Tömma förgasare Kawa ZR-7S

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Man har läst här på forumet att det kan vara en bra ide att tömma förgasarna när man ska vinterförvara hojen om man har en som har förgasare.

Jag undrar om det är någon här som har gjort det på en Kawasaki ZR-7S ?

Jag tänkte att jag skulle göra det. Jag fick en slang av en lokal mc butik. Slangen var egentligen tänkt för att användas till öppna batteri, men han trodde det skulle passa ändå, bara man klippte av ändarna (var små skurna hål i ändarna).

Så jag anslöt slangen till yttersta förgasaren, sen är det en insex skruv i nederkant på sidan av förgasaren, bara lossa och skruva ut en bit och det börjar rinna i slangen (ner i en glasburk jag hade i andra ändan). Så långt allt väl.
Sen skulle jag försöka tömma andra förgasaren, ja det var betydligt svårare att komma åt men gick ändå bra. Sen när man kom till tredje förgasaren, ja då undrar jag hur tusan det är meningen att man ska komma åt skruven om man inte ska plocka isär halva hojen.
Om någon har försökt att göra samma sak på en ZR-7S så förstår de antagligen vad jag menar.
Så går det att komma åt att tömma alla 4 förgasarna utan att göra en stor grej av det, typ demontera hela förgasar raden eller dyl. ?

Om någon vill se bild så får jag fixa det imorgon när det är ljust ute (Har ingen belysning i garaget :( ).

kapa insexen så den går imellan?

en tång underfrån?

Du öppnar ju alla från samma håll och som du säger blir 3;dje och 4:e förgasarna lite svårare att komma åt

Men tillverka bara en längre insexnyckel så går det hur lätt som helst eller köp en insexmejsel som är lång

Minnet är kort, men sonen har en likadan hoj och den tappade jag av i höstas, men kommer inte ihåg om det var med den specialgjorda långa insexnyckeln eller om jag använde en lång insexmejsel, men det gick utan bekymmer

Du öppnar ju alla från samma håll och som du säger blir 3;dje och 4:e förgasarna lite svårare att komma åt

Men tillverka bara en längre insexnyckel så går det hur lätt som helst eller köp en insexmejsel som är lång

Minnet är kort, men sonen har en likadan hoj och den tappade jag av i höstas, men kommer inte ihåg om det var med den specialgjorda långa insexnyckeln eller om jag använde en lång insexmejsel, men det gick utan bekymmer

Tack för ditt svar. :tummenupp Hur ser denna specialgjorda långa insexnyckel ut? Hur gjorde du den? Du kanske har någon bild på den?

Gjorde detta på en kawa zxr750 häromdan, verkar vara same shit.. Megalång insex är lösningen

Går ju skarva om du inte har nån!

Jag köpte en annan insexnyckelsats idag i lokal butik som verkade längre än de jag hade. Den var tillräckligt mycket längre för att jag skulle lyckas, men ändå i kortaste laget för detta ändamål, så det var ändå besvärligt.

Någon som har tips på "Megalång insex" att beställa så det blir lättare till nästa gång?

Nu har jag ett par deciliter "BENSIN LYX LÄTTROST" (Nescafé burk med "NESCAFÉ" övertejpat med tejp som jag skrivit "BENSIN" på).
Någon som är sugen på en slurk Lyx bensin ?

Tack för ditt svar. :tummenupp Hur ser denna specialgjorda långa insexnyckel ut? Hur gjorde du den? Du kanske har någon bild på den?

Den är egentillverkad och gjord i vanligt rundstål, som är uppborrat en bit i ena ändan och där stoppat i en avkapad insexnyckel samt fastsvetsad
I andra ändan är det påsvetsat en en mindre bit av samma rundstång som handtag och lägger man det på bordet så ser det ut som ett T (då förstår du säkert hur det ser ut)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D