Törs jag ladda batteriet utan att koppla bort det?

[BMW]fredde

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Piteå
Hoj
2016, Yamaha MT-07 och KTM 350 Freeride
Har monterat CTEK snabbkontakt för att underhållsladda min 2016 Yamaha MT-07 eftersom att många hojägare tipsat om detta, men läser i instruktionsboken att man ska ta bort batteriet ur hojen när man laddar. Någon som kan hjälpa mig med tips innan jag kopplar in laddaren?

Laddaren är en smart sak vid namn CTEK MXS5.0.

Har samma fråga om min 2016 KTM 350 Freeride och här vet jag att det är Lithium-batteri så jag måste ha en annan laddare, men kan jag ladda denna med batteriet fortfarande inkopplat till hojen?

Tacksam för svar från er som har erfarenhet eller kunskap om detta! Skulle inte vara så kul att steka elektroniken i hojarna, men bökigt att skruva i och ur batterierna också.
 
Inga problem, montera snabbkontakten som var med laddarn (köp om den inte följde) och dra fram den så du slipper leta upp batteriet när du ska ladda.

Behöver inte plockas ur för att laddas, har aldrig gjort på varken bil, båt, traktor, lastbil, truck eller hoj, inte heller nu på hojen när jag kör med litiumbatteri, än har inget gått sönder.
 
Skulle inte tro att det är några problem. Tillverkaren syftar troligtvis på laddning av ett urladdat batteri med en vanlig batteriladdare som går på högre effekt. En Ctek är en underhållsladdare. Är avsedd att sitta inkopplad på fordon som står i perioder för att de inte ska ladda ur sig själva. Modern elektronik drar ström. Larm och annat. Har haft ctek inkopplad på alla mina fordon i perioder i snart 15 år utan bekymmer.

Jag undrar om inte Yamaha har en Yamaha brandad ctek i sitt sortiment. Precis som rad andra tillverkare. Det hade man nog inte haft om det var osäkert att använda dem med deras produkter.
 
Se till att ha laddaren i rätt läge (MC) bara, modellbeteckningen tyder på att det är lite "mer" än bara en underhållsladdare då den kommer ladda upp till 5A om du kör den i bil eller vinterläge. Och det blir mer effekt än batteriet kan hantera utan risk för problem.
 
Se till att ha laddaren i rätt läge (MC) bara, modellbeteckningen tyder på att det är lite "mer" än bara en underhållsladdare då den kommer ladda upp till 5A om du kör den i bil eller vinterläge. Och det blir mer effekt än batteriet kan hantera utan risk för problem.
Har en exakt likadan.
Använd MC-läget o ladda varje kvartal ca 1-2v varje gång.
INTE alltid ikopplad mao.
Ctek är bäst imho

Har snabbkoppling som du = laddar med batteriet i hojjen. Superbra.
Jag har det med tre lysdioder så jag ser laddstatus på snabbkoppligen.
 
Last edited:
Jag använder också en CTEK MXS5.0, jag har haft den inkopplad under hela vintrar utan problem. Den är ju i MC läge så man ska inte behöva koppla ur den varannan vecka. Kollar man CTEK:S hemsida så står det att den fungerar för batterier ner till 1.2Ah, så jag hade "anslutit och glömt bort" om jag var du.
 
Tror att det är ett vanligt sätt för tillverkarna att friskriva sig så mycket dom kan från eventuella skadeståndsanspråk. Gammaldags batterier som man fyllde på vatten i, gasade väte och syrgas vid laddning (explosionsrisk). Dessutom skvätte det ut lite syra. I kombination med gamla brutala laddare som skickade på mer ström än vad ett litet MC-batteri tålde fanns en risk. Dessutom kan en modern hojs elektronik ta skada av för hög spänning.
En modern laddare, t.ex. en CTEK, är byggd för att ladda ett batteri på ett säkert sätt.
På t.ex husbilar är det vanligt med fast monterade laddare i bilen.
Slutsats: Som alla andra har svarat, ladda lugnt.
 
Smart laddare är helt okej, däremot bör man undvika gamla osmarta laddare - skulle faktiskt hävda att man ska undvika sådana oavsett om batteriet är inkopplat eller urkopplat.

Och inte slå på tändningen när laddning pågår, stör laddningsprocessen...smarta laddare kan bli förbryllade.

Generatorn på MC:n laddar batteriet när motorn är igång, så visst går det att ladda "på plats".
 
Smartladdare klarar inte ett helt urladdat batteri. Har man tur kan man väcka dom med en dumladdare. När man fått lite kräm i batteriet, kan man byta till en smart.
 
Nu tappade jag bort en skruv till kontakterna... kan man plocka ur batterier under vintern för att underhållsladda utan att nollställa hojens ECU?
 
Skulle tro att det beror på hoj, men på åtminstone den förra jag hade hamnade serviceindikeringen ur synk efter att jag haft batteriet bortkopplat bara ett par dagar.
 
Nu tappade jag bort en skruv till kontakterna... kan man plocka ur batterier under vintern för att underhållsladda utan att nollställa hojens ECU?

Jag har plockat ur batteriet över vintern utan att det på verkade ECU så det ska säkert inte vara nåt problem.
 
Är det ett blybatteri skulle jag med en smart laddare typ din CTEK inte tveka att ladda batteriet med batteriet i hojen. Det är ju vad jag gör själv ! Och har gjort sedan 2010.
När jag började underhållsladda under vintern.

Är det Litiumbatteri i hojen förstår jag att Yamaha vill ta det säkra före det osäkra.
Det verkar ju som att just i samband med laddning så ökar risken betydligt för brand i Lithiumbatteri.
Så Biltema har ju att Lithiumbatteri alltid ska tas ur hojen innan laddning.
Laddningen ska ske under övervakning.
http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/80-176_man.pdf
Man läser ju då och då om Lithiumbatterier som fattat eld.
På jobbet tvingades en kollega ta den bärbara datorn (när den började utveckla rök) och bära ut datorn på gården
där röken så småningom upphörde, laddningen upphörde ju när datorn togs ut dockningsstationen. Det blev elektronikåtervinningen för den datorn.
Så det är väl läge för övervakning av Lithiumbatteri under laddning.
Jag övervakar inte laddning av mobilerna......:rodnar
http://www.op.se/motor/bil/miljonbilen-gick-upp-i-rok-tesla-skakas-av-ny-brand-1
 
Last edited:
Hej, jag har en Ducati Diavel och jag vill ladda batterit men jag vet inte var ligger batterit, kan någon hjälpa mig och vissa var ligger batterit. Tack ????
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top