Tävlings Licens

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1200R
Betala räkningar är ju aldrig kul!
Men ja fick mig en funderare! Varför kostar en tävlings licens för bil 290:- och en för MC 2.700:- ? Nog för att vi kanske har en unns bättre försäkring, men sen da! Fikar motorcykel förbundet så mycket mer eller? Finns det en vettig förklaring?!

Hmm

/cralle

Cralle skrev:
Betala räkningar är ju aldrig kul!
Men ja fick mig en funderare! Varför kostar en tävlings licens för bil 290:- och en för MC 2.700:- ? Nog för att vi kanske har en unns bättre försäkring, men sen da! Fikar motorcykel förbundet så mycket mer eller? Finns det en vettig förklaring?!

Hmm

/cralle
Tror jag nöjer mej med b-licens för billiga 2100:- :rolleyes:

Inte den blekaste. Får gärna förklara varför A-licensen kostar 600:- mer också. Samma saker ingår?

Väldigt bra fråga !, kan det kanske vara p.g.a. antalet licenser, Om det är mindre licenser i Mc än vad det är i på bil. Och båda grenar har samma budget. Villket innebär att att det skulle vara 10ggr fler bil licenser än Mc licenser.......nä jag vet inte......nu blev det fel igen, typiskt :hej

Mvh//ZF

Helt fel ute är du inte. Antalet tävlingslicenser för RR är lite över 200st i Sverige. A och B sammanslaget. Tror att det är fler licensierade 10-åringar på enbart cart på bilracingsidan. Vet inte om Bilsportförbundet slår ihop alla sina dicipliner, men i så fall drar ju vilken folkracetävling som helst ute i obygden mer deltagare än vad vi är licensierade RR-förare.

Sen har vi en ganska så dyr personskadeförsäkring. Vi är bara 200st som betalar in till den och krashar någon och tar ut någon mille i rehab, så blir kostnaden genast billig tycker jag. Bilsidan har ungefär samma försäkringsskydd, men de är fler som betalar och deras skadefrekvens är mycket lägre.

Att B-licensen är billigare är ett led att få in fler förare i sporten. A-förare subventionerar helt enkelt B-förare.

Zilversurfer skrev:
Väldigt bra fråga !, kan det kanske vara p.g.a. antalet licenser, Om det är mindre licenser i Mc än vad det är i på bil. Och båda grenar har samma budget. Villket innebär att att det skulle vara 10ggr fler bil licenser än Mc licenser.......nä jag vet inte......nu blev det fel igen, typiskt :hej

Mvh//ZF

Zilversurfer skrev:

Mvh//ZF

Tio ggr fler bilförare innebär väl tio ggr mer i kostnader
eller :confused:

Titta på skadefrekvensen istället. Hur många bilförare blir sjukskrivna när de hamnar utanför asfalten jämfört med hur sällan det inte slutar i någon typ av sjukskrivning när vi far av?

Våra banor är fortfarande byggda för bilar, och Bilar är hårda medans RR-förare är mjuka (i kroppen alltså, för annars är vi av den klart hårdare typen än vad de mesiga bilförarna är med sina skyddsburar och annat bjäfs! ;o)

/M

Dali skrev:
Tio ggr fler bilförare innebär väl tio ggr mer i kostnader
eller :confused:

Vi får aldrig ut någon mille i rehab, under 50% i handikapp betalar max 250000kr, över 50% max 500000.
under 5% handikapp betalas inte ett skvatt ut.
Det betalas heller inga pengar för inkomstförluster under sjukskrivning från den, det är nog sveriges dyraste och sämsta olycksfallsförsäkring :(
Fixa egen olycksfallsförsäkring, utöver svemolicensen..

Att den är dyr, beror på som micke säger, vi är få som slantar och vi har större skaderisk än bilåkarna.

Back