Tömma bränslesystemet

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej!
Jag ska ställa hojen för säsongen och tänkte tömma systemet så det inte blir en massa strul efter vintern.

Saken är den att jag får inte starta den eftersom jag tror att jag har en lös kolvring eller något annat som skramlar inne i motorn. Något skramlar iaf och verkstaden sa att jag absoult inte får starta den och det köper jag.

Tanken är väl inga större problem att tömma, men jag vill ha ut det som är i motorn också. Någon som har något bra tips?
Jag är INTE bra på att meka, och säg inte ta den till verkstaden för jag har redan spräckt min hojbudget för i år redan..

/G

De lilla du har kvar i förgasarna är knappt 2dl.

Ska du tömma det så får du lossa botten skruvarna på förgasarna

Kan finnas en dräneringsskruv på sidan av föggarna som släpper ut soppan genom flödesslangarna, säkert pilligt eftersom du har rad4 men det ska väl gå

jahmmm, det är inte förgasare på min hoj.
Kanske borde sagt att det är en gsxr 2001a. Den har insprut.
Men tack ändå för svaret :)

jag vill tömma hela system på rekommendation av min mek.
Han sa att bensinen blir dålig och kristalliseras och kletar fast och täpper igen. Det låter inge bra tycker jag och eftersom jag redan har problem med den och har köpt nytt filter för typ 4700 i år så vill jag minimera chansen för vidare trubbel.

Last edited:
Någonstans i underkant på inspruteriet bör det finnas en avtappning.

Edit: Den lilla mängd som blir kvar tycker inte jag gör någon skillnad egentligen.
Men kondensvatten samlas på lägsta punkten, varför man skall tömma systemet helt ibland.
Eller slabba med K-sprit.

Last edited:
Bensinen hinner inte bli dålig över vintern. Tanka full tank (v-power om du vill slippa etanol) istället för att tömma tanken inför vinterförvaringen. Har du inget annat problem med motorcykeln kommer den att starta utan problem till våren. Jag har gjort så i alla år utan problem. Har inte startat den på hela vintern.

Lämna sedan in den till våren på verkstad och kontrollera vad som är fel. Om det nu är en kolring.

Tillägg:

På en förgasarhoj hade jag tömt förgasarna inför vinteravställningen, men på en hoj med insprut inför ett par månaders avställning hade jag inte bemödat mig med att tömma tanken och annat på bensin.

Last edited:
*/ ?>
Back