Tävla i 125 junior

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Har du lust att visa Rossi vem som är världens bästa roadracingförare? Är du mellan 13 och 20 år? Då tycker jag att du ska börja köra roadracing i klassen 125 junior!

Det är en av landets billigaste motorsportgrenar idag, reglementet säger att du måste ha en standard 125a och du får inte trimma. Självklart kör man utan strypning.

Alla som kör idag kör med Aprilia RS125, då är man även med i TMP Aprilia Cup där totalvinnaren får en ny RS125, 2:an får ett skinnställ, 3:an en hjälm, inte illa va? Om du inte har råd att köpa en hoj kan man hyra en av TMP för 10000 danska kronor (ca 12500 sek), den får du köra med hela säsongen. Den måste lämnas tillbaks i fungerande skick och allt måste vara helt. Den levereras med kraschkåpor och går ej att använda på gatan.

Sen tillkommer det vanliga; licens ca 2000:-, anmälningsavgift ca 400:- per race, bensin ca 20 liter per helg, däck ca 2st uppsättningar per säsong (ca 2500:- för en uppsättning).

Om du har frågor kring denna klass går det bra att fråga mig eller din lokala RR-klubb.

mvh
gg, svenska roadracingfabriken

kalender än så länge alla datum är inte klara och det tillkommer tävlingar i Norge och danmark
April 24-25 Sm Anderstorp
Maj 8-9 125 junior rudskogen
15-16 B-tävling knutstorp
29-30 SM Linköping
Juni
12-13 SM SO Falkenberg

Augusti
31-1 SM-SO Karlskoga
14-15 SM Knutstorp
28-29 B-race Linköping

Last edited:
400 per race? det är väl dyrt? jag skulle vilja börja köra roadracing men vart finns det en bana i sthlms området som man kan träna på eller om det går att lära sig köra ordentligt?

jo det va lite dyrt...
och knäskrapracing är inte riktigt min grej.. kör hellre motard :yoparty

marcus_136 skrev:
400 per race? det är väl dyrt? jag skulle vilja börja köra roadracing men vart finns det en bana i sthlms området som man kan träna på eller om det går att lära sig köra ordentligt?

Dyrt?! Tror du att hela RR-cirkusen är gratis att driva? :va

Tycker 400 är BILLIGT.

Är man 16 bast är det en del pengar men det är ändå förhållandevis billigt. Tjata på päronen, jobba arslet av er under vintern och ta er ut till banorna där ni kommer få mycket hjälp.
För träning så kan man köra på Rörken, Uppsala, varje måndag kl 18:00 hela sommaren. Inte som en stor bana men ger tid i sadeln och det är aldrig fel.

Ibland önskar jag att man var 16 igen.....

400:- är riktigt billigt!! ..jämnfört med vad de stora grabbarna pröjsar!
Väl värt pengarna dessutom :tummenupp

Har någon frågor svarar även jag gärna på dessa..

GG, Jag kör gärna nästa år! ...sponsra mig!! :tuttar :4skrika

Jag ska köra...när är de första licenskurserna?

Vart ligger närmsta banan om man bor i Sthlm?
Blir det inte lite dyrare om man tänker på transport till olika banor, köp av släpvagn etc.
fast det är ju iof dyrt med alla sporter.

så man kan köpa en egen 125a o sen avstryp den och köra och ta licens kurser och sen köra road racing?
måste man inte ta bort lysena eller något liknadne då man kör på banan?

Finns det någon möjlighet att gadda ihop sej ett par stycken å bara få prova på att köra på bana? typ över en dag eller något liknande =)?

cRoC skrev:
Att köra cross är ta mig fasen så mycket billigare.

Jasså är det fan så mycket billigare ? :va

Nu vet jag inte om du sköter din gamle skorv så mycket men om man gör det så är det nog i genomsnitt lika dyrt....
Om man köper en cross för ungefär samma pengar som det kostade att ''hyra'' Aprillan och sedan ska underhålla den men kolvar, lager, drivpaket, bromsar, glidskenor, däck, wirar och olja och sopp m.m. och dessutom vara medlem i en crossklubb så rör det ju lätt sig om samma pengar..... :fakta
Ska man dessutom ha en kompett crossutrustning så är det med DYRT !

Sen kan ju snacka om vad som är roligast....det är ju upp till var och en att bestämma

ja måste ju säga att man e lite sugen, hade jag haft pengarna så hade ja lät kört.. men pengarna saknas.. men kanske nästa år, eftersom man får köra ända tills man e 20... skulle va riktigt skoj. men har man som "väg åkare" någon chans att ens hövda sig med de som kört i kanske 1-2år?? man lär ju få smisk så d brakar om det.
om man vill tröna hur är det med bantillgång på te.x gelleråsen?? (bor inte så långt därifrån)

blir det inte billigare att köpa en hoj som man kör med en sässong å sedan sälja den när man e klar med den.. man måste iof ha pengar som man kan lägga ut me borde det inte bli billigare??

AddE <TM> skrev:
Finns det någon möjlighet att gadda ihop sej ett par stycken å bara få prova på att köra på bana? typ över en dag eller något liknande =)?
Visst finns det möjligheter att bara prova på.
Problemet är bara att du med största sannorlikhet kommer att bana är så mycket roligare än att köra gata, att du bara vill köra bana sedan.
Tro mig, det går inte ens att jämföra!
:yoparty

Hur är det med licensen?
jag ska ta den nu 2004..
Skulle jag kunna köra min farsas Gsxr1000 när jag kör upp eller är de några regler på det?

SpeedAbuser skrev:
Visst finns det möjligheter att bara prova på.
Problemet är bara att du med största sannorlikhet kommer att bana är så mycket roligare än att köra gata, att du bara vill köra bana sedan.
Tro mig, det går inte ens att jämföra!
:yoparty

Hur ska man gå till väga då, om man e intresserad av att "bara prova på"?.. trots risken att man fastnar helt =P

På licenskörningen kan du köra upp på vilken hoj du vill.
Du bör dock tänka på att försäkringen inte brukar gälla om du vurpar på bana.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien