Tätskikt i badrum

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har nu frågat 3 personer som pysslar med detta som yrke mer eller mindre, alla 3 ger mig olika svar och jobbar med olika märken/metoder när de ska fuktspärra ett våtrum.

Min fråga är: Vad gäller om man ska våtspärra ett badrum som är i en lägenhet som består mesta dels av betond och tegel.

Om jag kör med Lip VS30 enbart är det godkänt? för det påstår en plattsättare som jobbar med detta, o en annan säger att man måste köra med folie "tapet" osv.

Sökt på nätet men blir inte klokare då folk säger olika där också.

Hur funkar det? nån som vet vad som gäller 100%

På betong kan du rolla gummi. Men i zon 1 är du tvungen att ha folie. Info bör finnas på weber.se lr knauffgips.se

Sorry! På betong är det godkänt att gumma. Så betongvägg o zon 2 kan du gumma.

Last edited:
Lindquist vet att man kan, men vad är godkänt. För blir billigast o köra med folie i hela än köra två olika metoder på olika ställen och få massa material över.

Läst lite här http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=139 men blir bara snurrig av all info. Så olika beroende materialet så nån som vet 100%

Fråga vad ditt försäkringsbolag godkänner och se till att få skriftligt på det. Det är ändå de som kommer att bedöma i händelse av skada. De olika svar du får av hantverkare kan alla vara rätt och godkända beroende på olika omständigheter, men i slutänden är det upp till FB...

Fråga vad ditt försäkringsbolag godkänner och se till att få skriftligt på det. Det är ändå de som kommer att bedöma i händelse av skada. De olika svar du får av hantverkare kan alla vara rätt och godkända beroende på olika omständigheter, men i slutänden är det upp till FB...

Det är sant! får ringa och fråga de vad de anser.

Lindquist vet att man kan, men vad är godkänt. För blir billigast o köra med folie i hela än köra två olika metoder på olika ställen och få massa material över.

Läst lite här http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=139 men blir bara snurrig av all info. Så olika beroende materialet så nån som vet 100%

Fattar inte va du menar? Folie är godkänt i hela badrummet. Gummi är BARA godkännt på betong och i zon 2.

Fattar inte va du menar? Folie är godkänt i hela badrummet. Gummi är BARA godkännt på betong och i zon 2.

Sorry formulerade mig konstigt, hajar vad du menar.

Men ska ringa mitt fb och fråga vad de kräver som det tipsades om högre upp i ett inlägg.

Just Badrum/Tätskikt är något jag hemskt gärna utnyttjar ROT till.

I synnerhet som jag vet hur tragisk en vattenskada kan vara.

Det enda man kan vara helt säker på när det gäller hur man ska göra är att det efter 10-20 år visar sig att det man gjort är helt fel. Så har det alltid varit i alla tider när det gäller byggnation.:rolleyes:

Jag renoverade ett badrum nyligen och farsan som har golvfirma och allsköns våtrumscertifieringar körde med ett tätskikt som heter Armstrong. Ser ut nästan som en våtrumsmatta/ väggmatta. Sedan kaklar man utanpå det. Dock så hade jag aldrig gett mig på att sätta det själv eftersom det krävs en hel del teknik och bra verktyg för att få det bra. Men resultatet blir kanon. Man ska i princip kunna använda badrummet som akvarium (om inte dörren hade läckt).

Jag renoverade ett badrum nyligen och farsan som har golvfirma och allsköns våtrumscertifieringar körde med ett tätskikt som heter Armstrong. Ser ut nästan som en våtrumsmatta/ väggmatta. Sedan kaklar man utanpå det. Dock så hade jag aldrig gett mig på att sätta det själv eftersom det krävs en hel del teknik och bra verktyg för att få det bra. Men resultatet blir kanon. Man ska i princip kunna använda badrummet som akvarium (om inte dörren hade läckt).

Armstrong är tillverkaren, dom tillverkar en massa olika våtrumsprodukter och mattor, så ett produktnamn skulle kunna vara till hjälp.

Finns ju säkert papper på det hela.. Kallas SäkerVatten eller nåt den där nya standarden.

Gummiskyddet är ju rätt drygt då det ska ligga visst antal kg per kvadratmeter.

Jag gjorde det roliga själv (riva! smash smash smash!) sedan så lejde jag bort själva kaklingen och tätskikt mm.. :)

Frågar du olika hantverkare så får du olika svar, eftersom det är olika regler och produkter beroende på om du ska sätta väggmatta, måla eller kakla. Vad ska du göra i våtutrymmet? Ska du måla så kan jag hjälpa dig med vilka produkter du ska använda

Det skiljer sig också i vad som är rätt metod beroende på om man följer GVK (Golvbranschens Våtrumskontroll eller vad det nu står för), eller om man följer Byggkeramikrådets regler.

@GuW. Jag har tyvärr inte koll på exakt produktnamn, men jag har fått för mig att Armstrong inte har så många olika att välja på när det gäller renodlade tätskikt för montering av kakel.

Hittade en bild på nätet som ser ut att vara samma sak som jag har i mitt badrum.

http://www.byggahus.se/forum/badrum/136842-nya-branschregler-5.html

Jag låter gärna en firma göra jobbet och sedan stå för garantierna som sagt...

http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggprojekt/article3122441.ece

Ingen dum idé i många fall, så även gällande detta även om det går att göra det på egen hand då det är betydligt lättare om det inte är skivkonstruktion.
Men i TS fall så funkar det med vätskebaserat om vi snackar betong i våtzon 1.
Betonggolv?

Reglerna mellan försäkringsbolagen skiljer sig också, konstigt nog. En del går uteslutande på branschorganisationers riktmärken medan en del kräver andra åtgärder, både mer och mindre.

Ingen dum idé i många fall, så även gällande detta även om det går att göra det på egen hand då det är betydligt lättare om det inte är skivkonstruktion.
Men i TS fall så funkar det med vätskebaserat om vi snackar betong i våtzon 1.
Betonggolv?

Reglerna mellan försäkringsbolagen skiljer sig också, konstigt nog. En del går uteslutande på branschorganisationers riktmärken medan en del kräver andra åtgärder, både mer och mindre.

Betong och tegel överallt!

Betong och tegel överallt!

Och när du säger tegel så menar du hur? Putsade väggar med tegel bakom eller synligt tegel osv :rolleyes:

Men kort sagt så behöver du INTE köra med folie i betongkonstruktion utan VS30 funkar utmärkt. Primar du dessutom med med VS20 så har du ångspärrsfunktion i den primern, dyr som satan dock :(

Däremot att bara slänga upp fuktspärr på putsade tegelväggar vågar jag inte svara på då jag aldrig har gjort det och vet ej hur det funkar men i min värld ska det funka likadant. Men det ger ju inte dig någon vidare sinnesro...

Och när du säger tegel så menar du hur? Putsade väggar med tegel bakom eller synligt tegel osv :rolleyes:

Men kort sagt så behöver du INTE köra med folie i betongkonstruktion utan VS30 funkar utmärkt. Primar du dessutom med med VS20 så har du ångspärrsfunktion i den primern, dyr som satan dock :(

Däremot att bara slänga upp fuktspärr på putsade tegelväggar vågar jag inte svara på då jag aldrig har gjort det och vet ej hur det funkar men i min värld ska det funka likadant. Men det ger ju inte dig någon vidare sinnesro...

Precis putsade väggar med tegel bakom.

Jo ska köra med vs20 först o sen vs30 så är man safe:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey