Tävla med "kinamoppe" 2005

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
GSXR1100R skrev:
Att tävla med en kinamoppe är nog kul ändå om alla kör likadana moppar.
Precis, därför tror jag att de får en egen serie.
Men jag kan ju ha helt fel också, händer iofs inte så ofta :rolleyes: :D
 
bebbe skrev:
Jag tycker att det hade varit en kanon idé att tävla med kina moppar. Fast det borde nog vara endast de luftkylda varianterna då. Har en känsla av att de vattenkylda kan bli ganska dyra när man väl börjar fixa med dom :rolleyes: Finns ju en hel del att gör även på de luftkylda för att få lite mer kraft :banana

Vi får väl ordna en egen improviserad vinterlördagsserie här i Gbg om vi hittar ett bra ställe att köra på och några stycken skulle vara intresserade. Entypsräjsing med endast 14E tillåten.
 
Mookie skrev:
Vi får väl ordna en egen improviserad vinterlördagsserie här i Gbg om vi hittar ett bra ställe att köra på och några stycken skulle vara intresserade. Entypsräjsing med endast 14E tillåten.

Japp!! Låter som en utmärkt idé :tummenupp Nu är det bara det med någonstans att åka kvar då :confused:
 
fri trimmning så kan man nog få ut lite pulver ur en 14E oxå om man byter alla lager å ficar till motorn lite så bör det nästan kännas som kvalité sen :D man får väl fixa ihop någe av massa olika saker. så länge man har orginalvev å motor, dock kan cylinder få bytas men inte över 50cc. :tummenupp
 
Lite info om nån vill läsa.




Den Nya Kina hojen som någon länkat till i denna tråd, ser ju ut at ha en Polinimotor, är det så eller är det en kopia?
 
CarMan skrev:
Lite info om nån vill läsa.




Den Nya Kina hojen som någon länkat till i denna tråd, ser ju ut at ha en Polinimotor, är det så eller är det en kopia?

Det lär nog basra en kopia. Har för mig att det skall vara i stort set samma motor på både den gammla och den nya modellen? Vet du mer så...........
 
Fluxir skrev:
fri trimmning så kan man nog få ut lite pulver ur en 14E oxå om man byter alla lager å ficar till motorn lite så bör det nästan kännas som kvalité sen :D man får väl fixa ihop någe av massa olika saker. så länge man har orginalvev å motor, dock kan cylinder få bytas men inte över 50cc. :tummenupp

Det förtar ju inte så lite av grundidén att Kina-hojarna är billiga om vi ska ha fri trimning. Då kan vi ju lika gärna köra med de som har riktiga grejer.

Kanske en folkraceregel som säger att man måste sälja om någon bjuder säg 3.000 kr...
 
Jag skulle rösta för original i motor och förgasare. Sedan byta filter, avgas och tuna in allt så bra man kan :D
 
de reglar som hitils hag gällt för dom riktiga minimotana är att man endast får fixa med avgassystemet & drevningen.
Motorn måste vara en polini.
Man får balancera motorn om man gör detta uta at tabort & lägga till matrial, sväng hjulet får svarvas.
Kopplingen är valfri, men måsta gå att köpa för samtilga deltagare.
I övrikt är allt standard, detta håller ned omkostnaderna på sporten & gör att alla har istortsett samma grejor.
Ingn matiral sport alltså, det är upptill föraren & det är väll så men vill ha det, eller?
 
Om man har en grundmotor som ger 2,5 hk så får man fixa mycka innan man är uppe på 9,5 hk. Kommer grejorna att hålla då?
 
Ninjaboy skrev:
Det förtar ju inte så lite av grundidén att Kina-hojarna är billiga om vi ska ha fri trimning. Då kan vi ju lika gärna köra med de som har riktiga grejer.

Kanske en folkraceregel som säger att man måste sälja om någon bjuder säg 3.000 kr...

men grejen e ju den att om ett lager skär, så sätter man ju inte i ett orginal lager, då dom e fullständigt värdelösa, å säkert inte så lätta att få tag på, samma sak gäller ju med alla andra delar som går sönder. sen är många av delarna i en kina moppe av ur usel kvalité vilket bara ställer till besvär, exempel på det är luftfilter å soppafilter, sånna saker måste man ju få byta.
 
Håller med, undermålig kvalité ska naturligtvis få bytas bort men trim är ju en annan sak. Någon kommer naturligtvis att ha bytt cylinder, förgasare och pipa och ha dubbla effekten. Han vinner och helt plötsligt krävs det för att man ska ha en chans.
 
Ninjaboy skrev:
Håller med, undermålig kvalité ska naturligtvis få bytas bort men trim är ju en annan sak. Någon kommer naturligtvis att ha bytt cylinder, förgasare och pipa och ha dubbla effekten. Han vinner och helt plötsligt krävs det för att man ska ha en chans.



I det riktiga minimoto reglementet så får man öppna motorn när man misstänker fusk. Använder man samma så är det ju ingen fara.
 
jag tycker det e en SKITBRA idé att starta en helt ny klass bara för de luftkylda kina mopparna.. billigt å bra.. men med ett reglementa så att alla kör på samma vilkor på så sätt blir det jämnare, och det blit roligare Racing! eller?
 
Låter bra o sunt tycker jag, vill man sedan åka fortare ( och det vill man) så köper man sig en riktig!
 
freezon skrev:
jag tycker det e en SKITBRA idé att starta en helt ny klass bara för de luftkylda kina mopparna.. billigt å bra.. men med ett reglementa så att alla kör på samma vilkor på så sätt blir det jämnare, och det blit roligare Racing! eller?


Med tanke på hur många redan har börjat fila på sina kinamoppar så kan det kanske vara en idé att köra i olika klasser?

...............................................................................................

Standard:
Som den kommer ur lådan, då får inte ändra en skruv annat än möjligen plocka av kåpan. Simpelt och billig rejsing.

Modifierad standard:
Tillåtet att ändra; Drev, luftfilter, kopplingsfjädrar och modda/byta fotpinnar.

Öppen klass:
übervässalltärtillåtetsålängerameninteärändrad.

Alla kör sammtidigt men du får poäng i respektive klass.

.......................................................................................................


Bara en tanke.
 
Mookie, borde man inte lägga till viktklasser med som i den riktiga serien?
 
Therudeboy skrev:
Mookie, borde man inte lägga till viktklasser med som i den riktiga serien?


Kanske, om vi gör det så kommer det bli som i Amerikansk Wrestling: Det finns lika många mästare som deltagare. :lol


Det är en bra idé men det blir kanske rörigt med en massa klasser hit och dit?

Edit:

Spånar loss lite till:

En annan grej som kom upp när jag och Bebbe diskuterade detta var om man kanske skulle köra någon sorts superpole och utifrån varvtiderna dela upp i olika heat beroende på hur fort man kör. Detta skulle garanterat ge väldigt tät rejsing.

Kan det vara något?
 
Last edited:
Det funkar i den riktiga serien iallafall. Tycker det skulle bli lite mer rättvist, för det finns ju dom som väger 60kg och en annan som väger 90+ :)
 
Vadå samtidigt

DE blir ju som att köra moppe mot gixer 1000 på rr-bana ,måste bli olika hit i så fall


QUOTE=Mookie]Med tanke på hur många redan har börjat fila på sina kinamoppar så kan det kanske vara en idé att köra i olika klasser?

...............................................................................................

Standard:
Som den kommer ur lådan, då får inte ändra en skruv annat än möjligen plocka av kåpan. Simpelt och billig rejsing.

Modifierad standard:
Tillåtet att ändra; Drev, luftfilter, kopplingsfjädrar och modda/byta fotpinnar.

Öppen klass:
übervässalltärtillåtetsålängerameninteärändrad.

Alla kör sammtidigt men du får poäng i respektive klass.

.......................................................................................................


Bara en tanke.[/QUOTE]
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top