Tävla Motard eller RR ??

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag har lagt ner crossen för att börja åka asfalt, siktet var inställt på Rookie 600 till 2006 men ja är sugen på motard också. Vad är pris skillnaden igentligen? eftersom jag pluggar så kör jag hellre det billigare, kommer antaligen ha lika roligt iallafall, dessutom behöver jag inte köpa mer än skinnställ om jag börjar med motard.

En stor sak är ju att det finns lite gokart banor och liknande som motard träningar verkar hållas på om jag läst rätt här. Att sitta att åka från stockholm till närmaste RR bana är ju ganska långt. Det blir väldigt myckte enklare att ta sig till en gokart bana, och någon enstaka gång åka iväg en längre bit.

Om man bortser från själva inköpet av hojjen, vad kostar mer? en säsong, motard eller RR? :va

Jocke W skrev:
Om man bortser från själva inköpet av hojjen, vad kostar mer? en säsong, motard eller RR? :va

Om du räknar med att du kommer krascha några gånger under säsongen så måste motard bli billigare.
Du måste krascha ganska ordentligt om det ska kosta mer än 1000 kr att laga hojen. Det som brukar gå sönder är ju broms/kopplingsgrepp, vxl-petare och styre.
Sen är det ju som du säger lite lättare att hitta ställen att köra på med en motard.
Visst finns det väldigt få banor som är godkända för motardträning, men en stor parkering funkar ju oxo, och det gör det inte med en sporthoj.
Sen att crossåkare är dom som är/blir absolut bäst på motard kan ju inte vara en nackdel för dig :)

Jag stod i samma val som du, och det blev ganska lätt å välja... Vurpar du en sporthoj så kostar det. Pengar. Vurpar du inte, så kör du inte fort nog. Det är som det sägs, för att köra fort måste man vurpa nån gång. Den som kan lära sig att köra riktigt fort utan att vurpa nån gång måste vara en enorm talang (trots att jag inte tror på talang).