Tävlingsnerver

Tävlingsnerver

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Trots att jag har kört massor av RR tävlingar så känns det alltid på samma sätt när jag vaknar i gryningen, bruna fjärilar i magen som vill ut.

Jag är nervös/frånvarande ända in i det sista, men direkt när jag sätter mig på hojen och rullar ut i fast lane så släpper nervositeten och byts ut mot ett välbefinnande, varför är det på detta vis, har man prestationsångest eller är det något kemiskt i hjärnan.

Efter racet undrar jag alltid varför jag var så nervös, berätta hur ni funkar innan race.

K Eriksson skrev:
2356505 Det räcker med att det är race på tv så är jag nervös

Hehe nästan samma här, man känner adrenaliten pumpa alla fall. KOBBE är grym på att vara nervös annars :D

Det börjar på morgonen och byggs upp under dagen och når sin topp cirka en halvtimme innan start. Då mår jag bara dåligt och vill helst lämna hoj o racebuss o ta en taxi hem. Sen släpper det när man kommer på hojen men återkommer lite när man får stanna på startplattan, då svär man lite på den där jäveln som står ivägen med en rödflagga i handen. Men när han äntligen kliver av banan och den röda lampan äntligen tänds så blir allt sådär underbart att det är mödan värt.

Medin skrev:
2356581 Hehe nästan samma här, man känner adrenaliten pumpa alla fall. KOBBE är grym på att vara nervös annars :D
Ja innan han ska ut är allt till salu, bara att komma och köpa:D
Slår vad om att han har telefonnummer till närmaste taxi inlagt i nallen:tungan

Kobbe skrev:
2356631 Det börjar på morgonen och byggs upp under dagen och når sin topp cirka en halvtimme innan start. Då mår jag bara dåligt och vill helst lämna hoj o racebuss o ta en taxi hem. Sen släpper det när man kommer på hojen men återkommer lite när man får stanna på startplattan, då svär man lite på den där jäveln som står ivägen med en rödflagga i handen. Men när han äntligen kliver av banan och den röda lampan äntligen tänds så blir allt sådär underbart att det är mödan värt.
Så du står och svär på mej innan start:fatta!

Last edited:
Kobbe skrev:
2356631 Det börjar på morgonen och byggs upp under dagen och når sin topp cirka en halvtimme innan start. Då mår jag bara dåligt och vill helst lämna hoj o racebuss o ta en taxi hem. Sen släpper det när man kommer på hojen men återkommer lite när man får stanna på startplattan, då svär man lite på den där jäveln som står ivägen med en rödflagga i handen. Men när han äntligen kliver av banan och den röda lampan äntligen tänds så blir allt sådär underbart att det är mödan värt.

http://www.fastpicz.se/tavlingar/B-race_Sviestad_060702/pages/IMG_5491.htm

Jag vet inte, men säger inte denna bild allt?

Last edited:
Jag trodde det skulle innebära obegriplig stress och nervositet att köra ut ur depån och ställa upp för start.

:eek:

Men förvånade istället mig själv genom att vara "samlat laddad" när jag körde fram till min första start. För egen del försöker jag lura mig själv att tro att jag är snabbare än alla andra och ska ta för mig så mycket som möjligt - då rinner stora delar av nervositeten av.

Men det vore ju ganska tråkigt om det inte kändes spänt eller lite nervöst. Det är ju ett bra tecken på att något ovanligt spännande är nära förestående.

Är nervös precis innan man rullar ut på banan, innan dess går man mest runt och är däst och avslagen, ska väl vara någon sorts nervositet det också, men känner mig trots allt lugn då ändå. 10 meter in på sighting-lap så flöder adrenalinet till och sen är det bara försöka hålla fokus så länge det går..

Finns väll två altrenativ båda bestäms av vad hojen gjort.

1: Helt likgiltig spelar ingen roll kan lika gärna skita i att åka. Allmänt loj..

2: Ge fan i att prata med mig för jag är smått upprörd. Troligtvis har jag precis fått på värmarna efter att ha gått igenom ett helt elsystem för 112:de gången och den jävlen som kommer i vägen får på moppo:mad: Magen kurrar och jag vill bara ha ihäl den fan som står framför på plattan. Första böj kommer jag inte ihåg:rolleyes: inte någon jävla start lampa heller, man måste väll för fan få starta någon gång mans hojen går :D Detta förfarande har skett med Subban nya är aldeles för orginal för att få mig dit :huvet

Summa sumarum kör jag lika kast i båda fallen, så jag har börjat att föredra nummer 1.

björn

Ah, första tävlingen var ju rena barnleken...som jag kommer ihåg det i alla fall. Men efter ett par säsonger var jag fullkomligt sönderstressad på race-dag, från morgon och fram till start. Epicentrum av kollapsad mage var ca timmen innan start då det kändes som att kroppen slutade funka. Sighting lap var en plåga, warm-up lite lugnare, men sekunderna på griden när hela fältet samlas inför start kändes som en evighet och ett nervöst fumlande med visir, handskar och allt annat nådde sin kulmen. När racet sen väl var i gång har man ju lixom inte tid att vara så nervös längre...

Jag trodde först att det bara var rejäl dödsångest, men ju mer jag funderade på det så tror jag det var en kombination av det och seriös prestationsångest.

Någon timme innan är nog värst. När jag väl är på väg ut och står på startplattan är jag lugn och fokuserad. Just starten tycker jag är extremt kul.

Mad Moose skrev:
2361601 Någon timme innan är nog värst. När jag väl är på väg ut och står på startplattan är jag lugn och fokuserad. Just starten tycker jag är extremt kul.
Ja precis så känner jag oxo, på plattan vet man exakt vad man ska göra och all nervositet är bortblåst.

Ju mer nervös jag är innan ett race desto bättre presterar jag under racet :va

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back