tätningar - börjar bli trött på skiten

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Min hoj läcker i grenröret. På sitter ett Akrapovic helsystem i titan. De gamla tätningarna som var på var helt sönderbrända så jag gjorde egna i grafit på jobbet. Dessa funkade 2 timmar sen var de sönderbrända och den började läcka igen.:mad:

Idag satte jag dit Yamahas egna tätningar. Märkte direkt att något inte var som det skulle eftersom de var mycket tjockare än de jag hade tillverkat själv. Men jag fick dit alla rör och startade hojen - jäkla skit - den läckte trots att det var Yamahas egna grejer i.:huvet

Vad ska jag göra? Måste man ha några särskilda tätningar för ett Akrapovic. Börjar bli lite trött på det här med tätningar!

De enda positiva nyheterna idag är väl att jag är klar med min första service som jag själv utfört.:)

Acrapovic råkar inte ha egna tätningar till salu då?
Verkar nästan vara något konstigt med din cykel som den käkar grenrörstätningar... :D

Vilket material är originalen gjorda i?

Om du har för snål blandning så blir det för varmt, har du bestyckat/mappat om efter du satt dit helsystemet? Om inte så går den för snålt vilket kan göra att packningarna brinner upp, även ventilerna/kolvarna kommer göra detsamma om den går för snålt en längre stund.

Acrapovic råkar inte ha egna tätningar till salu då?
Verkar nästan vara något konstigt med din cykel som den käkar grenrörstätningar... :D

Vilket material är originalen gjorda i?

Jag har inte en aning om de har egna tätningar. När man söker på google så kommer man ju bara till deras återförsäljare.

Vad är det som skulle kunna vara konstigt då?

Hm, det ser ut som om det är koppar/mässing - ett lager armerad grafit (ser ut som packad stålull) och sen ännu ett lager koppar/mässing:confused:

Om du har för snål blandning så blir det för varmt, har du bestyckat/mappat om efter du satt dit helsystemet? Om inte så går den för snålt vilket kan göra att packningarna brinner upp, även ventilerna/kolvarna kommer göra detsamma om den går för snålt en längre stund.

Alltså det är ju mina hemmagjorda grafitpackningar som brinner upp - inte Yamahas egna. Yammas packningar verkar ju vara för stora helt enkelt - därav läckaget för när jag jämförde mina hemmagjorda som fungerade 2 timmar med yammas tätningar så var yammas betydligt större! Ska väl också tillägga att de var mkt tjockare - gick ju nästan inte att skruva dit systemet igen - det var ett hästjobb att sätta dit det igen :huvet

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard