Tätningsmedel som TÅL bensin?

Röd är snabbast

Mackantls97
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki TL1000S(uperdeluxe)
Hjälp!
Har en läckande tank vars packning inte går att få tag på! TL1000-97 jag har "gamla" tanken som skulle ha bytts på garantin och den finns inte längre!
Nu pissar aset bensin, har provat silicon gul och blå, form a gasket, gjort ny packning, någon grå sörja med tysk text, men faan att det blir tätt! Någon som har nåt tips??? :( Funderar på att prova kemisk metall men är rädd för att det inte går att få isär då....bensinpumpen sitter ju däri.....
 
Har du provat gammalt hederligt Gummi, får ju skära till det noga förstås, jag har en hemmagjord gummipackning till min lite underliga bensiretur-abrovink på min lite underliga tankmätar/returkonsol på min lite underliga tank på min lite underliga ... hoj

/Anders
 
AndersD skrev:
Har du provat gammalt hederligt Gummi, får ju skära till det noga förstås, jag har en hemmagjord gummipackning till min lite underliga bensiretur-abrovink på min lite underliga tankmätar/returkonsol på min lite underliga tank på min lite underliga ... hoj

/Anders

Jag ska prova med en o-ring få se.... :tuttar
 
Jag använder "Suzuki Bond" på min tank. Gå till en firma som säljer o-ringar (oftast en hydralikfirma) och fråga efter olje/bensinbestämdigt packningsmaterial.


Röd är snabbast skrev:
Hjälp!
Har en läckande tank vars packning inte går att få tag på! TL1000-97 jag har "gamla" tanken som skulle ha bytts på garantin och den finns inte längre!
Nu pissar aset bensin, har provat silicon gul och blå, form a gasket, gjort ny packning, någon grå sörja med tysk text, men faan att det blir tätt! Någon som har nåt tips??? :( Funderar på att prova kemisk metall men är rädd för att det inte går att få isär då....bensinpumpen sitter ju däri.....
 
Jag antar att det gäller tankinsatsen och då blir det ju enligt förslag ovan.

Men kan tipsa om en annan lösning om man har en tank som läcker, alltså när det är tanken i sig som läcker. Veteranbilssnubbarna har ett tanktätningsmedel som jag har provat och som slår allt. Hade en gammal enkelkamsHonda 750 som efter betning fick miljarder jä*la småhål överallt. Bytte lite plåt i de värsta skadorna, lödde igen massor av hål men sen vill man ju veta att det inte finns några småhål kvar som ställer till det. Slog i gojan, hällde ur allt överskott, lät torka, blev kanonfint!
Har använt på minst 3 hojar med utmärkt resultat.
Den dan nån vill ha reda på vad det rör sig om så ska jag knata ut i förrådet och kolla vad det står på burken och vart man får tag på gojan. :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Jag antar att det gäller tankinsatsen och då blir det ju enligt förslag ovan.

Men kan tipsa om en annan lösning om man har en tank som läcker, alltså när det är tanken i sig som läcker. Veteranbilssnubbarna har ett tanktätningsmedel som jag har provat och som slår allt. Hade en gammal enkelkamsHonda 750 som efter betning fick miljarder jä*la småhål överallt. Bytte lite plåt i de värsta skadorna, lödde igen massor av hål men sen vill man ju veta att det inte finns några småhål kvar som ställer till det. Slog i gojan, hällde ur allt överskott, lät torka, blev kanonfint!
Har använt på minst 3 hojar med utmärkt resultat.
Den dan nån vill ha reda på vad det rör sig om så ska jag knata ut i förrådet och kolla vad det står på burken och vart man får tag på gojan. :tummenupp

MARSCH UT I FÖRRÅDET!!! :tummenupp
 
Det där förtjänade jag. :tummenupp Shame on me.
Sorry. Har dels haft fullt upp, dels lider jag uppenbarligen av Alzheimer Light.

Bill Hirsch heter tillverkaren.
Har en bruks nånstans som jag kanske kan hitta.
Kanske rent av ett kvitto på var jag köpte. Nån av de där obskyra handlarna som säljer delar till jänkare tror jag det var. Norröver?
Ska leta lite hemma.
Skicka PM om inget händer (har tydligen en litenliten portion självkännedom :) )
 
Jag mailade o fick svar bara en timme efter! Vilken service. Hade väl lite tur med tidszoner o sånt men ändå. Han den där Bill är en hejare på svenska! :tummenupp
Här är svaret!

Hej Thomas,

Tack for dit e-mail.

We have a dealer in Uddevalla. His name is Bjoern Eckberg. His company is U.S Car Parts
Phone 522 120

Med vanlig halsning ,

Bill Hirsch
 
Imponerande att jänkesnubben svarade på svengelska. Men såvitt jag har förstått så är Sverige en stor marknad för vissa av de amerikanska företag som säljer delar till gamla jänks. Svenskarna (borde kanske vara "Skandinavierna") renoverar och står i rätt friskt.

Tror för övrigt att det var de där U.S Car Parts som jag köpte från.

Go for it! :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Imponerande att jänkesnubben svarade på svengelska. Men såvitt jag har förstått så är Sverige en stor marknad för vissa av de amerikanska företag som säljer delar till gamla jänks. Svenskarna (borde kanske vara "Skandinavierna") renoverar och står i rätt friskt.

Tror för övrigt att det var de där U.S Car Parts som jag köpte från.

Go for it! :tummenupp
Ja, jag blev lite ställd när jag läste mailet. :D

Har fått svar ifrån Svenska leverantören. 360:- litern går det på.
Frågan är om det verkligen behövs en hel jäkla liter.
 
Har ett svagt minne av att det förr i tiden fanns på 1/4 litrar eller nåt sånt för just oss hojmarodörer. Men det var då det, kan ju ha ändrat sig.
Hursomhelst så köpte jag en liter eftersom jag tänkte att det kommer säkert att gå åt igen. Och det gjorde det. :tummenupp

Seså, 360:- är ju ingenting! :7peta :)

Edit: Fattade inte att du faktiskt ställde en fråga. Lite koko så här på förmiddagen.
Nä det går inte åt en hel liter. Du klarar en hojtank på väsentligt mindre. Typ 1/4 liter eller nåt sånt. Men du får givetvis skvalpa runt desto mer på tanken för att vara säker på att du får täckning överallt. Gojan ska alltså lägga sig som en täckning överallt i tanken.
Om du köper en hel liter så vill jag rekommendera att du köper lite passande förtunning också. Mitt har tjocknat till lite vilket innebär att nästa gång jag ska täta en tank så kanske jag måste skaffa förtunning = separat frakt.
Och jag vill inte chansa på fel förtunning på en så viktig grej.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Har ett svagt minne av att det förr i tiden fanns på 1/4 litrar eller nåt sånt för just oss hojmarodörer. Men det var då det, kan ju ha ändrat sig.
Hursomhelst så köpte jag en liter eftersom jag tänkte att det kommer säkert att gå åt igen. Och det gjorde det. :tummenupp

Seså, 360:- är ju ingenting! :7peta :)

Edit: Fattade inte att du faktiskt ställde en fråga. Lite koko så här på förmiddagen.
Nä det går inte åt en hel liter. Du klarar en hojtank på väsentligt mindre. Typ 1/4 liter eller nåt sånt. Men du får givetvis skvalpa runt desto mer på tanken för att vara säker på att du får täckning överallt. Gojan ska alltså lägga sig som en täckning överallt i tanken.
Om du köper en hel liter så vill jag rekommendera att du köper lite passande förtunning också. Mitt har tjocknat till lite vilket innebär att nästa gång jag ska täta en tank så kanske jag måste skaffa förtunning = separat frakt.
Och jag vill inte chansa på fel förtunning på en så viktig grej.

Bra tips!!!
 
Har själv precis hållt på med en tank. Inte en tl-s tank dock. Provade att göra en egen packning i vanl gummi. Detta fungerade ett tag och det blev igenkligen aldrig något stort läckage. Men det blev ändå så att gummit tillslut började lösa upp sig. Blev som ett slags gul sörja inte helt olik vanligt fett.
Inte kul att få in sådant i bränslefilter eller ännu värre in i pumpen. Så jag började undersöka i vad det var som gällde och om man vill göra en egen packning. Och om denna skall hålla till hundra procent mot bensin eller även mot vanl oljor. Då är det endast Viton gummi man skall andvända. Kostar ca dubbelt men det är det värt. En läckade bensin tank kan ställa till med mycket elände.
 
bebbe skrev:
... En läckade bensin tank kan ställa till med mycket elände.
Korrekt. Kanske ska tillägga att tätgojan som jag och CorbenDallas (skumt nick!) har diskuterat är avsett att användas för reparation av tanken.
Ex vis (som i mitt fall) där en rostig tankbotten (på Honda enkelkams 750) efter reparation av de värsta skadorna (så att botten fick "bärighet") hade femtioelva jä*la småhål, de flesta inte större än att de endast fuktade ut soppa.
Gojan är alltså inte avsedd att användas som ersättning för packningar etc.

Packningar ersätts med friska packningar av rätt sort (material), gängade anslutningar tätas med tätmedel, ex vis Loctites VVS-tätning som har visat sig fungera utmärkt, tror även att LocTites hydrauliktätning fungerar lika bra.

CorbenDallas:
Detta var inte menat som "tillrättavisning" av dig eller nån annan. Det var menat som allmän info till den som läser. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top