Tål inte hojen regn?

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Jag var ute och körde lite idag, självklart så börjar det regna som fan! Efter några mil så börjar hojen gå ryckigt så jag slänger ett öga på trippmätaren och tanklampan. Lampan lyste ej men däremot så såg jag att motortempen låg på endast 60 grader, ligger runt 90 grader normalt. Jag kör iaf in på närmsta mack och fyller upp.

Jag startar hojen och den går ojämt och tomgången har sjunkit från 1500 till ca 1000 varv. Kollade ifall jag kunde se om något hade hänt med hojen, inget såg misstänksamt ut så jag fortsätter hemmåt och regnet öser ned.

Hela vägen hem ligger tempen mellan 50 och 60 grader. Hojen känns slö som en gammal moppe, händer inte mycket när jag vrider om rullen. Ibland rycker den till och den låter som en traktor. När jag väl kommer hem stel, frusen och blöt som fan så stannar jag hojen och då stiger motortempen till ca 75 grader innan jag stänger av och låser in hojen i garaget. Den gick dock fortfarande ojämt.

Ska det vara så här? Kyler regnet ned hojen så förbannat mycket? :va

#Olsson# skrev:
Låter som den gått in i limp mode. Har du EFI-lampa? (eller liknande)

Ja, det finns en lampa i panelen som det står FI vid. Vad är "limp mode" för något?

hellla skrev:
Ja, det finns en lampa i panelen som det står FI vid. Vad är "limp mode" för något?
limp = halta, alltså att hojen går in i grundinställningar som gör att den kan halta hem.
ta hojen till serviceverkstad så fort du kan. den ska tåla regn.

Det är datoriet som är missnöjd med något. För att skydda sig hindrar den dig att köra med maximalt uttag. Men man skall kunna åka hem eller till verkstad. Ungefär så. Men eftersom du har en FI-lampa borde den lysa i så fall. Kolla i manualen vad den indikerar för.

(Tilläggas att resonemanget är generellt och hur det funkar på en SV har jag inte en aning om.)

Olsson: Om dina affärer med serviceböker ska gå bra får du för f*n ta och stava rätt iaf :hihi

sandstream skrev:
Olsson: Om dina affärer med serviceböker ska gå bra får du för f*n ta och stava rätt iaf :hihi

Missade helt. Tack för det :tummenupp

(11 beställningar just nu. Måste fixa nått program eller nått som man kan administrera allt :va )

hellla skrev:
Jag var ute och körde lite idag, självklart så börjar det regna som fan!

Tätningsgummit runt främre cylinderns tändkabel sitter antagligen skevt.
Vilket orsakar vattensamling i tändstiftshålet vid kraftigt regn.

Alltså körde du bara på den bakre cylindern eftersom den främre inte tänder.

Har hänt mig med.
man måste vara jävligt noga med tätningen.

/Dan

#Olsson# skrev:
Missade helt. Tack för det :tummenupp

(11 beställningar just nu. Måste fixa nått program eller nått som man kan administrera allt :va )
Ingen aning om sånna program finns men polaren brukar snacka om att man kan koka kaffe med Exel, prova det!

Vad kostar kvinnorna? Kan de städa?

Ekberg skrev:

Har hänt mig med.

/Dan

Det hade jag inte en tanke på. Jag tvättade hojen innan jag åkte så jag var ju där och pillade med svampen. Ska kolla det sen. :tomten

Kan hojen ta skada av att köras på en cylinder?

hellla skrev:
Det hade jag inte en tanke på. Jag tvättade hojen innan jag åkte så jag var ju där och pillade med svampen. Ska kolla det sen. :tomten

Kan hojen ta skada av att köras på en cylinder?

Nej den skall nog inte ta någon skada av det...
finns ju vissa större motorer som stänger av vissa cylindrar när den går på låg last för att spara soppa. då menar jag stora typ V8 / V12or
men på våra tvinnar så känns det ju som hela motorn har gått sönder :)

/Dan

Ekberg skrev:

Har hänt mig med.

/Dan

Haft samma jag med! I kraftigt regn kan vatten tränga in bakom gummit.
Jag böjde en plåtbit och satte fast i kylarfästet. Plåtbiten sitter i vägen och fungerar ungefär som en stänkskärm. Har dock inte fått prova den i regn efter det.

Plockade fram hojen nu och den går fortfarande som en skördetröska. Det där tätningsgummit satt som det ska och inga FI-lampor lyser.
Är det bara att vänta och se om det blir bättre eller kan jag göra något åt saken?

Det finns framskärmsförlängare att köpa, hade det på min och aldrig några problem.
Kan lägga upp bild på hur det såg ut, vid senare tillfälle.
Måste iväg...

//Anders.

Jag tog bort tändhatten och torkade av den så nu går den som den lilla ilskna jävel jag känner! :)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda