Tålmodiga stockholmare

ft skrev:
Jag vet inte om det där var ett försök till humor men jävligt kul var det i vilket fall! :rofl

Spannmålsproduktionen på Södermalm är, som alla vet, rätt omfattande och en jävligt snyggt layoutad annons för medel mot subdermala blödningar är en favoriträtt i Kisa. :tummenupp
Hehe .. indirekt. Jag menar: sthlm betalar en massa skatt å avgifter å till andra komuner etc etc, men även pengar till eu - varpå eu ger bidrag åt svenska gårdar, typ :rolleyes:
 
Anders R skrev:
Jeden tag 35 - 40 minuten mit motorad, 1 1/2 stunden mit auto.
Vem f-n vill ha nåra biltullar det är bara ett sätt att dölja taskiga infrastrukturinvesteringar i regionen.


Vill bara säga: Det går INTE att bygga bort trafikinfarkter. Den ökade kapaciteten äts upp på några få år. Fortsätter man då att "lösa" problemet genom att ytterligare bygga ut kapaciteten så kommer vi till slut till ett Los Angeles, och så vitt jag vet så har de bilköer även där.

Jag tror biltullarna kan vara ett vettigt sätt att få viss ordning på trafiken. Att biltrafiken subventionerar tunnelbanan kommer ju biltrafiken till del på så sätt att ni betalar för att få en lägre belastning (kortare kötid) på vägen. Sedan kan man ju diskutera hur pengarna som biltullarna genererar ska fördelas. Att de hamnar utanför stockholm anser jag dock är fel, i så fall är det en straffskatt.

:fakta
 
IronMike skrev:
Hehe .. indirekt. Jag menar: sthlm betalar en massa skatt å avgifter å till andra komuner etc etc, men även pengar till eu - varpå eu ger bidrag åt svenska gårdar, typ :rolleyes:

Så det är Sthlm som betalar in till EU, inte Sverige? Intressant! Har du pratat med finansdepartementet om den saken? De blir nog förvånade när du Berättar Hur Det Ligger Till.

Och vad gäller var skatten kommer in respektive var mervärdena produceras... ptja, de absoluta mervärdena produceras inte i Stockholm. Folk gör sig mest en duktig hacka på att flytta runt värdet av vad andra producerat. Finansfolk, reklambranschen, försäljning med mera... de producerar inget egentligt mervärde utan parasiterar på det andra skapat. Att de gör sig en duktig hacka i processen, mer än de som skapade själva mervärdet, förändrar inte den saken.

Ställer vi allt mediafolk, alla börsmäklare, alla PR-människor, varenda ekonom och nisse i rosa skjorta mot väggen går samhället vidare, om än i något annorlunda tappning. Utan bönder, fabriksarbetare, ingenjörer, sjukvårdspersonal och så vidare skulle det däremot bli en duktig härdsmälta. Vilka är överrepresenterade innanför tullarna? Vilka är det som höstar in de stora slantarna som beskattas och omfördelas ut i resten av landet?
 
ft skrev:
Och vad gäller var skatten kommer in respektive var mervärdena produceras... ptja, de absoluta mervärdena produceras inte i Stockholm. Folk gör sig mest en duktig hacka på att flytta runt värdet av vad andra producerat. Finansfolk, reklambranschen, försäljning med mera... de producerar inget egentligt mervärde utan parasiterar på det andra skapat. Att de gör sig en duktig hacka i processen, mer än de som skapade själva mervärdet, förändrar inte den saken.
Mmmm det där var pudelns kärna, just den anledningen som gör att Kamprad INTE börsnoterat (eller vad det nu heter) IKEA.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top