Tål motorn avfettningsmedel?

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Jag är en sådan där pedant som måste ha allting skinande rent och det inkluderar även motorkåpor och delar med mera, nu har jag lossat förgasaren och börjat göra rent den med en tandborste samt dränkt den i avfettningsmedel, frågan är nu denna:

Vad händer om det kommer avfettningsmedel ner till cylindrarna? Tar någonting stryk om jag inte torkar allt 100% rent från avfettningensmedlet? :confused:

och innebär mikuni förgasare nödvänligtvis trim? misstänker att min är orginal men borde det inte stå Yamaha på den istället?

Last edited:
du har ju en oljehinna i cylindrarna som kan försvinna av avfettning, rätt så logiskt faktiskt.

så jag skulle kolla att allt är ordentligt bortspolat me varmvatten innan montage,om lite går in vette fan,,,...är inge motor gud tyvärr.

sam

För att vara på säkra sidan så kan du ju hälla i lite olja genom tändstiftshålen så att cylindrarna får sin smörjning.

använd crc bräkleen avfettning när du håller på vid förgasarna den avdunstar nämligen helt efter ett par min och lämnar inga rester.

Ingen fara alls så länge du inte får inte vatten - och skulle du samtidigt få in vatten i cyllarna är det bara att se till att pytsa in lite olja och dra runt med startmotorn några varv.

intressant det där me vatten, hur många har inte kört en bil me trasig topp packning utan att motorn skär me vatten i oljan?

vatten inte bra vet alla men.

du fick det att låta avgörande ;)

sam

Cylinderlopp rostar fortare än man hinner torka sig i arslet. Ett avfettat cylinderlopp i gjutjärn rostar synbart på mindre än 30 sekunder av en enda vattendroppe. Kejrå, jag kanske har haft långsam potträning, men ändå! :näsblod

sam1 skrev:
vatten inte bra vet alla men.

inte så ja mena men me vattnet finns det ju fortfarande olja o tror mer på att oljan tränger undan vattnet mot att vattnet tränger undan oljan.

sam

Beror på om avfettningsmedlet är vattenbaserat eller inte, avfettning är också fett naturligt men vattenbaserat-(s*kit) kan nog ställat till det om du inte får i lite olja innan brink :) hinner torka sig, sen vete f*n om avfettning är så bra till förgasare, varför inte använda bensin?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg