till 20.000 låter det vettigt eller ska man hellre satsa på en ktm eller något liknade.
vill helst att den ska hålla en stund iallfall.
med service intervaller är det olja och vätskor som byts eller något annat??
och finns det några kände problem med dessa hojjar??
 
01-03 är kända för dåliga SEM tändsystem.Alla går sönder förr eller senare och det kostar nån tusenlapp att byta.
 
Hur många timmar har den gått? Några större renoveringar gjorda? Den här typen av cykel i den här prisklassen och 11år gammal kan ju bli en hel del mek om man har otur de ska man nog vara medveten om.

Det gäller väl även KTM av motsvarande årsmodell och andra "racehojar" Äldre Husa 650 har inte bästa ryktet dock.

Själva servicen är inte problemet här (byta olja/filter och kontrolera/justera ventilspel) det är renoveringar eller i värsta fall ras som kan bli meck och framförallt DYRT!

Finns säkert någon med mer kunskap om Husaberg här som kan ge dig råd.

Vill du ha bättre driftsäkerhet och mindre service ska du kanske kolla på KTM 625/640 eller Honda xr600/xr650?
 
Ok jag har även hittat en krm 640 lc4 årsmodell 2002 är detta ett bättre alternativ kanske priset ligger på 25 för den och den har rullat 1500 mil.
 
Den är inte lika vass som Husan, som ska vara en dräpare men en LC4 med 1500mil kommer nog bli betydligt mindre skruva om milen stämmer.
 
Husa 650 är en underbar maskin, när den funkar.

Som tidigare trådskrivare nämner så är tändsystemet fram till 03 en svag punkt, elstarten kan man glömma och dollerto förgasaren är mycket svår att ställa in.

Jag hade en 03:a som jag fick renovera tändsystem, byta block efter ramlagerras etc. Mekandet kunde jag ta (har inte tummen mitt i handen) men den kunde vara otroligt svårstartad ibland och fick då dras igång med bil. Man vill ju köra och inte vara livrädd för att få stopp nånstans :huvet

Så jag rekomenderar Husa 650 efter 04, då får du en underbar maskin som funkar. :tummenupp
 
Last edited:
det blev inget av det, har införskaffat mig en 525exc 2003 som gått 130timmar
med motard kit.
jag hoppas detta inte var något dåligt val.
 
Bra val, skottsäker motor och smidigt chassi. Finns mängder med billiga delar.

Hur har den varit körd, skog eller väg? Renoverad?
Kolla kamkedjesträckaren hur många klick den har kvar och återkom sedan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top