Tävla med Minimoto

Mischa

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Värmland
Hoj
Minimoto
Tjena

Jag hade tänkt köpa en minimoto eller pocketbike, men har ingen aning om vad jag ska välja. Som jag fattat så är de billiga 2000-4000 kr cyklarna mer eller mindre värdelösa för allt annat än att ha kul på parkeringsplatser. Så vad ska man då ha? Tydligen så finns det två klasser som är aktuella om man vill tävla lite, dvs Senior och Super. Vad är det för nivå på dessa två, vad behöver man för att hänga med hyggligt rent materialmässigt?

Så, Mini- eller Pocketbike, och vilka cyklar krävs för att kunna tävla?
 
Ingenstans ,
I princip är "Super" den enda klassen Ni får tävla i.
Och bara med minisar, inga pocketbikes.
Normalt har man 14 kusar på Polini & Blata motorerna i den klassen.
Men skulle ni övertala SvenskaMinimoto att ändra i reglementet, så att ni även kan delta i Senior -75kg/+75kg, Där har våra motorer runt 9-10 hk på max 40cc.
Bäst är att göra en egen klass för kinahojar.
 
klippans skrev:
Ingenstans ,
I princip är "Super" den enda klassen Ni får tävla i.
Och bara med minisar, inga pocketbikes.
Normalt har man 14 kusar på Polini & Blata motorerna i den klassen.
Men skulle ni övertala SvenskaMinimoto att ändra i reglementet, så att ni även kan delta i Senior -75kg/+75kg, Där har våra motorer runt 9-10 hk på max 40cc.
Bäst är att göra en egen klass för kinahojar.

Tack för svaret.
Men varför skulle jag inte få tävla i Senior så som reglementet ser ut nu?
Men det är alltså Minimoto som gäller om man vill tävla. Funkar det med sk. kopior eller krävs det "riktiga" maskiner?
 
Max 40cc!
Visst, det funkar med kopior, men dom ger inte mer än 2.5hk...orginal!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top