Tävla i Supermotard?

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag har tävlat i cross förut men tyvärr fick ja lägga ner det pga penga brist...jag är väldigt sugen på att tävla i nåt igen och nu när jag har egen ekonomi så är det inte omöjligt vilket känns kul!!
Man har ju det i sig fortfarande..har lånat lite crossar ibland och det sitter ju där..i ryggraden ;)

Vad jag undrar är vilka regler om skydd som gäller och hur klasserna delas upp i cc..
Vart kan man träna?..oftast när jag sett supermotard på tv och liknande är ju banan uppbyggd för just det tillfället..

Japp det va väl allt..hoppas ni har bra svar nu :tungan
 
Jocke W skrev:
Jag har tävlat i cross förut men tyvärr fick ja lägga ner det pga penga brist...jag är väldigt sugen på att tävla i nåt igen och nu när jag har egen ekonomi så är det inte omöjligt vilket känns kul!!
Man har ju det i sig fortfarande..har lånat lite crossar ibland och det sitter ju där..i ryggraden ;)

Vad jag undrar är vilka regler om skydd som gäller och hur klasserna delas upp i cc..
Vart kan man träna?..oftast när jag sett supermotard på tv och liknande är ju banan uppbyggd för just det tillfället..

Japp det va väl allt..hoppas ni har bra svar nu :tungan
Du behöver ett helt skinnställ, ovurpad hjälm, crosstövlar, ryggskydd och handskar. Lite tal om klasserna är det nu men det verkar inte var anågon Cc indelning. Max 700 (eller 750) cc 4-takt och max 500 cc tvåtakt. Cross eller backlicens. Sedan är det bara att köra.

Det finns träningstillfällen lite här och där men det verkar vara olika från år till år så det är bara att hålla ut och vänta tills våren kommer.
 
tack för svaren!..ja men då ska man väl leta hoj då =)
 
Jocke W skrev:
tack för svaren!..ja men då ska man väl leta hoj då =)
Du kan sluta leta det också. Jag har en husaberg FS650e -03. Najjad och klar. Portad topp att sälja till dig =)

- Johan
 
Eftersom rockster sällan har alla kubiken i motorn kompleterar jag lite...

Helt skinn var inte tvång i år men dragkedjan skulle vara av metall.
Hjälmen ska vara hel. Alltså jethjälm med påskruvat hakskydd är ajaj.
RR-licens är oxå ok.
Sen ska hojen uppfylla lite grejer såsom najjade bromsar, oljeplugg osv. Även uppsamlingskärl ska finnas. Inga stora grejer.
Kolla på supermotard.se / supermotard.nu / svemo.se för mer info.
 
mr_rockster skrev:
Du kan sluta leta det också. Jag har en husaberg FS650e -03. Najjad och klar. Portad topp att sälja till dig =)

- Johan
jo visst =)..men pengar behövs hehe
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top