Tömma förgasare ?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Hur tömmer man ut bensinen ur förgasarna ( 2 st ) på en suzuki gsx500e -83 ? Under båda två sitter det en skruv som jag antog var till för att tömma ut bensinen ur? Men då man skruvar ut dessa så forsar det bara ut bensin ... det kom säkert ut 1 liter ! Så mycket ska det väl då inte komma!? Bränslekranen var stängd. Eller det är vad jag tror iaf, det fanns 3 lägen: "Res" ( reserven ) "On", och "PIS" eller något, kommer inte ihåg vad det stog. Men den ska ju inte stå på reserven eller på On :va Så det blev "PIS", och ändå forsar det ut! Ska det vara så här? Hjälp tack! :Bugar

( Tips om vad man mer ska göra innan man ställer undan den i garaget inför vintern uppskattas!, olja + oljefilter är bytt, något mer som bör göras? Tack!! )

PRI på en vacuumkran ger fullt flöde som du beskriver. Den går egentligen inte att stänga då både ON och RES öppnas av motorns vacuum. Sätt du kranen på ON och försök igen. Det positiva är ju att du lyckats spola ur lite skit iaf.

Jaha där ser man! Men jag förstog inte riktigt det sista :confused:
"Sätt du kranen på ON och försök igen." Men om den är på "on" så kommer det ju rinna för fullt igen ?
Och man ska väl helst tömma ut bensinen då den ska stå undanställd tills våren?

shoei skrev:
Jaha där ser man! Men jag förstog inte riktigt det sista :confused:
"Sätt du kranen på ON och försök igen." Men om den är på "on" så kommer det ju rinna för fullt igen ?
Och man ska väl helst tömma ut bensinen då den ska stå undanställd tills våren?
När kranen står på ON (eller RES) är den i själva verket stängd om inte motorn är igång. Då öppnar kranen. Om kranen fungerar som den ska kommer det inte att rinna som sist. (Rinner det likadant ändå är kranen lite kass och du ligger löst till eftersom du riskerar att fylla motorn med soppa om den får stå.)
I vår, när du ska starta upp igen använder du PRI för att fylla förgasarna med fräsch bensin innan du startar motorn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park