Tävlings Licens

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1200R
Betala räkningar är ju aldrig kul!
Men ja fick mig en funderare! Varför kostar en tävlings licens för bil 290:- och en för MC 2.700:- ? Nog för att vi kanske har en unns bättre försäkring, men sen da! Fikar motorcykel förbundet så mycket mer eller? Finns det en vettig förklaring?!

Hmm

/cralle

Cralle skrev:
Betala räkningar är ju aldrig kul!
Men ja fick mig en funderare! Varför kostar en tävlings licens för bil 290:- och en för MC 2.700:- ? Nog för att vi kanske har en unns bättre försäkring, men sen da! Fikar motorcykel förbundet så mycket mer eller? Finns det en vettig förklaring?!

Hmm

/cralle
Tror jag nöjer mej med b-licens för billiga 2100:- :rolleyes:

Inte den blekaste. Får gärna förklara varför A-licensen kostar 600:- mer också. Samma saker ingår?

Väldigt bra fråga !, kan det kanske vara p.g.a. antalet licenser, Om det är mindre licenser i Mc än vad det är i på bil. Och båda grenar har samma budget. Villket innebär att att det skulle vara 10ggr fler bil licenser än Mc licenser.......nä jag vet inte......nu blev det fel igen, typiskt :hej

Mvh//ZF

Helt fel ute är du inte. Antalet tävlingslicenser för RR är lite över 200st i Sverige. A och B sammanslaget. Tror att det är fler licensierade 10-åringar på enbart cart på bilracingsidan. Vet inte om Bilsportförbundet slår ihop alla sina dicipliner, men i så fall drar ju vilken folkracetävling som helst ute i obygden mer deltagare än vad vi är licensierade RR-förare.

Sen har vi en ganska så dyr personskadeförsäkring. Vi är bara 200st som betalar in till den och krashar någon och tar ut någon mille i rehab, så blir kostnaden genast billig tycker jag. Bilsidan har ungefär samma försäkringsskydd, men de är fler som betalar och deras skadefrekvens är mycket lägre.

Att B-licensen är billigare är ett led att få in fler förare i sporten. A-förare subventionerar helt enkelt B-förare.

Zilversurfer skrev:
Väldigt bra fråga !, kan det kanske vara p.g.a. antalet licenser, Om det är mindre licenser i Mc än vad det är i på bil. Och båda grenar har samma budget. Villket innebär att att det skulle vara 10ggr fler bil licenser än Mc licenser.......nä jag vet inte......nu blev det fel igen, typiskt :hej

Mvh//ZF

Zilversurfer skrev:

Mvh//ZF

Tio ggr fler bilförare innebär väl tio ggr mer i kostnader
eller :confused:

Titta på skadefrekvensen istället. Hur många bilförare blir sjukskrivna när de hamnar utanför asfalten jämfört med hur sällan det inte slutar i någon typ av sjukskrivning när vi far av?

Våra banor är fortfarande byggda för bilar, och Bilar är hårda medans RR-förare är mjuka (i kroppen alltså, för annars är vi av den klart hårdare typen än vad de mesiga bilförarna är med sina skyddsburar och annat bjäfs! ;o)

/M

Dali skrev:
Tio ggr fler bilförare innebär väl tio ggr mer i kostnader
eller :confused:

Vi får aldrig ut någon mille i rehab, under 50% i handikapp betalar max 250000kr, över 50% max 500000.
under 5% handikapp betalas inte ett skvatt ut.
Det betalas heller inga pengar för inkomstförluster under sjukskrivning från den, det är nog sveriges dyraste och sämsta olycksfallsförsäkring :(
Fixa egen olycksfallsförsäkring, utöver svemolicensen..

Att den är dyr, beror på som micke säger, vi är få som slantar och vi har större skaderisk än bilåkarna.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm