Tågkaoset - vilken pinsam historia

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har svårt att tänka mig att tågen hade dessa problem för 30 år sedan, men vad vet jag hur tågtrafiken såg ut. Dock kan jag tänka mig att beredskapen var bättre. Snö och kyla hörde till årstiden och man såg till att vara förberedd. Nu för tiden verkar tågoperatörerna lika överraskade varje år när vintern slår till. Känns som om ursäkterna snart tagit slut. Man kanske skulle behållit tågmonopolet ändå och sett till att utveckla det. Någonstans misstänker jag att man lät satsningarna avtog kraftigt någon gång på 60- talet och att vi nu får betala priset för det.

De stora förseningarna de senaste dagarna har inget me snön att göra utan det faktum att X2000 har en förmåga att titt som tätt dra nervkonaktledningar, sju mil var drabbat.

Minnet brukar vara kort; det var så här när jag började pendla år 2000 ( månadskort återbetalades) o man hade även stora problem när x2000 började köras, de är helt enkelt slut nu o ska bytas ut mot andra snabbtåg (x55 tror jag).

Jag har drabbats av stora förseningar (snö, kyla, solkurvor, vilt, signalfel, lokfel, personalbrist, kvarglömd personal på perrong, lokförare som inte vet att man ska köra, teletekniskt fel, dörrfel etc etc)men efter åren lärt mig att vara förberedd o ta reda på info själv för e det ngt vi pendlare stör osd mest på så e det inte själva förseningar när det e mycket snö (det blir kaos i trafiken även när det gäller biltrafiken), det är bristen på INFORMATION.

Tack o lov har Västtrafik justa resegarantier så man blir bra kompenserad, får 360 kr om tågen inte går o jag får ta bilen o 50kr vid 20 min försening.

Köper man in tåg som inte fixar kyla så blir detta resultatet, förvånad..nej. ..skulle aldrig ta x2000 om jag hade ngn tid att passa..

0557 går mitt tåg, kaos idag ..skulle inte förvåna mig, går aldrig till stationen utan att kolla trafikverkets hemsida.. pendlarnas bästa vän förutom info från andra pendlare.

Last edited:
Nej men precis, vi kan väl gå tillbaka till enkelspår överallt för då hade man inga problem med fastfrusna växlar. :död

Min bil startade som vanligt i morse, ut till stora vägen ansvarar jag för snöröjningen, dom andra vägarna var också bra plogade.

Det var varmt och skönt hela vägen från dörr till dörr och bilen avgick precis när jag ville åka.

Det borde bli Laserturkens nya mission att göra KAOZ med SJ :tummenupp

Det borde bli laserturkens nya mission att flytta hem och göra KAOZ med hemlandet. :fakta

Apropå SJ är det som alla andra kommunistiska färdmedel, det är allergiframkallande, hur kan man sätta sig i situationen att vara beroende av dom?

Jag åkte buss till hockeyn (Jkpg - HV71) förra veckan. Vilket piss!
lenin.jpg

Min bil startade som vanligt i morse, ut till stora vägen ansvarar jag för snöröjningen, dom andra vägarna var också bra plogade.

Det var varmt och skönt hela vägen från dörr till dörr och bilen avgick precis när jag ville åka.
Eftersom jag ogillar kallstarter, inte har motorvärmare och skulle få puttra på tomgång hela vägen till jobbet, i köerna, och lagom ha en varm motor när jag kommer fram till jobbet så tog jag min trampcykel till jobbet imorse, -14 grader varmt. Tack å lov tog jag sommarjackan, annars blir det svettigt å dant :tummenupp Men min cykel går också exakt när jag vill, kostar i princip noll i driftskostnad, fastnar sällan i köer och vägproblem :tummenupp

Eftersom jag ogillar kallstarter, inte har motorvärmare och skulle få puttra på tomgång hela vägen till jobbet, i köerna, och lagom ha en varm motor när jag kommer fram till jobbet så tog jag min trampcykel till jobbet imorse, -14 grader varmt. Tack å lov tog jag sommarjackan, annars blir det svettigt å dant :tummenupp Men min cykel går också exakt när jag vill, kostar i princip noll i driftskostnad, fastnar sällan i köer och vägproblem :tummenupp

Trampcykel är så underskattat transportmedel asså :yoparty

Undra om de som satt fast hela natten på E4 får ngn kompensation.

jag kom utvilad o varm till jobbet jag me, o plus på resekontot.

Last edited:
Ett jävla gnäll på SJ hela tiden, det är lite sosse-anda över det hela. Man kräver att det ska funka felfritt men man ska fan inte betala för det! Staten kan ju gå in och subventionera det hela.
Folk verkar ha missat att vi bor i ett jävligt kallt klimat (även om det inte var orsaken just nu) och då blir det problem med känsliga elmojänger och dylikt. Ska SJ köpa in rejäla tåg och ta av sin vinst för att passagerarna ska vara nöjda eftersom ingen vill betala en hundring extra för att åka "miljövänligt"?

Stanna hemma eller åk buss om det är så jobbigt att åka tåg skulle jag vilja säga till alla gnällande pendlare på stationer runt om i landet.

Ok, lite flame är det men kom igen, det är sååå 70-tal att klaga på sånt här.

Undra om de som satt fast hela natten på E4 får ngn ekonomisk kompensation.
Har också pendlat me bil 6 mil enkel resa o det var inget vidare, då föredrar jag tåg då man kan sova o det finns toalett (tjejer står inte upp o pinkar).

Resegarantin införde Västtrafik 2005 så tidigare år var betydligt värre ur den aspekten.

A) Eftersom du åker TTS hade du väl aldrig stått i nån kö?
B) Kan du inte hålla dig 6 mil (30 minuter) så kanske du ska gå in i grannrummet och besöka arbetsgivaren...

Gamla statliga bolag blir det aldrig någon ordning på, ineffektiviteten sitter i väggarna.

Gamla, avpoliterade politruker i "ledningen" som längtar till pensionen.

De stora förseningarna de senaste dagarna har inget me snön att göra utan det faktum att X2000 har en förmåga att titt som tätt dra nervkonaktledningar, sju mil var drabbat.

Minnet brukar vara kort; det var så här när jag började pendla år 2000 ( månadskort återbetalades) o man hade även stora problem när x2000 började köras, de är helt enkelt slut nu o ska bytas ut mot andra snabbtåg (x55 tror jag).

Jag har drabbats av stora förseningar (snö, kyla, solkurvor, vilt, signalfel, lokfel, personalbrist, kvarglömd personal på perrong, lokförare som inte vet att man ska köra, teletekniskt fel, dörrfel etc etc)men efter åren lärt mig att vara förberedd o ta reda på info själv för e det ngt vi pendlare stör osd mest på så e det inte själva förseningar när det e mycket snö (det blir kaos i trafiken även när det gäller biltrafiken), det är bristen på INFORMATION.

Tack o lov har Västtrafik justa resegarantier så man blir bra kompenserad, får 360 kr om tågen inte går o jag får ta bilen o 50kr vid 20 min försening.

Köper man in tåg som inte fixar kyla så blir detta resultatet, förvånad..nej. ..skulle aldrig ta x2000 om jag hade ngn tid att passa..

0557 går mitt tåg, kaos idag ..skulle inte förvåna mig, går aldrig till stationen utan att kolla trafikverkets hemsida.. pendlarnas bästa vän förutom info från andra pendlare.
Du glömde skriva "X:et", "X2" och TTS.

A) Eftersom du åker TTS hade du väl aldrig stått i nån kö?
Ameh, den har bara överjävliga bromsar juh. Vingar finns inte (jo en vansinnigt ful på bakluckan, men den ger ingen lyftkraft).

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...