Tömma tanken eller inte innan demontering?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Kanske en dum fråga men jag känner att jag inte har en susning. :) Behöver man tömma tanken innan den demonteras? Eller sitter det någon backventil eller liknande i tanken som gör att soppan stannar kvar? Den är rätt full för närvarande och lite trist vore det ju att upptäcka att det rinner ut en massa bensin så fort jag lossat alla anslutningar. Jag har en Yamaha MT-09 Tracer från 2016.

Soppan rinner ju åt samma håll om den rinner ut i luften som om den rinner ner till insprutet. så en backventil skulle göra det omöjligt att köra ;) Jag skulle tömma tanken, vilket är ganska enkelt med en slang och en soppadunk. Eller så tar du en sista runda och kör slut på soppan :tummenupp

Kläm ihop slangen (med en tving eller liknande), ta loss anslutningen på fuggen/insprutningen och blockera den fria änden med en skruv/annat av lämplig storlek, släpp på klämman.

Soppan rinner ju åt samma håll om den rinner ut i luften som om den rinner ner till insprutet. så en backventil skulle göra det omöjligt att köra ;) Jag skulle tömma tanken, vilket är ganska enkelt med en slang och en soppadunk. Eller så tar du en sista runda och kör slut på soppan :tummenupp
Sant, fast jag tänkte kanske att den där klumpen som sitter fast i anslutningen på tankens undersida hade någon mojäng som trycker undan backventilen eller som reglerar det hela elektroniskt på något sätt :). Senast jag behövde lossa tanken så vände jag den helt enkelt och lade den på sadeln. Denna gång blir det ju lite mer jobb då jag ska kolla ventilspelet så jag är lite orolig att jag ska råka välta ner tanken i golvet.

Sant, fast jag tänkte kanske att den där klumpen som sitter fast i anslutningen på tankens undersida hade någon mojäng som trycker undan backventilen eller som reglerar det hela elektroniskt på något sätt :). Senast jag behövde lossa tanken så vände jag den helt enkelt och lade den på sadeln. Denna gång blir det ju lite mer jobb då jag ska kolla ventilspelet så jag är lite orolig att jag ska råka välta ner tanken i golvet.
Ju lättare tanken är, desto lättare är det ju att ta loss och sätta tillbaka, och ställ den stadigt på marken, med stöd så att den inte vilar på någon anslutning tex. Att lägga den uppochner gör att det kan läcka soppa ur avluftningen, och att balansera den på sadeln är att be om problem.

Vet att på Yamaha XV1700, FZ6 och MT10 är det en stoppventil i anslutningen. Är man lite ovan kan det läcka ut ett par droppar i samband med att man tar loss anslutningen.
Om det är så på din MT09 vet jag inte säkert.
Det finns även luftningsslang och överfyllningsslang som du måste lossa.
Varför inte slå en signal till Mascot Motor (http://www.mascotmotor.com/) killarna på verkstaden kan helt säkert det utantill.
Som någon skrev tidigare är det lättare att hantera tanken om det är lite soppa i den mest på grund av vikten.

Vet att på Yamaha XV1700, FZ6 och MT10 är det en stoppventil i anslutningen. Är man lite ovan kan det läcka ut ett par droppar i samband med att man tar loss anslutningen.
Om det är så på din MT09 vet jag inte säkert.
Det finns även luftningsslang och överfyllningsslang som du måste lossa.
Varför inte slå en signal till Mascot Motor (http://www.mascotmotor.com/) killarna på verkstaden kan helt säkert det utantill.
Som någon skrev tidigare är det lättare att hantera tanken om det är lite soppa i den mest på grund av vikten.
Bra idé. Testar att ringa Mascot så får vi se vad de säger.

Även Ktm sm 990 har stoppventil som aktiveras när man drar isär bränsleledningens anslutningar från varandra. Funkar som på en bränsletankanslutning till båtmotor.

Jag kollade med Mascot och tydligen sitter det en backventil som hoppar in när anslutningen plockas bort. Så att man slipper tömma tanken innan. Men som redan sagts kanske det är tungt att lyfta med 18 liter soppa i.

På de flesta hojar sitter en bränslekran som går på vakuum. Dvs den stänger då du tar bort luftslangen. På de äldre där det inte är det brukar det vara vanlig manuell bränslekran.

På de flesta hojar sitter en bränslekran som går på vakuum. Dvs den stänger då du tar bort luftslangen. På de äldre där det inte är det brukar det vara vanlig manuell bränslekran.
På nyare förgasarhojar, ja, men långt ifrån på alla hojar med sprut, då är det mer ett undantag att dom har vakuumventiler.

Jag kollade med Mascot och tydligen sitter det en backventil som hoppar in när anslutningen plockas bort. Så att man slipper tömma tanken innan. Men som redan sagts kanske det är tungt att lyfta med 18 liter soppa i.
Så har det varit på alla hojar med insprut som jag jobbat med. Finns det några utan?

Töm tanken först.
Varför krångla med en onödigt tung tank som det skvalpar soppa i.
Du får ut de mesta med en slang och en dunk att ta upp det i.
Det sköter sig självt när det börjat rinna.
Om du inte vet hur man slangar bensin så är det dags att lära sig nu.

Töm tanken först.
Varför krångla med en onödigt tung tank som det skvalpar soppa i.
Du får ut de mesta med en slang och en dunk att ta upp det i.
Det sköter sig självt när det börjat rinna.
Om du inte vet hur man slangar bensin så är det dags att lära sig nu.
Eller ställa kranen på "PRI" ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...