Tävla Motard eller RR ??

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag har lagt ner crossen för att börja åka asfalt, siktet var inställt på Rookie 600 till 2006 men ja är sugen på motard också. Vad är pris skillnaden igentligen? eftersom jag pluggar så kör jag hellre det billigare, kommer antaligen ha lika roligt iallafall, dessutom behöver jag inte köpa mer än skinnställ om jag börjar med motard.

En stor sak är ju att det finns lite gokart banor och liknande som motard träningar verkar hållas på om jag läst rätt här. Att sitta att åka från stockholm till närmaste RR bana är ju ganska långt. Det blir väldigt myckte enklare att ta sig till en gokart bana, och någon enstaka gång åka iväg en längre bit.

Om man bortser från själva inköpet av hojjen, vad kostar mer? en säsong, motard eller RR? :va

Jocke W skrev:
Om man bortser från själva inköpet av hojjen, vad kostar mer? en säsong, motard eller RR? :va

Om du räknar med att du kommer krascha några gånger under säsongen så måste motard bli billigare.
Du måste krascha ganska ordentligt om det ska kosta mer än 1000 kr att laga hojen. Det som brukar gå sönder är ju broms/kopplingsgrepp, vxl-petare och styre.
Sen är det ju som du säger lite lättare att hitta ställen att köra på med en motard.
Visst finns det väldigt få banor som är godkända för motardträning, men en stor parkering funkar ju oxo, och det gör det inte med en sporthoj.
Sen att crossåkare är dom som är/blir absolut bäst på motard kan ju inte vara en nackdel för dig :)

Jag stod i samma val som du, och det blev ganska lätt å välja... Vurpar du en sporthoj så kostar det. Pengar. Vurpar du inte, så kör du inte fort nog. Det är som det sägs, för att köra fort måste man vurpa nån gång. Den som kan lära sig att köra riktigt fort utan att vurpa nån gång måste vara en enorm talang (trots att jag inte tror på talang).

Sen har vi alla andra fördelar med motard som tex att det är billigare å köra bana, du behöver inte ens vara på en asfaltsbana för att träna (crossbana, grusvägar funkar kanonbra), du kan köra vintertid, du har stor hjälp av dina tidigare cross-skills osv osv...

Fast å andra sidan har jag 40 mil till närmsta RR-bana, och dessutom kostar det 20ggr så mycket att köra på en av dessa. Är väl kanske en annan sak om man har en deal med en bana i närheten.

Sen tycker jag faktiskt det är roligare också.

Vad kostar license och va kostar det tex att ställa upp i SM? alltså varje race, med startkonstnad mm

Jocke W skrev:
Vad kostar license och va kostar det tex att ställa upp i SM? alltså varje race, med startkonstnad mm
När det gäller licens så har du flera å välja på, MX, backe eller RR-licens. Jag väljer RR-licens då jag kanske vill prova på å tävla på en sån cykel framöver... Sen blire billigare å åka vissa bandagar också.

*Edit, RR-licensen kostar runt 3000kr. Backlicensen nånstans runt 1700kr tror jag. Den behöver du inte heller köra något för att få.

Så det finns altså ingen ren motard license...är det påtal i huvudtaget?

Jocke W skrev:
Så det finns altså ingen ren motard license...är det påtal i huvudtaget?
Nej ingen ren motardlicens, det är väl kanske lite för lite aktivitet för det gissar jag!

Hur körs SM då? hur många tävlingar?

Jocke W skrev:
Hur körs SM då? hur många tävlingar?

SM går i år över 4 deltävlingar. Blir förhoppningsvis fler till 2006. Men sen finns del mkt tävlingar att köra utöver SM. Allt från mindre uppvisningstävlingar till olika cuper mm (kolla tävlingskalendern på svemo.se och/eller stickyn här)

Det kommer väl en ren motardlicense så småningom. Vill minnas att jag läst i ett svemoprotokoll att dom ska se över det till 2006.

Okey, och det delas upp i 450 och öppen klass?

RR är nog tyvärr dyrare på allt. Hoj, vurpor, startavgifter etc.
Men sen går ju RR mycket fortare ;)

Barrett skrev:
Jepp. Fast det förekommer även att alla kör i samma klass (open).

Är det ofta banor när man behöver över 450cc då? är väl oftast ganska knixiga korta banor? Är yamaha frälst nämligen :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
RR är nog tyvärr dyrare på allt. Hoj, vurpor, startavgifter etc.
Men sen går ju RR mycket fortare ;)

haha ja det e sant, det går fortare, fast jag vill hellre att det är knixigare ;)

Så sammanfattningsvis är det billigare att köra Motard helt enkelt, Nån som har några bra sidor till däck och sånt att gemföra kostnader där? dessutom kan man ju göra på ganska slitna däck me motard..är ju inte hela världen om man sladdar lite :D

Jocke W skrev:
Är det ofta banor när man behöver över 450cc då? är väl oftast ganska knixiga korta banor? Är yamaha frälst nämligen :rolleyes:

Du klarar dig mycket långt med din 450 på svenska banor. Låg vikt och ett bra chassi är viktigare än kubik. Har du crossfjädring, så bör den ses över och byggas om för att du ska kunna utnyttja hojen fullt ut på asfalt - det är där skillnaden mellan att vara snabb och jävligt snabb, ligger (bra fjädring alltså) :)

Jocke W skrev:
Så sammanfattningsvis är det billigare att köra Motard helt enkelt, Nån som har några bra sidor till däck och sånt att gemföra kostnader där? dessutom kan man ju göra på ganska slitna däck me motard..är ju inte hela världen om man sladdar lite :D
2000-3500 går en uppsättning däck på. Förra året köpte vi Dragonslick soft/supersoft för 1100:- bakdäck och 900:- framdäck. Du kan åka betydligt längre på ett framdäck än ett bakdäck. Iaf på den nivå jag är. Sen om du känner till nån 250R-åkare så kanske det går snåla med dom om å få köpa billigare däck å träna på :)

Börja i 450klassen, jag bytte personligen ner mig för att det blir enklare å lära sig å man orkar köra mer på en 450 än en 650. Jag har inte kört någon tävling än så jag kan inte uttala mig om hurvida kraften räcker till, men det låter på många som att 450n räcker till gott... (på vår gokartbana skiljer det inte mycket mellan CRF och Husa, men den e ganska tajt å man hinner inte få upp nog hög fart för att man ska vinna mycket på extra effekt) Sen är det ju olika klasser i år också, så du får ju åka mot folk på motsvarande basmodell iaf :P

Om du inte tänkt åka cross med din hoj längre så skicka in fjädringen direkt till Springzz tex ( http://www.springzz.com/ ). Det gör världens skillnad även som "nybörjare".

Jocke W skrev:

450cc räcker gott & väl på de flesta banor. På de banor där cc är avgörande kommer säkert oxå arr. göra klassindelningar.

Billiga Pirelli kan man köpa bl.a. här: www.mynetmoto.de Hade även michelins supermotarddäck tidigare, men hittade inte dom senast jag kollade där. Sen är det bara åka bort med fikabröd till lokala däckkrängaren mot att man får låna deras däckskärare (om man inte har 3000:- över för att skaffa en egen).

Nu har jag ju sålt 426,an så ja kommer antaligen köpa en motard kittad hoj från början så det blir antaligen bara lite små fix, inställningar och dylikt för min körning.

Barrett skrev:
....Billiga Pirelli kan man köpa bl.a. här: www.mynetmoto.de......
Aaaningen OT men ändå inte. Kollade in priserna dom håller och dom är ju brutalt bra. Hur är dom att ha och göra med ? Funkar det ? Leveranser ? Betalningar ?

.

Spider skrev:
Aaaningen OT men ändå inte. Kollade in priserna dom håller och dom är ju brutalt bra. Hur är dom att ha och göra med ? Funkar det ? Leveranser ? Betalningar ?

.

Jag har personligen bara handlat av dom en gång. Men det gick hur bra som helst. Tyvärr tar det upp till 6 dagar (mao TAR det 6 dagar) för svenska banken att få över pengar till den tyska, sen ytterligare ca. 1-2 v för att få däcken. Såg att man kan betala med Paypal nu mer. Det är antagligen betydligt smidigare.

Det är många svenskar som handlar där ifrån, och jag har inte hört om ngn som haft strul.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT