Tömma tanken?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag ska byta tank på hojen idag och har en del soppa kvar i den som sitter på.

Hur tömmer jag den enklast utan en mass spill? Före eller efter demontering?

sandstream skrev:
Jag ska byta tank på hojen idag och har en del soppa kvar i den som sitter på.

Hur tömmer jag den enklast utan en mass spill? Före eller efter demontering?

Jag brukar pumpa ur soppan med en pump som jag tidigare använt när jag bytt vatten i akvariet. Fungerar kanon, billig var den också, fast jag använder dock inte samma pump till akvariet längre :)

Jag har ingen pump så det blir till att suga "för hand" :D

Lyfte precis på tanken och insåg att det nog är bäst att tömma den innan demonteringen.

sandstream skrev:
Jag har ingen pump så det blir till att suga "för hand" :D

Lyfte precis på tanken och insåg att det nog är bäst att tömma den innan demonteringen.

Bensin är inte gott, sen känns det nog inte så skönt i munnen om man får i sig lite :död

Forsberg skrev:
Bensin är inte gott, sen känns det nog inte så skönt i munnen om man får i sig lite :död
Kör med en genomskinlig slang så jag borde inte behöva få det i munnen. :tungan

Det gick bra att ta bort den utan att suga ur soppan först.
Kopplade lås slangen till insprutningen och fick en massa soppa på händerna och trodde då att det skulle fortsätta rinna men så var det inte. Andra gången kom det inte en droppe :)

Nu är det väll för sent men varför skall man tömma tanken INNAN demonteringen? Tycker det låter extremt osmidigt. Du har väll en (eller som jag två) bensinkran(ar) på din hoj?

bivven skrev:
Testa ögat ska du se!

Har jag gjort när jag skulle demontera tanken på en cross... Fick inte av bensin slangen, o fartsatte dra o dra, tillslut släppte den och jag fick en rejäl skvätt RAKT I ÖGAT!
Fy fan va ont de gör!!! Fick skölja en halvtimme med vatten för att det skulle släppa... :4skrika

Vastrix skrev:
Nu är det väll för sent men varför skall man tömma tanken INNAN demonteringen? Tycker det låter extremt osmidigt. Du har väll en (eller som jag två) bensinkran(ar) på din hoj?
Tror inte han har det, sällsynt eller aldrig på hojar med sprut. Däremot brukar det inte rinna sås ur tryckslangen på hojar med sprut, antar att pumpen håller emot.
Men returen brukar inte ha såna finesser. Där är det bara slang -> rör. Å andra sidan tror jag returen mynnar en bit upp i tanken på de flesta hojar.
Nu ska det väl erkännas att jag inte jobbat med 750R -02 men -96/-99 respektive TLR och jag skulle tro att det ser likadant ut.

Själv har jag snabbkopplingar som stänger åt båda hållen på både tryck och retur på min tiller. :tummenupp

Och bara för att vara lite dryg:
Jag har en Holley blåpump för att pumpa ur tanken. De som har varit inblandade i racing med amerikanska härkar försttår att det inte tar många minuter att tömma en full tank. :D :tummenupp

Som jag skrev ovan behövde man inte tömma tanken för demonteringen.
Det var efteråt som jag ville ha ur soppan ur tanken innan lagring i kartong och det var då jag fick en skvätt i munnen :3freak

Nu är den nya tanken på plats iaf!

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS