Törs jag köra?

iskalla_killen

Boooooring
Gick med
14 May 2004
Hoj
VTR1000F - Såld :( Letar nytt...
:huvet :huvet :huvet

Satans däckfirma!!
Hämtade bakhjulet idag med nypålagt däck. När jag kommer hem upptäcker jag att det fattas en gummidistans till navet :mad:
Däckfirman har stäng, MC handlaren hade inga hemma, skulle ta 10 dagar att få hem och kosta 420:- :kocko
Törs man köra ändå eller? Om inte däckfirman hittar den imorrn blir hojen stående i 10 dagar :mad: :mad: :kocko

pict0564c.jpg

Annars känner jag mig glad och uppåt ;)

/Anders

varför tog du de med till de bara ? de får ju fan däckhandlaren stå för inte du de 420 :- såna fall e du dum i huvet om du betalar själv

Jag tycker inte att du ska köra, borde glappa och slå sönder navet. Vänta tills däckfirma öppnar i morgon och kolla om den(ryckutjämnare) ligger där.

Annars ring runt till olika Mc firmor och leta nya, posten tar ju bara någon dag på sig.

Nog kan du köra, men det blir ju lite sned belastning av kraften när en ryckutjämnare fattas. Lugn och fin körning kan inte vara några problem alls och du kan ju undvika hårda accelerationer för säkerhets skull.

URRninja skrev:
Inte kan den glappa, hurdå menar du?

På precis samma sätt som du sa innan. Att belastningen blir sned och att navet kan nöta mot sin anliggningsyta.

Eller jag kanske är ute och cyklar, jag har ju inte direkt provat själv.

Per_Puda skrev:
varför tog du de med till de bara ? de får ju fan däckhandlaren stå för inte du de 420 :- såna fall e du dum i huvet om du betalar själv

Självklart kommer jag snacka med däckfirman och hävda att dom får stå för det...
Det som inte känns förjävligt är att jag står utan hoj i ca 10 dagar (fanns inte på Sverigelagret)

Får väl sätta mig å ringa runt till varenda Honda firma i landet imorrn :(

Mc handlarn tyckte jag kunde köra om jag tog det lite lungt (hur lätt är det?)

Last edited:
Qwerty skrev:
På precis samma sätt som du sa innan. Att belastningen blir sned och att navet kan nöta mot sin anliggningsyta.

Varken glapp eller snedbelastning borde vara något större problem, hjulet och drevet är centrerade kring axeln och rör sig inte i radiell led. De kvarvarande ryckutjämnarna räcker säkert till för att göra jobbet. Däremot kan man kanske tänka sig att balanseringen påverkas så att det kan märkas vid högre hastigheter, trots att ryckutjämnarna sitter rätt nära axeln så väger de ju en del. Prova, skakar det så sakta ner... :tummenupp

Ring runt till skrotarna annars, om du inte hittar rätt modell så ta nåt liknande och tälj till så det passar.

Last edited:
Däckhandlaren här säger alltid till att man ska plocka bort dom där, du har inte råkat missa att han sagt de?

Qwerty skrev:

Nej, jag har inte heller provat, så jag spekulerar ju också.. Men jag tycker att det enda problemet borde bli att de andra fyra ryckutjämnarna får ta upp kraften, det vill säga jobba 25% mer. Någon snedbelastning i sidled kan jag inte se att det skulle bli. Och sätter man den kvarvarande kudden rätt så blir det dessutom bara snedbelastning vid motorbroms, inte vid acceleration.

En fråga bara, varför lämnade du dem inte hemma? :va

För övrigt är jag inne på de andras spår, bara tuta o köra...de andra utjämnarna klarar nog av jobbet så länge. Fast å andra sidan konstrueras allt så att så mycket vikt som möjligt ska sparas så konstruktörerna har nog inte satt en extra kloss där för skojs skull...

Last edited:
Suomalainen skrev:
En fråga bara, varför lämnade du dem inte hemma? :va

Okunskap!
Det är min första landsvägshoj och mina tidigare crossar fanns det inga ryckutjämnare... :tungan

Men man lär sig genom sina misstag!

Dom gånger jag bytt däck har jag blivit uppmanad att ha med både navcentrum och ryckutjämnare just för balanseringens skull.

Det går... har satt ihop grejorna nu och testat. Hade en gammal gummidistans liggandes i bilen som jag tryckte dit. Inte exakt samma mått och hårdhet men ngt som håller emot iaf.
Kände ingen skillnad mot tidigare men körde inte som nån galning heller. Det fungerar nog ngr dagar tills jag fått riktiga.
Haft hojen mindre än en vecka så jag har ingen lust att sitta och vänta 10 dagar på en gummiplupp... tiden får utvisa om det är ett korkat beslut.

Imorrn besöker jag däckgubben!! :fatta!

ta för vana att ta bort allt som är löst på hjulen, kan det tappas bort så lyckas det säkert tappas bort, själv har jag blivit av med nån distans nångång som de sen inte hittade.

Den låg kvar hos däckfirman :tummenupp

Hem och lyfta upp, palla upp, skruva loss, montera gummiplupp... sen är allt frid och fröjd!

Det där var inga problem att köra med. Lite mjukare ryckutjämnare bara och lite högre belastning på de övriga paddlarna på drevsidan. Möjligen kan man låta bli dragrace under tiden.
Med tiden blir dom dåliga iaf. På en 10 år gammal XT minskade ryck o vibbar i hela hojen mycket markant när vi bytte kuddarna. Och dom såg inte speciellt dåliga ut. Fast stånkorna rycker ju lite mer.
/u

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck